onsdag 24 januari 2018

Vinnande aktieplaceringar

Nu har jag läst färdigt den utmärkta boken Vinnande aktieplaceringar skriven av Tobbe Rose´n. Jag kan inte annat än ge denna boken full pott på Procentpaniks egen skala. Till en början var jag en aning skeptisk då boken i mångt o mycket tar upp kortsiktig trading vilket är den totala motsatsen till min egen fiosofi. MEN och det är verkligen ett stort men, den tar upp så många olika ämnen och behandlar både fundamental som teknisk analys och att man faktiskt kan kombinera dessa på ett utmärkt sätt i sin egen investeringsfilosofi. Boken tar även upp begrepp som förekommer när vi ska investera och faktum är många av dessa var nya för mig som ex positionstrading, squeezeindikator, kursintervall osv. Det låter krångligt men jag tycker ändå Rosén lyckas med att förklara även för mig som inte är en trader. Jag gillar boken som varvar mellan fundamental analys och tecknisk analys och kryddar med både kända och mindre kända citat. Jag har nog inte läst någon annan bok som är så komplett som denna. Jag har lånat den på biblioteket men överväger starkt att köpa den för att ha i bokhylla och plocka fram den då och då för att friska upp minnet. Kapitel 2, Begrepp att känna till, ger förklaringar på många av uttrycken som vi slänger oss med och en ordlista i slutet av boken kompletterar upp och sammanställer i stort sett allt som är värt att veta. Boken är utgiven 2011 och kan på vissa ställen kännas en aning "inte upp to date". H&M är ett exempel som ofta återkommer i boken och i dessa dagar med den aktiens nedgång kan det nästan kännas ironiskt att det manglas som ett stabilt företag. Den viktiga psykologiska biten tar Tobbe upp flera gånger och betonar hur viktig den är. Oavsett om kontentan av boken är att man ska gå ur börsen när börsklimatet pekan neråt och att långsiktig placering mer är en kortsiktig placering som gått fel så tycker jag mycket om denna boken. Den gav mig lite att tänka på, mer information än jag trodde den skulle ge och är överraskande bra skriven. En uppdaterad nyutgåva hade varit en fin present till vilken investerare som helst. Jag lägger till denna texten under bokfliken så att den blir enkel att hitta.
http://procentpanik.blogspot.se/p/ekonomibocker.html 
Rekommenderad läsning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar