tisdag 6 februari 2018

Svängom på börsen..

Jag kan inte annat än känna en viss trygghet i att investera långsiktigt när man ser att börsen gör en kraftig dipp. Visserligen stod den svenska börsen emot USA fallet riktigt bra, jag hade och som det verkar, de flesta analytker nog räknat med 3-4 procents neråt. Man kan säga att många hade procentpanik, dock inte jag själv trots mitt bloggnamn. Jag laddade för köp! Det sköna var att jag fick ett SMS i morse från en familjemedlem, så här stod det: -Köpläge? Mitt svar:- Helt klart! Nu dök ju inte börsen så mycket men vissa bolag gjorde ändå ganska branta nedgångar om än tillfälligt. För inte så länge sedan gjorde jag ett inlägg, en öppen fråga, när det gällde priset på Akelius preferensaktie. Jag kunde inte fatta och kan fortfarande inte få in i min lilla ärthjärna hur man kan betala 338kr för något som egentligen bara är värt 330kr. Så idag när jag kikar så ligger den ner på 321kr. Jag kunde helt enkelt inte låta bli att köpa på mig några stycken. Inget kanonpris men ett ok pris. Akelius har ju haft rapport och den visade på starka finanser och låg belåningsgrad. I min spåkula så dröjer det inte länge förrän vi är uppe på runt 330 eller över igen om det nu inte blir en allmän långvarig nergång på börsen.
Klövern preferens var ett annat bolag som dippade ner och jag handlade på mig några stycken för 296kr. Jag har ju öppnat upp min preferensfortfölj Sommarstugan igen och vad kan vara bättre än att rivstarta med påfyllning där!?  Snart är det dessutom utdelning i nämda Akelius preferens även om dagens köp inte kommer mig tillgodo i form av utdelning så dröjer det ju inte mer än tre månader innan de börjar återbetala sig.


Jag hade nog haft ånger och magknip om jag varit kortsiktig trejder, det är ju så många beslut man måste ta. Till viss del kan jag beundra dem som håller på med sådant. Prosac... någon?


Köpte ni någonting på dippen?

2 kommentarer:

  1. Jag köpte både K2A och Klövern på dippen + några Axfood. Avvaktar med fler köp ifall det går ner mer. Akelius avvaktar jag med, har ett GAV på under 300:-.
    TP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TP!
      Stabila o bra köp du gör. Jag hade också span på K2 men var lite sen på bollen. Lade in om köp på 276:- men det gick inte igenom. Oj! Under 300:- GAV får nog anses som helt ok, jag tror jag ligger på 314:- i samma aktie. Tack för din kommentar :-)

      Radera