tisdag 26 oktober 2021

På tal om...

På tal om förnybar energi. Jag råkade snubbla över ett Youtube klipp, en Tysk undersökning där man visade att ex elbilars totala C02 utsläpp under produktionen är större än för en vanlig miljödiselbil. Inte själva bildel-produktionen den är ungefär densamma men batteriframställningen. Man tog i beaktande även brytningen och rafineringen av de sällsynta jordartsmetaller som ingår som komponenter i ett modernt batteri. Livslängd, max 10 år sedan är det förbrukat. Man räknar att en modern Diselbil i alla fall lever 20år. Detta betyder att du behöver 2 batterier för att köra din elbil lika länge och därmed överskrider du den vanliga bilens C02 utsläpp med det dubbla. Skulle vara intressant och få veta vad ett nytt utbytesbatteri till en elbil kostar? 25000, 50 000 eller 100 000 kr? Någon? 



Det är redan känt att brandkåren har problem med att släcka en batteribrand i en elbil och nu framkom det även att ingen vet hur "slutförvaring" av ett uttjänt batteri ska gå till. Hur och var tar man tillvar på restprodukterna? Det samma gäller tydligen solpaneler. Så om 25 år står vi alltså vid ett nytt problem som man idag inte har en lösning på. Lite märkligt kan man tycka men jag tror jag fattar hur de tänker. Det löser sig....

Priset på en elbil är för den vanlige svensken ett problem. Att ha det som tjänste eller leasing är väl en sak men att pynta runt 500 000:- på ett bräde är för många en ganska saftig summa. Laddstolpar byggs för fullt men om man bor i glesbyggd är det nog inte lika kul, speciellt inte om vintern. Frågan är också, vad elen ska komma ifrån? Vi verkar ju redan nu ha problem med eltäckning. Nej inte enligt MP:s Per Bolund, då har vi ett överskott som vi säljer. Varför har inte MP stängt Karlshamnsverket? Det är ju ett oljeeldat(icke förnybart) ineffektivt sätt att producera ström. Kan kanske vara bara att ha om man skulle råka räkna fel på tänkt elförbrukning.... Ja oljeeldade kraftverk är ju kanon för miljön eller? Vindkraftverk som ingen verkar vilja ha är väl helt ok om det blåser. Solfångare är också bra alternativ när solen lyser men vad ska svensk industri tillverka en vindstilla natt? 


Priserna på el har stigit och kommer att så göra även i framtiden. Vem drabbar detta, ja inte enbart miljöpartister i alla fall.

Jag är inte överförtjust i kärnkraft heller men jag ser det ändå som det renaste och vettigaste alternativet. Slutförvaringen inkapslad nere i bergrum måste väl ändå vara ett alternativ till kol och oljeeldade kraftverk. Även om halveringstiden är lång på kärnbränsle så föredrar jag att mina barnbarnsbans barnnsbarn har ren luft att andas. Jag menar att vad kan hända i ett slutet bergrum 2000 meter under jord? Jordbävningar? Lyckades man kapsla in Tjernobyl efter katastrofen så borde man kunna göra detta med det uttjänta radioaktiva bränslet.

Jag är ingen expert på varken bilbatterier eller nuckleära frågor och jag har inte källgranskat Youtubeklippet. Detta är bara mina egna tankar. Jag har egentligen ingenting emot elbilar som tanke och skulle kunna tänka mig en hybrid som nästa bil. Men det känns som om våra politiker sprungit ifrån verkligheten....igen.


https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-vind-kommer-elbrist-och-smutsiga-utslapp/

Ebba Busch, KD: Kinesiska solceller är klimatbovar (aftonbladet.se)

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/larmet-fran-volvo-elbilen-kan-vara-samre-for-klimatet/


Mvh // PP


4 kommentarer:

  1. Hej PP!

    Väldigt intressanta tankar. Främst det där med elektrifieringen. Är den en frälsare eller inte? Och är kärnkraften egentligen ond eller god?

    Mvh,

    Atlas

    Atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Atlas!
    Att komma bort från icke förnybar energi är väl något alla kan tycka är något gott och bra. Det är väl snarare sättet det sker på som irriterar. Du tvingas in i detta och efter 2030 blir det inte många bolag som tillverkar bensin/diselmotorer till sina bilar. Vad är det som ska ladda våra bilar? Man hoppar på ett tåg men vet inte vad varken kostnad, restid eller slutdestination är. Om 200år visar det sig kanske att elektrifieringen var vansinnig och att vätgasteknik (eller annan energikälla) var det rätta.
    Nej kärnkraften är varken god eller ond men det är fortfarande ren i utsläppsmått och det är väl det som är det viktiga eller? Alla miljömuppar jagar ju Co2 utsläppare och kärnkraften släpper ut minimalt. så länge vi inte har någon annan teknik så anser jag detta vara det vettigaste.
    Men vi har alla olika syn på detta med vår miljö och det är helt ok.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. När folk lyckats visa att elbilar är sämre än bilar än förbränningsmotorer så gör de normalt extremt pessimistiska antaganden. Som att massor av el som bilen använder kommer komma från kolkraftverk, att batteritillverkning var så dålig som möjligt, att livslängden på batterier blir i den extrema underkanten av antaganden, att vi aldrig kommer lyckas återvinna ett milligram ur existerande batterier, med mera.

    På det hela taget blir det svårt att ta sådana studier seriöst. Det verkar mest vara folk som vill ha uppmärksamhet genom att gå emot strömmen. De som gör mer rimliga antaganden brukar landa på att klimateffekten av en elbil är hälften eller än mindre av en förbränningsmotorbil.

    Visst finns det saker som återstår att lösa men det finns ingen större anledning att anta att det är olösbara problem.

    SvaraRadera
  4. Hej Daniel.

    Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills motsatsen är bevisad. Jag har ex. själv inget uppladdningsbart batteri som brukas ofta och som har behållt sin prestanda i 10år. Är det klarlagt att ett elbilsbatteri håller i 20år? Vad kostar ett utbytesbatteri? Jag skulle nog inte vilja köpa en begagnad elbil om inte batteriet nyligen var bytt. Men som jag skrev, en elhybrid skulle jag mycket väl kunna tänka mig.Jag kör för övrigt en Gas/bensinbil redan idag och till 99% åker jag på naturgas. Att bilen alltid startar på bensin kan jag inte göra något åt.Motorn måste upp i en viss temp. innan växlingen sker automatiskt.

    Nickel, Kobolt, Litium och Mangan är metaller som måste brytas i stora mängder för att tillgodose världens behov av elbilsbatterier. Den inverkan på naturen verkar inte miljöaktivister bry sig mycket om , bara slutprodukten är ren.

    I dagsläget så är det väl så ifall konstigt att södra Sverige måste importera och elda sina egna värmekraftverk för att försörjas med el. Tror knappast att det blir mindre elförsörjning att tillgodose i framtiden. Nej det är inte säker att det är kolkraftverk som Sverige importerar el ifrån, det kan ju lika väl vara ett kärnkraftverk.

    Jag har ingenting emot teknisk utveckling men att inte ha en fullständig konsekvensanalys av skiftet från dagens flexifuel, hybrider osv till rena elbilar gör mig en aning skeptisk.

    Mvh // PP

    SvaraRadera