torsdag 7 oktober 2021

Udda eller jämnt?

Jag vet inte, men jag tror jag har något fel i min skalle. Jag har så svårt för att acceptera taggiga tal. Jag vill alltid att det ska jämnt o fint. Slätt som en barnrumpa som morsan brukade säga. Om jag äger ex.64 aktier som ju egentligen är ett jämnt tal så pallar jag inte länge innan jag måste jämna ut den siffran. 60 går bra och 65 är ok men 70 är ännu bättre. visst 70 är ett udda tal men jag ser det inte som "taggigt". Svårt att förklara denna defekt jag har med siffror. 100 gillar jag, det är slätt, jämnt o fint. 

Då kan du ju föreställa dig när jag köper aktier. Jag har en summa och det blir vad det blir, ofta udda antal aktier. Nu kommer detta att gnaga i mig ända till jag kan snygga till siffrorna och få till ett jämt o fint tal. Det känns ju lite öken när man ex har inhandlat ex 13st nya aktier och totalantalet blir 78. Fan jag hatar 78! Det super fina talet 80 är så mycket mer lätthanterligt så forhoppningsvis så är det inte så lång tid innan det kommer in en utdelning från något bolag så jag kan balansera upp detta. Jag vet ju om att det enbart är en chimär och ett hjärnspöke och har egentligen noll betydelse men när jag spanar in mina innehav så känns det bättre när jag ser antalet aktier vara 100, 300, 500, 1200 osv än när det står 262, 368, 529 eller 1154. Som sagt jag vet att det spelan noll roll, jag ser helt enkelt till helheten och slutmålet men där kan ni ge er tusan på att det bara kommer att stå 500, 1000, 2000, Jämna o fina aktie antal!

Så, september månad ägnades åt att snygga till siffrorna i följande bolag:

SBB-D  2000st 

Tele2    1200st

Cibus     500st

SEB       200st

SBB-B    100st

En annan fundering jag har är när jag går i mål med mitt investerande, kan jag då bara lägg av? Ibland känns ju det här investerandet nästan som ett spelberoende. Nu kan jag ju inte utala mig exakt hur ett spelberoende är och känns. Det kanske är helt fel att jämställa dem? Det ena ger ju bara misär i slutändan med bortspelade äktenskap o hus medans det andra förhoppningsvis kommer rendera i ett rikt ekonomiskt liv. Men den här lilla hobbyn att bygga en portfölj som ska avkasta och hjälpa mig till frihet ägnas ju dock en del kärlek och tid. Helt plötsligt ska jag inte mata det lilla odjuret längre utan istället ska det  omvända ske, odjuret ska leverera pengar ut, tillbaka till mig. Jag har ju haft allt för kort tid på mig för att bygga upp någon enorm pengagenerator fram till tänkt avhopp och de pengarna som kommer ut varje månad kommer inte att täcka mina månadskostnader helt. Det ger mig ändå ett bra tillskott och troligen fullt tillräckligt för att jag ska klara mig helt ok men några nya pengar in är det inte tänkt att bli. Så då återstår bara att se till att bolagen sköter sig, hänga med om det blir några drastiska ändringar men även gällande regler osv. Jag kommer nog att behöva lägga lite tid ändå på min portfölj just av dessa anledningar men annars räknar jag med minimal tillsyn även om jag då plötsligt har betydligt mer tid.




Så här ser min dubbelpipiga pengagenerator ut..



Mvh // PP




9 kommentarer:

  1. Ha ha...jag är precis lika och hatar "taggiga" tal. Kan knappt sova förrän det är jämnt och fint igen! Och beroendet...jo, känner igen det också :-).

    Knäppskallar är vi allihopa! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.
      Du slåt huvudet på spiken! Vi är nog en aning knäppa allihopa :-)
      Och det finns ju en trygghet i att veta att man inte är ensam knäppgök.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hej!
    Jag känner inte igen mig i just detta. Lägger faktiskt ingen tanka alls på det. Kan dock förstå att det kan vara en grej.


    Förresten ser att du länkar till min gamla sida.
    Vore superschysst om du ändrade till:
    www.pappa-betalar.se

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Tjäna pengar panelundersökningar

    SvaraRadera
  3. Hej PB.
    Jag tror man ska läsa inlägget med en stor portion humor i tanken. Visst är det så att jag hellre ser jämna heltal men inget jag ligger sömnlös över.
    Jag har fixat till så att länken numera gåt till din nya fina sida.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja det är jag med på. Tycker jag läst många med denna tanken, tror ingen ligger sömnlös över det.
      Jag känner bara inte igen mig i det, verkligen ingen tanke alls på antalet aktier. Kikar bara på värdet av innehavet.

      Tack, superschysst!

      Mvh PB?

      Radera
    2. Jag är bara glad att du påminde mig om länken. Man vill ju inte ha gamla och ouppdaterade.

      Mvh // PP

      Radera
    3. Ja en gammal länk är ju lite som att äga 1 999 SBB-D, det går inte ;)

      Mvh PB?

      Radera
    4. Ha ha, nej det är verkligen sant, 1999st , hemska tanke!. Jag gick faktiskt pga din påminnelse igenom hela min länklista och rensade ut en del som inte längre driver sina bloggar.

      Radera