fredag 22 oktober 2021

Veckans spaning

Några spaningar från veckan.

Hemkört i hela landet. Vem hade trott det? Systembolaget är nu skickade att leverera alkohol  i hela vårt avlånga land. Jo jo! Ett framsteg tycker många. Redan för 40 år sedan hade vi hemkört i min byggd oavsett veckodag. Fast det rullande systembolaget var kanske inte lika lagligt som det statliga....

Flat Capital har haft en rykande start på börsen! Undrar hur många som drabbas av FOMO?

Ingen har nog missat att Volvo Cars ska börsintroduceras. Jag ägde faktiskt Volvoaktier redan på den tiden Volvo var Volvo. Efter uppdelningen i lastvagnar och bildelen som såldes till Ford har det inte varit aktuellt eller ens möjligt. Nu återkommer chansen, frågan är om man ska ta den? Tveksam men ändå lite nyfiken, så känner jag.

Såg en skönt rolig film på Netflix, I död och lust. Det var många goda skratt där och jag vet inte hur man ska kategorisera denna film med bla Noomi Rapace i en av huvudrollerna. Norsk komisk splattertriller skulle kunna vara ett epitet som passar? Bara scenen med den pensionerade stugägarens färd från vårdhemmet till stugan är värd månadsavgiften på flix. Hans ordförråd och fraser där skojar man inte bort!

Passade även på att se ett avsnitt av den omåttligt populära serien Squid Game. Alltså, ja må vara ädre men fy fan vilken skit! En orgie i mord och bara i första "game-scenen" skjuts (läs slaktas) det ihjäl en 150-200 personer. Hjärn och lungsubstans flyger genom luften i denna barnlek. När jag nämde detta på jobbet var det en som sa: - Ja då kanske man inte ska låta min åttaåring fortsätta se den serien... Jag tänkte i min stilla tanke...mardrömmar! Poore kid. Jag såg aldrig avsnittet klart och kommer inte heller att göra det. Det är väl någonting med den Koreanska filmkulturen som inte passar mig....

Avanzapersonal som knarkar måste ge Sven Hagströmmer magsår. Avanzas namn svärtas ner av några få stockholmjävlar som tvunget ska dra i sig droger på jobbet. Tråkigt och tragiskt!

Fredag idag och ledig. Planerat att gräva upp Dahlier-lökarna i stugan innan frosten tar sitt grepp om marken. Alla grödor är upptagna och omhändertagna. Det sista som skördades var jättehasselnötter förra helgen. Nu ska de få torka några veckor innan jag går loss på dem med nötknäckaren. Känner jag mig själv rätt så finns det inte en enda nöt kvar när julen kommer.


Önskar alla en trevlig helg!


Mvh // PP



 




5 kommentarer:

  1. Precis som du är jag tveksam med nyfiken gällande Volvo...Däremot är jag svårt förtjust i sydkoreanska filmer och serier, även om splatter och massmord kanske är lite väl framstående detaljer...

    ...men NEJ, barn ska inte se Squid game! Vi hade en 14-åring hemma som kollade ett avsnitt och jag bara "NEJ! Absolut inte!!".

    Ha en fin helg :-)

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  2. Ja men skönt att höra att det finns vettiga föräldrar!
    Nej det är knepigt med Volvo Cars. Det kan bli både flipp eller flopp. Jag har bestämt mig för att avvakta utvecklingen.
    Tack, hoppas att din helg också blir trivsam.

    // PP

    SvaraRadera
  3. Vad gör du med dahliorna ? Vinterförvarar du lökarna ? Jag googlade och lade i en papperspåse i tvättstugan...ska de ligga där ända fram till våren ?

    Det är första gången, vet inte om jag gör rätt....

    SvaraRadera
  4. Hej.
    När jag tar upp dem så skakar/borstar jag av så mycket jord som möjligt. Jag brukar ta ur dem ur bärkassarna i papper och lägga dem ovanpå kassen istället tills de är ordentligt torra. Är det för fuktigt kan de ruttna. När de väl är riktigt torra så lägger jag tillbaka dem i pappåsen. Jag har dem i källaren där det är runt +10 vintertid, frostfritt är det viktigaste. Ja de ska vara i källarklimat tills det är dags att sätta ut dem men gör det inte för tidigt, de är väldigt känsliga för nattfrost. Mitten av maj kör jag som tidigast (södra Sverige)
    Jo du verkar göra helt rätt. Nästa år så kanske du behöver dela "lökroten" när de trivs så utvecklas det till nästan ohanterbara klasar. Kul att dela med sig eller byta är ett alternativ om man inte har mer plats i rabatterna.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, tack. Det är första gången jag provar övervintra. Det är dahlior i kruka men jag har inte plats att vinterförvara hela krukan. De här var norrbottensuppfödda dahlior så jag tänkte prova och se om det kan bli något till nästa sommar...

      Radera