lördag 2 oktober 2021

Omgiven av idioter....

Först var det sossarna (juni 2021) som ville börja beskatta ISK kontona annorlunda. Man tyckte att människor kom för lätt undan! (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialdemokraterna-bekraftar-vill-gora-forandringar-i-isk-konton) En tredjedel av ISK kontona hade över 3 miljoner kronor och det var denna tredjedel man vill sätta dit. Jag tänker stillsamt att jag har många bloggkolleger som kämpat och slitit, en del i årtionden och lyckats komma över denna gräns och så ska man klämmas åt. Det känns inte rättvist. Var gränsen ska gå har jag ingen klar uppfattning om men 3 mille kommer nog rätt många upp i som är disiplinerade och har tiden på sin sida.

Det var samma sossar som lovade att inte höja bensinpriset men det tog i stort sett inte mer än 3 månader efter valet innan höjingen kom. Bedrägeri med andra ord. 

Nu är det vänsterfjantarna som tar upp samma förslag igen. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-vill-se-miljontak-pa-isk-sparande) kommunisterna vill följande: "sätta ett tak på 1 miljon kronor på ISK-kontot.Tillgångar över en miljon ska beskattas med minst gängse skatt på kapital, det vill säga 30 procent".

Bidragspartiet vill krama ur det sista ur sparsamma svenskar. Nej det är ju bättre att leva på bidrag. Jag känner en stor frustration för det är alltid någon annans pengar man vill fördela. 

Vad ska man säga? Jag brukar inte ha någon politisk eller religös färgning av mina inlägg men ibland blir jag bara så jävla trött! Är vi svenska verkligen så korkade så vi låter det händ om och om igen? Ja tydligen. Varför röstar man rött? Jag har pratat med personer som säger: -Det finns inget annat att välja på. Detta är personer som inte har någon förmåga att ändra sitt statiska synsätt. Man har rösta på samma parti i hela sitt liv och tänker fortsätta göra så, oavsett. 

Jag har själv genom mitt liv röstat på inte mindre än 6 olika partier. Detta beror näppeligen på att jag är det minsta ambivalent utan livet har gått i olika trappsteg. Innan familj och i ungdom röstade jag på ett parti. Efter att barnen kommit blev det ett annat. Längre fram i deras ungdom blev det ett tredje. Barnen flyttar och ska ut i arbetslivet, man får andra perspektiv, även politiskt och så rätt vad det är så börjar man närma sig pension och då ändras förutsättningarna igen. Jag har alltså röstat för det jag för stunden anser vara bäst för mig själv och min familj. Så kan man ju hoppas att alla tänker men tyvärr är det inte så. 

I dagen politik är det inte lätt att hänga med i men det är ju uppenbart att en röst på ex centerpartiet är en röd röst. Miljömupparna är totalt verklighetsfrånvända och att vi har ett politiskt system där småpartier får så mycket att säga till om är ju en aning skevt. Sätt gränsen för att få vara med i riksdagen till 8% så slipper vi mycket elände...

Så, det gäller nästa år att tänka till om vi inte ska drabbas av ISK beskattning. Vi är ju inte så tungt belastade av skatter i övrigt menar jag.... 


Mvh // En upprörd PP







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar