onsdag 29 september 2021

De små vinsternas strategi


Det är alltid intressant att diskutera investeringssätt och olika strategier. Det finns ju så många olika och hur ska man som nybörjare veta vilken som är bäst? Det enkla svaret är: Det vet du inte. Jag tror att det endast är ett fåtal som har turen att hitta rätt direkt. Undantagen är om du har lyckan att födas i en familj där man pratar öppet om investeingar/aktier/fonder och har någon som visar dig i rätt rikning från början. Men vilken strategi är bäst ? Tyvärr är det oundvikliga svaret: Det beror på. Och det gör ju det. Det beror på så många olika saker. Hur gammal du är när du börjar, hur mycket kapital du börjar med, hur lång tid har du tänkt investera men även hur intresserad du egentligen är och hur mycket tid du är villig att lägga på undersökningar och ta reda på fakta. Det finns människor som blivit rika på rena aktieaffärer dvs köp o sälj. Köpa billigt och sälja vid rätt tillfälle. Svårare men ingenting som PP förespråkar, jag har inte varken nerver eller mage till det och dessutom är jag för gammal för att ta stora risker.

Vi kan redan från början konstatera att intelligens inte har ett skit med hur ditt utfall kommer att bli. Det finns nobelpristagare som totalkrachat. Det finns människor som har till yrke att göra bra investeringar som bommar grovt, fråga Peter Lynch. Vi kan också lite krasst konstatera att de flesta av oss hade haft en betydligt bättre utveckling om vi hade hållit oss till indexfonder. All forskning pekar åt det hållet. Tur spelar en större roll än vi vill tillskriva den, speciellt om det går bra för oss. Att läsa om hur din egen hjärna lurar dig gång på gång är en viktig insikt och nyttig att ha med sig på resan. Finns flera riktigt bra böcker i ämnet.

Så hur ska du som nybörjare tänka när du ska börja investera? Mitt råd är att börja med att läsa en bok eller gärna fler om investeringar/aktier/fonder så du får en förståelse för vad det är du ger dig in på. Tyvärr så är det troligen få som läser detta och ännu färre som tar till sig råden. Nybörjare och ungdomar i synnerhet har klent konsekvenstänk och hög riskvillighet. Denna kombinationen kan göra att du kör i diket efter bara en kort tid. Det är i stort sett oundvikligt att inte någon gång göra misstag när man investerar MEN kan du minimera dina framtid förluster redan nu så har du gjort rätt. Med detta menar jag att lyssna på dem som har erfarenheter och misstag i bagaget. Istället för att göra dem själv så bör du ta till dig hur du INTE ska göra. 

Ett snabbt sätt att förlora pengar är att lyssna på tips från kompisen om aktie X eller Y som för tillfället är het och har potensial att bli en raket och du kommer att tjäna storkovan! Snabbt dessutom som sagt. Visst, det finns ett fåtal människor med enorm tur som tjänat bra med pengar snabbt. Men ställ dig frågan, hur många tror du det är som förlorat lika mycket? Du hör sällan om de som satsar men förlorar ibland flera hundra tusen. Den bittra sanningen är att alla bolag egentligen har möjlighet att nå riktigt långt. Uppåt finns inget tak, en aktie kan egentligen stiga hur mycket som helst, alla utom en, Telia. I andra änden så finns det ingen aktie som inte kan sjunka 100%, ja förutom Telia då.

Att börja med fonder är en riktigt bra ide´. Kolla runt på ekonomi/investeringsbloggar så ser du att många av oss har fonder och/eller ETF:er, och det finns en bra anledning till det. Det är ett bra sätt att få fin utveckling på dina insatta pengar samtidigt som du sprider riskerna. Vill du börja med aktier så köp företrädelsevis stora välkända bolag och/eller investmentbolag. Förslaget är också att du redan från början tänker långsiktigt 10-40 år bör vara din investeringstid. Det är mer tidsödande, svårare och i mitt tycke, mer riskbetonat att vara kort. 

Att investera är vansinnigt roligt och det ger mig själv glädje på mer än ett ekonomiskt plan. Jag känner en trygghet i min vardag. Att veta att mitt kapital växer, även när jag ligger och sover är ingen dum huvudkudde. Jag kan i förlängningen inte bara ge mig själv utan familj och nära vänner ett tillskott ekonomiskt om det skulle behövas. Jag kan dela med mig på ett annat vis än när jag levde av enbart lön. Jag kan välja bort saker i mitt liv jag inte trivs med och jag ser nästan bara fördelar med att ha ekonomisk trygghet. Det skulle var avundsjuka möjligvis men det får jag ta.

Detta inlägg skulle kunna bli lika långt som Bayeuxtapeten för ämnet låter sig inte täckas av ett enda inlägg och jag tänker inte skriva flera delar utan går tillbaka till mina rekommendationer att läsa investeringsböcker. Under "bokfliken" finns ett antal jag själv har läst, där kan du se om du hittar något och antingen beställa på nätet eller besöka bokhandel eller bibliotek.

De små vinsternas strategi gå ut på att hellre ha många små utdelningar än att bara ha en stor. Har man spridit ut riskerna på flera olika företag som ger dig lite så kommer denna lilla bäck i slutända ha blivit en stark ström i en å eller älv om du fortsätter att investera/återinvestera. Tiden är din vän och du själv din egen värsta fiende. Återinvesteringar och ränta på räntan kommer att göra dig rik, så enkelt är det.

Frågor på detta? Bra, manöver!

OBS! Ni som inte förstod skämtet med Telia, den aktien kan naturligtvis också sjunka med 100% men den kommer nog aldrig att bli någon raket. (?)





Mvh // PP


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar