tisdag 21 september 2021

FSTP

Hör talas om FSTP? Naturligtvis har du inte det eftersom jag precis har hittat på uttrycket. Det har ju senaste dygnet diskuterats lite varstans om Ekonomibyråns sändning och det aktuella ämnet FIRE. Som alla vet vid det här laget så har det blivit ett begrepp som vi anammat även i Sverige. Finansiellt oberoende tidig pensionering är väl den vanligaste översättningen. Det är alltid intressant att följa debatter man själv har någon form av anknytning till. I detta fallet vill amatörpsykologen i mig konsatera att alla som påbörjat sin resa mot FIRE och sett att det fungerar ställer sig i den ena ringhörnan. Ekonomer, journalister, bank och försäkringsgubbar samt politiker och psykologer (ja utom amatörpsykologen Procentpanik då) ställer sig i den andra ringhörnan. Gonggongen slår, Box! och så är fajten igång.

Nu blev inte detta program någon enögd oden-vinkling utan man lyckades faktiskt med konststycket, även om det bara snuddade vid, att svagt belysa även andra aspekter. Och det är just ämnet andra aspekter jag vill komma in på med dagens inlägg och det är även därför jag hittade på FSTP. Det låter ju inte så kaxigt och ligger definitivt inte lika nice i munnen som FIRE men det är ändå bara ord. Innebörden är desto viktigare. 

FSTP = Finansiellt stark tidigare pension. Precis som man kort nämnde i programmet så fungerar själva konceptet FIRE även om man börjar att spara sent i livet. Fast det blir lite motsägelsefullt inser jag nu. Man kanske inte lyckas uppnå finansiellt oberoende på bara 10-12år och inte blir det tidig pensionering jämfört med de som slutar redan vid 40. Så, med konceptet menar jag själva ideen om att spar/investera och i slutändan kunna gå ner i arbetstid eller sluta något eller några år tidigare. Ni som börja(r)de vid 45-55 års ålder eller ännu senare kan faktiskt med lite vettig struktur spara pengar. Även om man väljer att inte investera dem så kommer dessa människor förhoppningsvis att få ihop en bra slant som man kan välja att göra vad man vill med. Jag började ju själv otroligt sent i livet kan jag tycka, över 50 innan polletten trillade ner. Men det finns exempel på ännu äldre. Och tro mig det går att lyckas hyggligt. Mitt mål var att kunna gå några år tidigare än av staten utstakad pensionering vid 65. 

Min fritid har alltid varit helig för mig. Min arbetsgivare vet om detta och det är långt, väldigt långt mellan de gångerna jag ens får förfrågan om att jobba över. Det var nog två år sedan sist och innan det 5år. Fri tid är bättre än fritid, därför satsade jag järnet på att kunna slå mig fri några år tidigare än planerat. Att bestämma över min egen tid var/är målet. Om det blir vid 60 eller 61 kan jag i nuläget inte sia om och det spelar egentligen inte så stor roll. Jag vet ju att jag kommer att lyckas gå tidigare än utstakat och allt är min egen förtjänst. Det var jag som tog beslutet, det var jag som genomförde alla nödvändiga åtgärder och det är jag som har exekverat lagd plan. Visst har jag många att tacka för stöd och uppmuntran under resans gång och det är jag otroligt tacksam för! Men i slutändan är det ändå mitt eller snarare mina beslut som tagit mig där jag är idag. Ingen annan hade gjort det åt mig.

Tänk vad många jag hör runt omkring mig som säger att de skulle vilja sluta tidigare från sina jobb. Det är lite synd att vårt pensionssystem inte ger utrymme för utslitna människor som skulle vilja gå redan vid 59. Att inte ens valmöjligheten (konsekvensen hade varit lite mindre pension men det hade man kanske kunnat stå ut med) finns är skandal! Mest synd tycker jag om dagens ungdomar och kommande generationer som ev tvingas jobba till 69-70! Nej bättre då att spara och kunna bestämma över sitt eget liv.




Mvh /PP



3 kommentarer:

  1. Bra! Sådana här funderingar tar upp mycket mer tid för mig än börsen och börsbolag sedan en tid.

    Mitt första mål var ännu mer defensivt än att gå i pension lite tidigare än 65 år, nämligen att få en vettig passiv inkomst (från pension + eget kapital) vid 65 år.

    Har samma mål som du nu dock: att gå innan 65 år. Om du lyckas med 60 eller 61 år är det jättebra. Varje månad (eller 5 veckor) tidigare än 65 år ser jag som att man får ett års semester extra så varje månad räknas!

    Något som upptar mina tankar nu är att jag ska pensionera mig MOT något snarare än FRÅN något, vilket är ett mer positivt förhållningssätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.

      Mitt första mål var att fram till pension spara ihop 600 000:- Jag tänkte det kunde vara bra att ha lite flis i bakfickan om den vanliga pensionen inte skulle räcka till för guldkanten man ändå vill ha efter många års jobbande. Men i samma veva som sparandet började läste jag också böcker och bloggar om utdelningar och avkastning, ränta på ränta osv. och då skiftade jag fokus till att faktiskt kunna sluta tidigare.
      Dina tankar kring att söka sig MOT eller TILL någonting istället för FRÅN någonting är bra. Jag är rätt säker på att man underlättar övergången från ett jobbliv till ett friare liv om man redan innan har gjort en "karta" över hur man vill ha det. Det finns många frågor som också kräver sina svar.

      * ska jag fortsätta ställa klockan och gå upp vid (valfri nuvarande arbetstid)?
      * Ska jag ha dagen/veckan/månaden någorlunda planerad?
      * Det kommer att komma stunder av "ingentingattgöra", vad gör jag då?
      * sommarhalvåret ser annorlunda ut än vintern. Nov, dec, jan, feb kan vara sega, finns plan för hur du löser det?
      * Vid dåligt väder, hur agera? Ut oavsett eller inneaktivitet.
      * Inte många andra kompisar är lediga utan jobbar i veckorna, hur tackla ev. ensamhet?
      * Många tänker sig att de vill ut o resa. Har du rest förut? Vad är det som gör att du vill ut o resa nu? Varför har du inte rest förut? Ska du åka ensam eller med reskompis?

      Jag tror personligen att man har fler tankar om göromål än vad som kommer att realiseras. Jag tänker att ju äldre du blir (ser på äldre arbetskompisar) desto mindre saker gör du verkligen slag av. Det finns undantag men de är få. Jag tänker att stora delar av din fritid kommer att gå i ungefär samma anda som det du sysslar med idag. Jag tänker fortsätta att odla och snickra på torpet. Jag kommer att fortsätta att motionera. Jag ska fortsätta att tillbringa tid i skogen, plocka svamp o bär och umgås med min familj och mina vänner. Jag ska fortsätta att läsa mycket böcker, gå på biblan och vara social. Kommer jag att skaffa mig några nya hobbisar? Jag kommer i vart fall INTE att hoppa varken fallskärm eller bungijump. Jag kommer troligen inte att utöka min kompiskrets något nämnvärt, möjligen fler bekanta om jag går med i någon ny förening.

      Jag har faktiskt för flera år sedan skapat mig en bucketlist med saker jag vill göra och uppleva. Jag prickar av efter hand och kommer att fortsätta att göra så oavsett om jag är i arbetslivet eller inte.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Du ställer många bra frågor om HUR man ska göra i FIRE. Jag har inte skrivit ner dem i detalj ännu men det börjar bli dags. Vad jag vill har jag däremot hygglig koll på.

      Tror inte det blir så mycket helt nytt förutom det som automatiskt kommer av bytet till Villaliv (odla, snickra) på landet från Lägenhetsboende i stan. Mer fiske, mer tid i skogen, mer resande, mer läsa/studera, mer träning (absolut i motionsklubb, nu tränar jag själv) och kanske någon ny sport (cykel?), mer matlagning från grunden.

      Kanske jag plockar upp något helt nytt också, funderar på piano (har ett piano men slutade vid ca 13 år), hantverk, måla tavlor, hobbybil...

      Det är inte heller förbjudet att tjäna pengar i FIRE så kommunpolitik, småjobb, god man etc kan det bli tal om.

      Radera