fredag 29 oktober 2021

Oktober 2021

Oktober månad blev en bra utdelningsmånad från min portfölj. Corem, SBB, Sagax, Cibus och Tele2 delade ut. Total blev det 6546 kr. Årets tredje bästa utdelningsmånad endast slagna av april och kommande november. Att november blir en "överpresterare" har med Swedbank och SEB att göra. De återhållna utdelningarna kommer att betalas ut då och det känns ju trevligt. Å andra sidan så kommer det ju helt naturligt att bli en aning mindre utdelning i november kommande år.

Under oktober så har jag haft låg aktivitet i min handel. Jag brände rätt mycket i början av månaden då jag rundade av med köp i SEB och Cibus. Mot slutet här när lönen kommer in på kontot så har jag shopat loss på Axfood och faktiskt lite Telia. Jag kunde helt enkelt inte låta bli då den aktien är nere under 35 kr.

Runt 11 000 kr har jag totalt fört över från lönekonto plus lite sparande till Avanza samt att jag naturligtvis återinvesterat de 6546 kr som kommit in från utdelning. En bra månad för mig med andra ord och nästa månad blir ännu bättre. Att jag har kunnat ha så hög sparkvot är väl för att semestrar är slut och vintern börjar göra sig påmind. Jag spenderar inte lika mycket under det mörka halvåret. I går satt jag faktiskt och gjorde en budget/utgiftstavla för att se var jag bränner mina pengar på. Ska försöka följa upp denna noggrant nu fram till jul. Jag har en aning redan nu som jag kan avslöja. Förutom de fasta avgifterna som inte går att ändra på så är det faktiskt matkontot som ibland tenderar att sväva ut. Jag har lätt för att tycka lite synd om mig själv (eftersom jag faktiskt är duktig och sparar mycket) och unnar mig gärna flera extra saker i mataffären. Dessutom är jag en riktig liten godisgris! Sockerberoende? Helt klart! Men jag känner ingen ånger, tro inte det. Mitt investerande går något framför plan så visst unnar jag mig lite glädje på vägen.

Because im` worth it!



Mvh // PP



2 kommentarer:

  1. Härligt att det går bra! Du är inte orolig på nedgång som kommer? Känns för bra för att vara sant dom sista 4 åren jag varit på börsen med årlig avkastning på 22%

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Tack, Ja det är lätt i medgång :-)
    Nej jag är faktiskt inte speciellt orolig, det kan låta kaxigt och självsäkert men jag känner ett inre lugn och vet ju att jag har bra bolag i min portfölj. Nu har det ju inte varit några längre kriser men vid Brexit dippade det, Trumph:s handelkrig med Kina o Europa och nu senast Corvidnedgången på -30% men ingenting av detta har fått mig ur kurs. Jag har aldrig sålt (jag har däremot bytt företag jag inte varit nöjd med) och jag är alltid fullinvesterad. Jag har ingenting vid sidan om förutom min privata ekonomi men den blandar jag inte in i mina investeringar. Det finns liksom ett liv utanför börsen också som ska vara opåverkat om det skulle gå rent åt helvete. Nej jag känner nog att min investeringsfilosofi med att inte satsa på varken krypto eller förhoppningsbolag utan så bra företag som möjligt gör att jag sover gott om nätterna. Det passar mig bäst. Nej jag har inte varit med om en tvåårig nedgång men jag har svårt att se hur det skulle kunna påverka mig. Jag bryr mig mindre om ex portföljvärdet utan det är utdelningarna som är det intressanta. Att bolaget i fråga långsiktigt kan leverera detta är hög prio för mig. Riktiga pengar som jag får ut varje månad är ju den realiteten jag ska leva med om bara ca:3 år är det tänkt.

    Ärligt talat är jag mer orolig för om S, MP, V och C bestämmer sig för att höja ISK skatten. Bensin och el har de ju redan höjt.

    Mvh // PP

    SvaraRadera