onsdag 20 oktober 2021

2021, det märkliga året.

Alla investerare blir nog extra glada när ett bolag meddelar att det blir en extrautdelning. Bolaget har alltså presterat bättre dvs genererat mer pengar än planerat och har man som policy att delat ut pengar så kan detta komma oss aktieägere till gagn. Jag vet att jag fick min första extrautdelning  2016 från Swedis Match. 800kr som jag inte hade räknat med. På den tiden visste jag inte ens att det var möjligt att ett bolag kunde dela ut extra. Jag kan minnas helt fel men jag har för mig att även Swedbank delade ut extra det året? Oavsett så genom årens lopp kan det faktiskt bli betydande summor som ges i extrautdelning och återinvesterar man dessa så får man ju lite extra skjuts i porföljen. 

2021 har varit ett konstigt år. Inställda utdelningar från 2020 betalas ut och bankernas pålagor om att bara dela ut maximalt 25% av sina vinster slopas. För en tid sedan stod det på mitt avanzakonto att Swedbank kommer att betala ut i november. SEB som jag också äger meddelade att det även där blir utdelning i november. Inställda utdelningar 2020 drabbade trots allt inte min portfölj nämnvärt, Det var inte många av mina innehav som inte delade ut men tack vare att bankerna ställde in så nådde jag aldrig uppsatt utdelningsmål. Jag missade det med 2985 kr. Å andra sidan så blir årets totala utdelning betydligt större än målet. Troligen så kommar jag att krossa det med sisådär 10-12 000 kr i år! Jag hade som mål 2020 att komma upp i 36 000 i utdelningar. Nu blev det pga corvid bara 33 015 kr. Årets mål var satt till 42 000 men troligen hamnar jag en bit över 55 000. Så hur 2022 ska sluta vet i tusan. Jag hoppas att jag är tillbaka på plan men jag gråter inte blod om även nästa år blir över mål.

Men det blir snedvridet med alla tillbakahållna utdelningar som plötsligt kommer ett år senare än planerat. Volati, Swedbank, SEB samt att Tele2 dundrade på med extrautdelning har gjort att portföljens utdelningar toppar upp som om den var på steroider.

Man kan ju hoppas att förslagen om ökad ISK skatt INTE går igenom. 30% skatt på utdelningarna skulle förskjuta min planerade exit kanske ett helt år! Det vill man ju inte vara med om. Jag har det kämpigt nog med att få till min lilla FIRE.


Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Hej Procentpanik!

    Jodå, jag är kvar även om det kan dröja några månader mellan inläggen. Efter lägenhetsköpet så ville jag ta igen mig. Det var 4 års sparande som nått sin kulmen. Sedan dess har det varit alltfrån: kläder, stereoprylar, möbler mm. Det har varit svårt för mig att komma tillbaka till rytmen i sparandet, men jag skall försöka att ta mig tillbaka till samma form igen.

    Höres snart igen

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jo men sparande i all ära, man måste ju kunna unna sig lite då och då annars så slutar man väl som Gollum i Sagan om ringen :-)
    Ja klart att vi håller kontakt även om det blir långt mellan gångerna.

    Mvh // PP

    SvaraRadera