fredag 17 februari 2017

XACT varför jag inte investerar i ETF

Jag har brottats med ett litet huvudbry den senast tiden och tänkte lufta mina tankar i ämnet.
Det gäller alltså en speciell börshandlad fond i engelskan kallas det för en ETF och det står för Exchange Traded Fund. Det kräver en kort förklaring. Alla fonder vi normalt köper på börsen är väl börshandlade eller? Ja vi köper dem ju på börsen genom en fondhandlare (nätbank eller vanlig bank)men för en ETF så får du betala courtage. Detta gör du inte när du köper en vanlig fond. Den kan du köpa och sälja hur många gånger som helst utan att det kostar dig ett öre. 
Så kan du inte göra med en ETF, den kostar courtage (avgift som tas ut) både när du köper och säljer den. Inget stort problem om man inte håller på att köpa o sälja stup i kvarten men man ska vara medveten om det.

Den speciella ETF jag tittat på är  XACT OMXSB ­ Utdelande (UCITS ETF)
Det är ett dotterbolag till Handelsbanken som är fondbolaget bakom. Det som är nästan unikt med denna svenska ETF är att den delar ut vinsten i reda pengar till ditt konto. I en vanlig fond tar du del av vinsten genom att din andel blir mer värd om fonden går plus. Eller om du väljer att sälja andelar eller hela fonden så hamnar naturligvis pengarna på ditt konto.

Fondavgiften är låga 0.15% och den har utdelning i juni varje år. Det som stör mig i sammanhanget är att normalt så ligger utdelningen på 3-4% enligt fondfaktabladet. Det kan alltså ett år vara 3% i avkasning och året efter 4% eller tvärt om. Med andra ord svårt att veta vad utdelningen i pengar blir från år till år. (lite som att sitta och vänta på en utdelningssänkning eller höjning) Så även de åren som indexet OMXSB blir 8, 10 eller 12% får du inte del av den vinsten.
ELLER HAR JAG LÄST OCH TÄNKT HELT GALET?
Fonden har ett större utbud i sitt innehav än ex Avanza Zero, lite olika var man läser ibland anges det 60-80 bolag på andra ställen står det 80-100st. så riskspridningen är bra.

Men jag ställer mig ändå tveksam till att man bara kan få max 4% av vinsten och resten sopar Handelsbanken hem.
Om jag hade gjort en jämförelse med ex. Spiltan aktiefond investmentbolag 
(som för övrigt har just denna fond i sin fond) så har jag på ett år haft en utveckling på över +17% och 0.20% i fondavgift så utklassar den xact och troligen så kommer den att fortsätta göra det över tid. Sedan kan man ju fråga sig varför Spiltanfonden köper xact-fonden? Kanske vill man ha något slags krockkudde i fonden? Likaså har man tagit in ICA som ett säkert defensivt kort.

Vill man ha en bra basaktieportfölj kan man kopiera innehaven i Spiltans fond och då får man en hygglig start i en bra långsiktig portfölj.

Summerar jag upp så för min del säger jag nej tack till xact tills någon överbevisar mig om dess förträflighet. 



Här kan du läsa mer om du är intresserad och försöka bilda dig din egen uppfattning.    www.xact.se

2 kommentarer:

  1. Hej Procentpanik. Jag har ägt fonden men gör det inte längre. Nordnets superfond är i princip identisk och utan avgifter. Handelsbanken sopar inte hem vinsten men de bestämmer hur mycket som ska delas ut ur fonden. Optimalt för fonden är att betala ut lite då dom kan ta ut 0.15% avgift på det du investerat i fonden. Delar de inte ut all vinst återinvesteras resten i fonden. Dock tar dom ut just en fondavgift på 0.15%. Nackdelen är att det även kostar courtage att köpa och sälja ETFer. Jag köper hellre Avanza Zero som återinvesterar utdelningarna i fonden och är avgitsfri. Inga köp och sälj avgifter. Sen är det bara att sälja av om jag behöver pengar. Avgiftsfria fonder är toppen :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Just det, Otimalt för fonden(fondägaren)inte för den som köper in sig i fonden. Det är ju Handelsbanken som äger alla innehaven i fonden.
    Någonstans ska naturligvis deras vinst komma ifrån och i slutändan är det alltid vi småsparare som får betala.
    Ja Nordnets superfond är nog ett bättre val, rent procentuellt är det ju 100% utdelning till småspararen så länge fondens utveckling är plus.

    SvaraRadera