fredag 24 februari 2017

Kopparbergs ner i källaren

Dagens börs hade en kraftig nedgång och en aktie som tog rejält med stryk var Kopparbergs. I skrivande stund ner lite mer än 5% och till nivåer runt 217:-
Det är rätt mycket men inte oväntat eftersom så många sparare är kortsiktiga och livrädda. Varför händer då detta? Analytiker anser att kopparbergs inte kommer att tjäna lika mycket pengar som man trott pga av att man har stor del av sin försäljning i storbritanien och försäljningen sker i pund. Pundet har försvagats mot kronan och valutaväxlingen gör då att Kopparbergs inte tjänar lika mycket pengar som beräknat även om deras försäljning i liter räknat faktiskt ökade. Det är en knepig värld vi lever i.
Kopparbergs lämnade rapport och meddelar att man höjer sin utdelning från 4,40kr till 5,90kr. En ökning på 25% om jag räknar rätt.
Ändå straffar marknaden Kopparbergs aktie skoningslöst! De som redan sitter med innehav och har gått in relativt sent (som jag ex.) lider säkert. Jag pyntade 260kr/st för mina 50 aktier i oktober men det är som sagt en liten post jag har och eftersom jag är långsiktig lider jag inte. Det är säkert värre för de som köpte in sig på nivåer runt 300kr och är kortsiktiga.


Vad kommer att hända med Kopparberg i framtiden? Ingen kan säker sia om den saken men det är ett stabilt företag med stabila finanser och jag tror nog att de kommer att reda ut stormen. Folk kommer att fortsätta köpa bade öl och cider både i Sverige och utomlands. Jag tror nog att pundet över tid också kommer att stabilisera sig, kanske inte de närmaste 1-2 åren, utträdet ur Europeiska unionen är ju inte klart ännu på att tag. Aktien kanske kommer att ligga kvar på låga nivåer runt 220:- eller sjunka en bit till? Det är naturligvis alltid trevligare när ett företags aktier stiger men de som köper in sig på dagens nivå på 217kr får ju en hygglig direktavkastning som plaster på såren.


Hade jag haft en slant över skulle jag handlat på mig 50st aktier till idag, så pass mycket tror jag på detta fina företag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar