fredag 10 februari 2017

Inlösen- Hur fungerar det?

Jag satt här om kvällen och gick igenom aktieportföljen och funderade om framtida inköp osv när det plötsligt slår mig om det här med inlösen av preferensaktier. Eftersom jag är relativt färsk i investerarvärlden så har jag aldrig varit med om just inlösen. så hur fungerar det?
Ni andra som varit med ett tag kanske skulle kunna beskriva det på ett vettigt vis.
Jag har en uppfattning av att det kanske sker på ungefär samma vis som när det är nyemissioner på gång. Man får ett elektroniskt erbjudande på sin nätbank om man vill teckna(köpa) och det tilldelade antalet. Man betalar och sedan sker resten automatiskt.
Kommer det ett erbjudande om inlösen (till förutbestämt värde) och sedan klickar man bara ja?
OM man av någon anledning missar inlösentiden, vilken jag heller inte har någon uppfattning om det är en vecka eller en månad, vad händer då? Går jag miste om hela innehavet och förlorar det jag en gång betalade för preferensaktien?

Ni som har erfarenhet få gärna skriva ett par rader om min frågeställning ovan ....

1 kommentar:

  1. jag tror det är faktiskt tvärtom - om företaget vill så kan de köpa tillbaka alla preferensaktier (eller en del), och då är det inlösenkurs de bprde betala (eller så väljer de köpa med marknadskurs om företaget inte vill köpa alla aktier). Se bara till att du inte köper preferensaktier för högre pris än inlösenkurs.

    SvaraRadera