torsdag 10 augusti 2017

Inga genvägar

Man kan bli rik långsamt men fattig snabbt om man är korkad. Det svåra ligger i det enkla, med det menas att det är enkelt att plocka ut 10-12 aktier som man sedan håller sig till. (om inget drastiskt händer med företaget) Fortsätta att investera i de fina bolag du valt och hålla sig till planen.
Jag vet inte hur många av världens bästa inveterare som i sina böcker påpekar detta och VARFÖR skulle man inte följa ett sådant råd? Har du investerat under 30-40år och tjänat ihop 50 miljoner utan att ha förlorat några pengar?
Inte, i så fall: -Shut the fuck up!
Det finns inga vettiga genvägar med låg risk till att bli rik på börsen. Det tar tid och är oftast tråkigt, det är därför man skaffar sig en blogg :-)
Det svåra är att hålla sig till planen istället för att irrar runt och köpa hit o dit o sälja så fort en aktie stiger lite. Man ser kanske ett läge i en annan aktie man också haft span på och bestämmer man sig plötsligt för att sälja någonting ur sin portfölj till förmån för någonting annat. Tuvhoppande kallar jag dettta förfarande. Inte för att jag lägger någon personlig vikt vid vad andra investerare hoppar mellan, jag försöker bara inte hoppa så förbannat mycket själv. Jag är den ultimate tråkmånsen! Jag skulle nästan vilja ändra mitt bloggnamn från procentpanik till aktietråkmånsen eller något liknande.
Ok, läs det här inlägget med lite ironi i tonen men ni fattar vart jag vill komma.


Så för att verkligen understryka min tråkighet extra mycket så passade jag på att handla lite aktier idag. Om nu någon tror att jag så här i slutet kommer att knorra till det lite (förlåt mig snålgrisen) och slänga in en ny aktie i portföljen så tror ni fel. Procentpanik överraskar sällan sig själv eller andra läsare. Fem tråkiga aktier inhandlades till den tråkiga portföljen.


10st Axfood  
10st Swedish Match
15st H&M
20st Castellum
20st K2A


Mycket tråkigare än så här kan det inte bli....



2 kommentarer:

  1. Fina köp!.. Och inte minst, fina utdelningar de kommer att generera! :)

    SvaraRadera
  2. Tack. Fina men tråkiga :-) Men visst kommer jag att ha gläde av utdelningarna från dessa bolag i många år framöver.
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera