torsdag 1 september 2022

A.u.g, spara och le.

Augusti månad är till ända och allting rullar på som vanligt. Trots semester och flera extravaganser så lyckades jag med konststycket dra ihop 8000kr att investera. Vet i tusan hur det gick till? Men jag är glad och nöjd över att kunna köpa lite aktier. Ja naturligtvis så går det ju alltid en slant till mina fondköp också, den traditionen håller jag hårt på. Augusti månad är ingen stark utdelningsmånad för mig, den gav 2167 kr som självklart återinvesterades.

Inköp under augusti:

PEAB 30st  66.80 - 67.50:- /st

Investor 10st 176,98:-/st

SEB  25st  108.15:- /st

Och sedan har PP, hör och häpna, gått och faktiskt köpt ett helt nytt bolag till portföljen. Det tillhör inte vanligheterna men nu kändes det som att det var rätt läge. Den breddar portföljen något och förhoppningsvis så kommer den också att bidra i framtiden. Bolaget jag köpte heter SKANSKA. Ett inte helt obekant företag om man säger så...Desutom har jag planer på att ta in ett bolag till men jag ska suga på den karamellen ett tag till och snoka i lite rapporter och bilda mig en uppfattning om bolaget historik och framtid. Jag återkommer om/när jag bestämt mig.

Jag köpte en lite post SKANSKA  10st  159,85:-/st

Nu när september månad har börjat så är det faktiskt också början på slutet på. September är den sista månade som jag avsätter pengar från min lön till investeringar i aktier. Den lilla pengamaskinen som jag en gång så sakteliga började bygga upp har nu likt tjuren Ferdinand nått den storlek när den inte längre behöver mina penga utan klarar sig alldeles utmärk själv. Ja helt själv är väl att ta i, den behöver ju fortfarande vägledning och tillsyn men jag behöver inte tillföra den mer kapital i form av lön. Den ska nu få fortsätta sin resa med att enbart investera det som den själv genererar i form av utdelningar.

För mig personligen så är detta ett stort steg. Att se sitt lilla skötebarn klara sig själv och med staplande steg  gå ut i den stora stygga världen. Jag kommer kanske kanske (likt varje ansvarstagande förälder) någon gång under de kommande två åren att tillföra lite eget kapital OM börsen går ner riktigt rejäl och fantastiska bolag kan köpas till fantastiska priser! Annars inte!. Det måste verkligen vara rea på riktigt. -30% på OMX duger inte, det måste vara bättre (sämre) än så. Från att ha satt igång maskinen och matat den med hårt intjänade peng under åratal så har då ögonblicket för att "flytta hemifrån" och klara sig själv kommit. Jag kommer att stå vid sidan av och se hur det går men jag tror nog att jag (likt varje ansvarskännande förälder) oroar mig i onödan. Den kommer att klara sig och det kommer att gå bra.

Trots att 2022 har varit ett halvpissigt år så har maskinen brutit igenom flera barriärer än jag trodde var möjligt under ett pissigt år. Mitt utdelningsmål nåddes redan i maj månad och ända sedan dessa har jag funderat över hur jag ska göra. Nu är beslutet fattat och jag får stå vid det. Det kommer ändå att kännas en aning konstigt att jag, när september är slut, inte längre avsätter pengar från lönen till pengamaskinen. 

Men oroa er inte, PP har många projekt som kostar pengar och dessa svarta hål kan jag nu börja stoppa in lite flis i för att förverkliga flera drömmar jag har. Jag kommer efter hand som jag genomför dem så målande som möjligt redogöra för mina eskapader här på bloggen.

Mvh // PP






2 kommentarer:

  1. Grattis till att bli klar med din pengamaskin!

    Du skrev om att sluta sätta in pengar redan för något inlägg sedan och jag har funderat på det sedan dess och tror det kan bli liknande för mig. Idag jobbar jag 70% + stämplar upp till 100% vilket ger en OK lön att spara från. Men i maj eller juni nästa år är A-kassedagarna slut och jag får bara 70% vilket lätt täcker mina kostnader men det potentiella sparandet blir litet. Jag funderar starkt på att sluta spara då eftersom Pengamaskinen kommer vara tillräckligt stor.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Nej det finns ju egentligen ingen anledning att fortsätta mata in pengar för min del. Mitt mål med utdelningar är nått så då kan jag gå vidare med andra projekt jag har. Portföljen kommer ändå att fortsätta växa tack vare utdelningarna som återinvesteras.
    Det är tufft att inte få full lön när dina planer var annorlunda lagda. Som tur är så är vi människor experter på att anpassa oss, det är därför vi är så överlägsna på denna planeten.
    Jag kommer naturligvis att följa din utveckling och framfart,

    Mvh // PP

    SvaraRadera