tisdag 27 september 2022

Stoppdagen!

Så kom den då, dagen då min sista insättning från lön till investeringsportföljen har gjorts. Lite vemodigt och lite tomt känns det allt. Jag har ju så strävsamt gjort denna resan och plötsligt så bara är man där. Jag kommer att fortsätta investera men bara utdelningarna från portföljen. Det har ju funnits tid att fundera och resonera med sig själv (låter lite psyko, jag vet) och jag kanske kommer att göra enstaka insättningar från eget kapital OM det blir helt galna tillfällen i enstaka bolag som man bara inte vill missa. Men annars så ska portföljen klara sig själv.

Det är go känsla att nå upp till det mål jag en gång satte. Jag trodde dock inte att det skulle gå så fort. Jag har haft tur och investeringsresan har varit i ett nästan bara uppåtgående klimat. Visst lite oroligheter har det varit på vägen, Brexit, handelskrig, halvledarbrist, Corvid, krig, inflation, räntehöjningar men total sett verkligen bra om man zoomar ut. 

Grundplanen från allra första början var att jag ville gå i pension tidigare. Jag tänkte 62-63år hade varit najs om man kunde sluta. Inte för att jag vantrivs på mitt jobb nej det snarare tvärt om. Jag gillar mitt jobb och jag trivs som fisken i vattnet. MEN, det finns andra värden i livet som är viktiga. För min del så har jag varit noga med att dra en gräns mellan arbete och fri tid. Mina chefer har varit och är fullt medvetna om detta och det är säkert 10år sedan jag jobbade över sist. Ingen gör sig ens besväret att fråga. Jag vill ha det så.

Målet att sluta vid 62-63 har ändrats efter hand. Jag satt i början av förra året och spånade fram att jag troligen skulle kunna sluta redan vid 61. Det var ju helt fantastiskt! Nu ett år senare så har jag reviderat ner det till att jag kan sluta redan vid 60. Just nu är det ju verkligen mörka moln på horisonten och vem vet hur länge den pågående krisen ska fortgå. Det kan ha betydelse för framtiden fatiskt. Säg att 2023 blir ett skitår då kommer utdelningarna 2024 att vara omdiskutabla. Får man ut det man har beräknat? Hur många bolag behåller, hur många sänker, vad gör det på totalen? Detta kan bli en nagelbitare...

Ja Om jag hade fortsatt att gneta och investera av lön hade jag troligen kunnat gå ännu tidigare men jag har bestämt mig för att jag inte behöver det. Portföljen är självgående och jag har en del andra saker jag vill ha på plats innan jag går från arbetslivet.

Faktum är ju att jag under min sparresa "råkade" köpt mig en sommarstuga med stor tomt. Den var inte gratis i inköp och den kostar runt 2000kr i månaden. Bara att göra en trädgård har i runda slängar kostat mig 75-90 000:- Fast för mig så är det en plats som jag besöker året runt, den är mer som ett tillhåll och en avslappningsplats. Jag odlar potatis, majs, rödbetor, morötter, gurka och annat kul. Bär och nötbuskar, äppelträd, päron, körsbär, plommon och persika samt vindruvor har jag planterat. Men en av mina portföljer den som jag kallar Pref o D-stugan bekostar hela kalaset så egentligen är den numera nästan gratis. Det är om jag ex investerar i ett röjsåg eller ny gräsklippare eller annan utrustning där som det koster extra. Jag kunde valt att inte gjort denna investering och istället slutat ännu tidigare från jobbet MEN det är viktigt att hitta balansen mellan investeringar och livet i övrigt. För mig så var det viktigare att ha en "man cave" att kunna åka till och njuta lite under resans gång. Sparande är inte allt.

Jag kunde också valt att inte unna mig trevliga resor till Spanien där jag varit 10-12 gånger. Jag kunde valt att inte köpa alla roliga saker som jag älskar att omge mig med. Där har jag nog brännt närmare 40 papp men det är och har varit värt det. Nästan varje vecka får någon av prylarna följa med upp till stugan och exerceras. Livet ska levas här och nu! Jag kunde också valt att inte dra iväg på mina äventyr. 3 + 4 dagars padlingar varje år, luftballongsfärd, 10 dagars långfärdsvandring från kust till kust här i Sverige. (jo tro mig, det kostar att vandra också), den utrustningen gick nog på 15 lakan men det var det värt. Jag har även klippt Blekingeleden 26mil och delar av Hallandsleden. 

Jag sparar lite i fonder till mina barnbarn. En o annan gång skänker jag pengar till Barncancerfonden. Min fru o jag bor i hus och vi har inga problem med att flera gånger i månaden äta ute om vi ex är ute och fotograferar eller besöker någon obesökt plats en helg. Jag äter lunch på jobbet nästan varje dag och den kostar runt 65kr Ja vi har bil också och den är förutom huset den största enskilda utgiften. Det har ju inte blivit billigare att äga o köra bil men vi måste ha en. Vi skulle knappast klara oss utan.

Totalt sett så flyger pengarna iväg på många olika saker men som jag anser är viktiga och nödvändiga. Tro nu inte att jag lever ett slösaktigt liv, så är det verkligen inte. Och jag har verkligen ingen hög lön. Jag har nog en genomsnittlig Sverigelön. Jag är egentligen en vanlig industriarbetare även om jag inte jobbar i produktion. Jag började se över mina utgifter för många år sedan (tack vare andra bloggare) och detta frigjorde kapital så att sparandet helt plötsligt inte blev jobbigt. Visst, jag gick verkligen "all in" i början och sparade ihop hyggliga summor som jag kunde investera, jag snålade in på flera saker och landade till slut i ett bra läge med en bra balans där både sparande och livet i övrigt fick plats.

Jag har fortfarande drömmar jag vill förverkliga och nu när jag inte längre är tvungen att spara från lön varje månad så frigör jag ju lite pengar till drömmarna. Jag tänker att jag ska inte öka mina månadskostnader bara för att jag kan utan tror mer på ett riktat sparande. Jag vill ha en båt igen. Jag hade en Fin Buster L mellan 2001-2010 och sportfiskade enormt mycket. För mycket egentligen och till slut så gick jag nog in i fiskeväggen och tappade totalt intresset. Nu har det väckt till liv igen och vi får väl se hur det slutar?  Men någon form av båt blir det så småning om. Sedan har jag ju massor av platser jag vill åka till och äventyr som jag vill göra. Nej jag ser verkligen inga bekymmer med att gör av med de "överblivna" pengarna.

Är PP ekonomiskt fri? Nej det är jag egentligen inte. Jag måste knega på ett tag till. Jag väntar på att vektorerna från min tjänstepension och min årliga utdelning från portföljen sammanfaller. När de gör det och den totala summan överstiger min månadskostnad, DÅ är det dags att logga ut för gott från jobbet. Jag kan bara på ett ungefär räkna ut när det sker men som jag skrev i ett tidigare inlägg det är otroligt svårt att säga exakt hur mycket portföljen ger om 2 år. Det kan bli både höjningar och sänkningar i utdelningen från bolagen och jag måste ändå ha en liten säkerhetsmarginal även om jag har en bra buffert. Jag kan ju inte stå där som en idiot ett år efter pensioneringen och behöva leva som en asket.

Så, september 2022 går till historien (i mitt liv) som då jag gick in i en annan fas. Min portfölj är inte längre beroende av mitt sparande från lön. Den ska från och med idag vara självgående...... 





Mvh // PP






12 kommentarer:

  1. Stort grattis! Det finns för varje sparare ett fåtal sådana där milstolpar som är direkt livsavgörande och som är så mycket mer betydelsefulla än t ex 1 MSEK i portföljvärde.

    Det är samma för mig att om tjänstepensionen som blir tillgänglig vid 55år tillsammans med portföljuttaget tillsammans blir minst lika mycket som jag vill ha så tackar jag för mig 2025. Det enda som blir kvar är då blir att välja månad vilket blir ett angenämt problem.

    Fiske kan vara rogivande och blir något för mig också i FIRE. Har redan en riktig skitbåt med bara åror i en ett par km lång smålandssjö med bra med gädda och stora abborrar bara 50 m ut. Får se om det blir också en lite bättre båt med motor och trailer i lite större sjö när jag flyttar ner. Men det är inte nödvändigt.

    SvaraRadera
  2. Tack tack, Ja du har rätt om att det är en milstolpe, jag tänkte bara inte på det på det viset.
    Ja det är rätt roligt att sitta och räkna lite på när man ska logga ut från arbetslivet. Jag vet exakt i vilken månad och jag har till och med prickat in vilken dag jag ska gå. Ja allt är förståss under förutsättningar att det inte blir en total världskollaps men då kan det ju kvitta.
    Jag är förtjust i fiske och jag har både egna minnen och foto från 4 års ålder när jag började. Vid 8 var jag fullfjädrad fiskare och höll på att driva mina föräldrar till vansinne. Vid 14 gjorde jag det under en semester när alla mina spö och grejer skulle ut och in ur husvagnens toalett (där alla andra tyckte de var i vägen) eller i och ur bakluckan på vår Volvo 245. Ha ha, fantastiska minnen!
    Det kommer att bli båt igen det är säkert, det är väl mer frågan vilken storlek jag ska välja denna gången? Ska du bara fiska i mindre insjöar klarar du dig med mindre båt. Större sjöar och hav ska man satsa på lite längre båtar som klarar lite sjö.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Grattis till ditt mål och du fick upp ögonen på nåt sätt för min del också att den dagen kommer när man inte behöver sätta in mer till nysparande. Precis på samma sätt som när man fått ner lånet på huset till en viss grad eller noll behöver man inte amortera mer. Detta är ju viktigt att ta i beaktning eftersom det blir mindre cashflow man behöver varje månad att ta hänsyn till. Jag siktar nog på runt 58-62 år när jag checkar ut, allt beror på hur utvecklingen blir åren fram till dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Nej når man den punkten då man vet att man går i mål oavsett så för min egen del fann jag ingen nytta med att spara för sparandets skull. Helt skuldfri är säkerligen det allra bästa om inte annat så för sinnesrons skull. Ja man måste ha mål när man investerar. åtminstone i början när varje kilometermärke eller milstolpe man passerar är ett kvitto på att det går åt rätt håll. Jag hoppas och tror verkligen att du kommer att lyckas med ditt mål att sluta tidigare. Något år hit eller dit kanske inte spelar så stor roll om man trivs på sitt jobb. Men marknadens svängningar kan vi aldrig göra någonting åt, det blir det de blir.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Stort grattis! Jag har ganska många år kvar men en dröm hade varit 55 men 60 är troligen mer realistiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Åren går fortare än man tror, åtminstone när man ser tillbaka. Även om du inte kan gå vid 55 så har du troligen samlat på dig en fantastisk pengamaskin eller en hög med pengar som gör att du skapar trygghet i ditt liv. Detta är värt hur mycket som hälst! Under ett längre investerarliv hinner man också byta åsikter och inriktningar på sitt "vanliga"liv vilket gör att man kanske fått andra mål än de du har nu. Vem vet? Det viktiga är att du är kontinuerligt sparar och investerar.

      Mvh // PP

      Mvh // PP

      Radera
  5. Inspirerande läsning! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Att både spara och spendera med framtiden och nutid i sikte. Inspirerande!

      Radera
    2. Tack!
      Trevligt att du tycker så.

      Radera
    3. Jo men det tar lite tid innan man hittar hur man vill investera och sedan försöka göra det med så mycket insats som möjligt utan att för den skull helt gå vilse i det vanliga livet som ju faktiskt pågår runt om dig hela tiden. Den där balansgången är viktig.

      Mvh // PP

      Radera
  6. Oh, stor dag verkligen! Grattis och bra kämpat!

    SvaraRadera
  7. Hej och tack!
    Jag det känns lite extra pirrigt faktiskt. Det ska ju bli roligt att se utvecklingen. Jag vet ju ungefär hur hur det kommer att se ut. Inriktningen och innehaven är desamma men det blir ju inte lika mycket "skjuts" nu när inte lönen längre ska gå till pengamaskinen.

    Mvh // PP

    SvaraRadera