tisdag 23 augusti 2022

Sköna utdelningsmånader.

Normalt är vårmånaderna mars, april och maj de starkaste utdelningsmånaderna. Förklaringen är lika enkel som naturlig. Historiskt sett så har de flesta svenska företag haft sina utdelningar dessa månaderna. Men de sista 7-8 åren har detta börjat förändras dramatiskt. Även här finns det naturliga förklaringar till fenomenet men jag återkommer strax till det. Jag kan bara konstatera att det för en utdelningsinvesterare numera är jämnare spridning över året och att man kan få en fin topp även mot slutet av året, även med bara svenska aktier i portföljen. Det är alltså inte längre så att man bara får utdelningar på våren. Rent praktiskt har det egentligen väldigt lite betydelse om du får en klumpsumma eller om det är utspritt över året. Det är den totala mängden penga och framför allt, hur och när du fördelar dem som är avgörande. 

Så för de flesta svenska bolag har det alltså varit så att ordinarie utdelningarna kom på våren. Det finns undantag ex Axfood som har haft två ordinarie utdelningar minst sedan år 2000. För många utländska bolag var det där emot inte alls ovanligt med två eller till och med fyra utdelningar om året. Det fanns och finns även bolag som delar/delade ut varje månad. 

Castellum (har jag för mig?) började med två utdelningar 2016 en i mars och en i september och 2022 började man med kvartalsvisa utdelningar. Trenden är tydlig. Från en utdelning per år till två. Från två till fyra.

Cibus tillsammans med SBB har numera månadsutbetalningar. Cibus var för övrigt Sveriges första månadsutdelare. För en utdelningsinvesterare blir det ett jämnare flöde av pengar men som sagt egentligen spelar det mindre roll. De enda som gör en vinst på att gå över från ex en till två utdelningar om året är företaget själv som kan "hålla inne" med delar av utdelningen några månader. Säg att bolaget tänkt dela ut 8 miljarder från föregående års vinst. Om man nu håller inne 4 miljarder i 6 månader så kan man förränta pengarna och ta vinsten till företaget. Troligen ett inte helt osanolikt scenario.

Även om stora bolag är trögrörliga med beslutsändringar om utdelningstillfälle så verkar det som att de sista 7-8 åren så har svenska bolag påverkats. Antingen av egna aktieägare där sådana funderingar kan ventileras ex på en bolagsstämma eller så sneglar man på utlandet och främst då USA/Kanada där det finns en uppsjö av bolag som betalar ut vinsterna mer än en gång om året.

För Procentpaniks del så ser jag exempelvis att för hösten september, oktober och november år 2018 så var det bara Telia, Investor och Castellum som gav mig utdelning. Idag 2022 så ser jag om jag jämför mars, april och maj månaders totala utdelningar med september, oktober och novembers totala utdelningar så är det faktiskt hela 66%  av vårens utdelning som delas ut på hösten. 

Som jag skrev innan, det spelar egentligen ingen större roll när utdelningarna kommer men jag kan konstatera att kassaflödet är jämnare fördelat över året utan att jag specifikt har jobbat för att få det så. Viss del har kommit med automatik när företag väljer att dela upp sin utdelning. Med min utdelningsstuga bestående av preffar och D-aktier är det en helt annan femma. Där ville jag verkligen ha ett kassaflöde alla månader året runt. Det började som ett spännande experiment men det har visat sig hålla bra så den delen av portföljen får vara kvar och fortsätta tjäna pengar åt mig. Men det är en förändelig värld vi lever i och rätt som det är så kanske bolaget löser in sina preffar och då får man se sig om efter andra alternativ. Detta kommer att hända många gånger under ett investerarliv. Jag har själv minst 5 gånger varit med om inlösen på preffar och då kan det vara bra att redan i förväg ha en plan B så man inte förivrar sig bara för att pengarna ska vara investerade. Lite is i magen är bra att ha för kloka investeringsbeslut.


Mvh // PP



 .












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar