måndag 22 augusti 2022

110

Nu har jag varit i lästagen igen. Under sommarledigheten så blev det några böcker lästa och en av dem var naturligtvis en om aktier och investeringar, vem kunde tro något annat? 101 tankar om aktier skriven av Ludvig Rosenstam Åhman. Jo jag gillar boken och den är egentligen en perfekt sammanställning av alla de tips och råd man samlar på sig under ett investerarliv. Råd för råd gås igenom och sedan en sammanställning i slutet av varje kapitel. Boken vänder sig nog till alla i stort sett. Jag säger som jag brukar göra att: Varje bok jag läser ger mig en bit till det stora investeringspusslet. Det är kanske samma information jag fått/läst förut men med lite annorlunda vinkel och om någonting i en bok får mig att reagera, höja på ögonbrynen eller hajja till så vet jag att jag har fått någon liten bit med mig. Det finns en uppdaterad nyutgåva som heter 110 tankar om aktier. Jag tycker det var en helt ok bok och jag rekommenderar den till läsning.


Jag hittade boken på det lokala biblioteket när jag var där i ett annat ärende men om man nu springer på en intressant bok så får den bli min följeslagare de närmsta veckorna, så och denna. Jag lägger in boken under bokfliken över lästa investeringsböcker.

Intressanta förslag på investeringsböcker mottages tacksamt. Men för att undvika "dubbletter" så kan ni kika in under bokfliken på böcker jag redan läst.

Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Två Månadslöner22 augusti 2022 kl. 07:33

    Jag borde besöka biblan mer ofta, det är så sällan man har ett ärende där... typ aldrig. Gratis är bäst! Min favorit är One up on wall street, den slår alla böcker jag vet. Är inte boknörd så har inga andra bra böcker att rekommendera, en bra bok räcker långt! Hellre det än 10 sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Vi har ett fantastiskt bibliotek i vårt samhälle. Där finns allt från dags och veckotidningar och naturligtvis både dagens industri och veckans affärer. Jag har med åren lärt mig att tagga ner lite mer och hittar hur mycket bra böcker som helst i alla möjliga kategorier men föredrar faktaböcker. Ja jag håller med dig om att One up är en mycket bra bok, jag fick den faktiskt av en kompis. Den är visserligen på engelska och en del ord fick jag slå upp i efterhand men totalt sett är boken väl värd att plöja igenom. Ja hellre än riktigt bra bok än flera dåliga, problemet är bara att du har inte facit förrän du läst boken :-)

      Mvh // PP

      Radera