fredag 25 februari 2022

Februari,

Fab feb (?) är snart över och när jag tittar tillbaka på den gångna månade så ser jag att jag har handlat följande på börsen:

Castellum 30st

Axfood      5st

Tele2        35st

Cibus       15st

SEB         25st

SBB-B     30st

Investor    10st   

Swedbank  25st

Fegisen har inte investerat i något nytt. Inga bolag från sydafrika, portugal eller filipinerna. Jag har kanske skygglappar för ögonen eller så orkar jag helt enkelt inte inhämta nödvändig information för att känna mig bekväm med dessa investeringar. Nej jag håller mig till det jag känner till och fattar. Lat? Ja kanske det.

Här om dagen var jag inne och handlade på ICA. Jag brukar inte handla där men de har ett bättre utbud av godis och eftersom stundande helg närmade sig så fick det bli ett besök. Jag tankade naturligtvis på mig mjölk och bröd som ändå behövdes. Jag är ingen impulshandlare. Jag trodde åtminstone inte det men ack vad jag bedrog mig. På väg ut mot kassorna så passerar jag ett gigantiskt bord med en ännu gigantiskare skylt : BOKREA! Det var ta mig tusan som kryptonit är för stålmannen. Mina ben började darra, kallsvett bröt ut på ryggen och det var tur att jag hade en kundvagn som stöd. Jag försöker vrida bort huvudet för att komma på bättre tankar men det är omöjligt. Jag har redan sugits in i malströmmen och kom inte ut. Den magnetiska dragningskraften som böcker, riktiga böcker, har på mig är något jag borde ta med lämplig psykolog. På något sätt så styr nu min kundvagn mot det förbannade bordet. eländet slutar inte där, åh nej då. Väl uppvriden mot bordet så har ICA gillrat en fälla! Man har länsat två hyllrader där det normalt finns grilltillbehör och annan tjaffs och ersatt med böcker. Det gick nästan en säkring på övervåningen i min stackars skalle. Faktaböcker till halva priset! Det är nu man ska bevisa för sig själv att man kan ta sig ur ett "missbruk". När jag står öga mot öga med den värsta frestelsen ska ju min karaktär kliva ut ur garderoben och beslutsamt tacka nej. Nu var det ju bara det att den lilla ängeln på min vänsta axel helt plötsligt började sammarbeta med lilldjävulen på den högra. Konspirationen var ett faktum och jag föll dit. Splash!

Det blev ju inte bättre när jag fick upp den första boken i mina händer och det gick en skälvning genom kroppen, ätliga vilda svenska växter. Som prepper och naturintresserad sedan barnsben så slank den ner i kundvagnen som en ål i olivolja. Nästa bok såg jag hur min hand sträckte sig mot, läste omslaget och sedan minns jag inget mer förrän det låg en hög med böcker i kundvagnen, Hur fan hamnade de där? Jag tittade mig förvirrat omkring men ingen annan kund såg skyldig ut till att ha travat böcker i min kundvagn. Jag tyckte det var intressanta böcker och nog sjutton låg det en bok överst som handlade om investeringar och då lät jag saken bero och styrde min kosa mot kassorna. Det är många år sedan jag hade så lite betalningsmedel över precis innan lön men nu hände det alltså. Jag ångrar ingenting. Den kunskap som jag tillgodogör mig genom dessa nyförvärv kan inte vägas upp mot guld. Nej jag är fan hellre fattig och kunskapsrik än tvärt om.



Mvh // PP




    

5 kommentarer:

  1. Kan förstå frestelsen, men har skaffat mig lånekort på bibliotekt det är gratis. Sedan så kan man beställa böcker på nätet om de inte finns på ditt lokala bibliotek, så får du ett sms när de kan hämtas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ebbisen.

      Jag brukar låna massor med böcker på mitt lokala hak och har även fjärrlånat flera gånger. Men det finns vissa faktaböcker som jag vill ha tillgängliga i mitt eget bibliotek som jag köper annars är biblan ett utmärkt alternativ.

      Tack för din kommentar.

      // PP

      Radera
  2. Det en känsla av tillfredställelse och förväntan inför att öppna och börja läsa i en nyköpt bok som är svåröverträffat.
    Robert B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Ja visst är det en speciell känsla med en ny bok! Vissa böcker lånar jag men det finns böcker jag vill behålla och läsa om igen efter några år. Och precis som jag skev ovan, dessa behåller jag :-)

      // PP

      Radera
  3. Hej.
    Ja och framför allt så är det investeringar i vettiga bolag :-)
    Men visst kommer det att öka på utdelningen lite grand.

    // PP

    SvaraRadera