torsdag 24 februari 2022

Det värsta som kan hända..

Det  stormar! Eller, nej det gör ju egentligen inte det, det är precis som det har varit de senaste hundra åren. Ingenting nytt alltså. Våra investerade pengar åker jojo på börsen likt man kunde göra på Balder på Liserberg innan rötan slog till. En maktgalen diktator invaderar och ställer till ytterligare för vanliga människor som investerar. Men i jämförelse med det Ukrainska folket som är mitt i skiten så är vår vardag egentligen rätt ok. Man kan se det så också, mina vänner, och det är så jag ser det. Vi kanske är storartade egoister men faktum kvarstår att det enda vi lider av just nu är möjlig ekonomisk "förlust". Ja jag skriver förlust inom cittattecken för personligen så agerar jag noll när det gäller försäljning. Jag har jobbat hårt i många år och enträget byggt upp en fin portfölj bestående av bra bolag. Skulle jag då helt plötsligt överge min övertygelse att dess bra bolag plötsligt blir mindre värda för att många andra springer iväg och säljer sina innehav? Nej, nej nej. Då är jag hellre en struts för en tid och avskärmar mig från dåliga ekonomiska nyheter. Jag ska inte och behöver inte hålla på att oroa mig i onödan. Den historiska faktan visar att börsen alltid återhämtar sig och det får jag förlita mig på denna gången också.

Det absolut värsta som kan hända med det kapital jag har investerat är en total börskrach och att det aldrig återhämtar sig. Om jag nu fejkar det senariot, vad skulle hända med mig och mitt liv? Inte mycket egentligen. Jag skulle bli av med en substansiell summa pengar och en av mina stora drömmar, att kunna sluta tidigare från jobbet hade krossats men det är också allt. Mitt vanliga liv skulle fortsätta och jag skulle bli tvungen att fortsätta jobba några år mer än planerat men det är också allt. Så åter till frågan om varför jag varken säljer en enda aktie eller oroar mig så har ni nu fått svaret. Nej mina tankar går istället till det Ukrainska folket som inte bett om detta utan blir påtvingade ett krig de inte vill ha. Född i rätt land i rätt tid och med rätt omständigheter, jag är verkligen lyckligt lottad!



Mvh // PP

4 kommentarer:

  1. Precis min tanke. Vi är lyckligt lottade och jag har möjlighet att fortsätta jobba några år till om det behövs och jag har ett efterfrågat yrke. Men det är några år dit så jag fortsätter månadspara och vardagslivet snurrar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonum.
      Ja vardagen snurrar på oavsett och att månadsspara är verkligen ett av de bästa sätten att nå ekonomisk frihet för en vanlig "svensson".

      Mvh // PP

      Radera
  2. Jag ser det på samma sätt nu är det bara att låta bli att titta på siffrorna ett tag. Jag tänker inte på att handla just nu iaf. Nu får man istället se till att hålla sig informerad om vad som händer i omvärlden. Jag tänker på alla människor som lider i ukraina. Kanske kan man skänka en summa dit istället.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Nej det hjälper inte ett skit att glo på röda siffror. Vi kan inte göra så mycket åt det ändå. Har man investerat i vettiga bolag så återhämtar sig aktiekursen och rätt vad det är så ligger vi åt andra hållet med mörkblåa siffror och övervärderingar.
    Att rida ut stormen är det bästa man kan göra och ägna sin tid åt annat istället. Har man inte mage och skalle för sådana här "event" så ska man nog inte vara på börsen alls.
    Att skänka en slant är aldrig fel.

    Mvh // PP

    SvaraRadera