fredag 4 februari 2022

Jag är ledig-pengarna jobbar.

Jag är förvånad över att det inte kommit, åtminstone inte vad jag har sett, fler kommentarer på detta uttalande från ekonomibloggare: 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/JxGkb8/farligt-att-de-smartaste-hjarnorna-agnar-sig-at-borsen

Ska inte människor fritt få välja vad man vill ägna sig åt i yrkeslivet utan att bli påhoppade? Att tycka det är synd att personer inte gör andra yrkesval än vad som faller skribenten in visar ju bara på att hon själv tycker sig göra otroligt mycket nytta i sammhället. Hennes jobb är viktigt men inte andras. 

Jag har läst flera artiklar av Sima men jag har börjat förstå att hon skriver bara för att sticka ut, för att irritera folk med sina egna vinklade åsikter. Jag får väl sjunka till hennes egen nivå och påstå att hon kanske borde göra något samhällsnyttigt istället? Det kommer att dröja mycket länge, kanske aldrig, innan jag läser någonting hon har skrivit. Jag kommer inte att lägga någon energi på onödiga saker i mitt liv.

Jag hade förväntat mig en annan börsreaktion nu när flera nordiska länder meddelat att de helt enkelt säger upp pandemin. Men det verkar inte som om detta enskilda har någon större påverkan. Andra faktorer påverkar mer, möjligen en kombination. Som småsparare får man helt enkelt utverka en personlig strategi, alltså en strategi som passar just dig, och sedan hålla hårt i räcket när det blir åka av. Att sälja av när det går ner rejält har aldrig varit något alternativ för mig. Ja är den obotlige optimisten som alltid tror på en återhämtning. Att hålla på och kladda hit o dit gör mig bara stressad. När en funktionsduglig plan utverkades var den grundad på väldigt många som under väldigt lång tid gått före mig och trampat upp stigen. De hade begått de flesta misstagen så jag slapp göra dem. Därför känner jag mig trygg i mina investeringar och ju fler år som går ju tryggar blir jag. Jag vet ju att jag inte behöver göra någonting förutom pyttsa in pengarna varje månad. 

Nej nu ska jag ut och ta en motionsrunda sedan har jag helgledigt men mina stackars pengar däremot, de måste jobba :-)


Mvh // PP



5 kommentarer:

  1. Hur ska man allokera hjärnor är en intressant debatt. En gissning är att marknaden är hyfsat bra på att lösa dylika problem. "Unga Aktiesparare har idag över 10 000 medlemmar, det är fler än vad något av de politiska ungdomsförbunden samlar ihop." He he ...

    Men sen är hon inne på en ganska märklig tanke, nämligen att om människor själva kan ta hand om sig, så behövs inte politiska lösningar. Å det är då dåligt. Jaha ... är det inte bra då att problemen inte uppstår, exempelvis genom att folk kan betala sina räkningar och inte behöva känna sig fattiga i slutet av månaden? Sparandet är ju en väg ut ur misären. Det är självhjälp. Unga aktiesparare är kanske inte de som kommer tvinga socialkontoret att slå igen, men kan de hjälpa några ur träsket är det bara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer i det du skriver. Men jag retar mig på hennes översittarattityd om att människor inte själva ska få göra sina yrkesval (och övriga val) i livet själv utan att någon annan ska att du gjort fel och dessutom skriva om det i tidningen.
      Är det konstigt att många människor i detta landet har ett politikerförakt.

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hej igen

    Har varit borta för länge igen, men tillbaka på nytt. Ligger hemma med Covid, men hoppas att vara på benen snart igen. Nån gång vore det rolig att sitta ned och snacka, detta eftersom vi följt varandra så pass länge. Hoppas att allt är väl med dig, så höres vi snart igen.

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      För de allra flesta av oss så är ju bloggandet man gör först och främst för att man tycker det är kul. Saker i mitt liv som jag inte tycker är kul väljer jag bort om det är möjligt. Ibland skriver jag flera inlägg samma vecka och ibland kan det gå många veckor mellan inläggen. Jag skriver när jag känner för det. Känner man ett tvång har det i min värld gått för långt.
      Jag hoppas att Corviden inte är allt för elak mot dig utan hoppas på ett snart tillfrisknande.
      Ja du har min mejladress :-)

      Mvh // PP

      Radera
  3. Hej.
    Ja men absolut, jag gillar din blogg och som jag skrivit förut, jag föredrar bloggare som är lite mer personliga och inte bara redovisar siffror.

    Mvh // PP

    SvaraRadera