fredag 4 mars 2022

Byta ut sin erfarenhet

Jag så väl som alla andra påverkas av det rådande Europaläget. Jag måste erkänna att jag känner mer oro och sympati med de som drabbas i Ukraina än jag gör för mina aktier. Det helt i sin ordning och så ska det var, jag är ju ingen robot utan känslor. Att inte känna någon form av oro borde snarare vara en varningssignal om att jag har psyopatiska drag. 

Det är nog så att de som har hållit på riktigt länge med investeringar också har byggt upp ett viss skydd. Man har liksom blivit lite mer hårdhudan än blåbären som drabbas av panik och gör för snabba försäljningar. Har man varit med om IT-Krashen, bankkraschen, bostadsbubblan, Brexit och Corvidsvackan så är man lite mer luttrad än de som börjat sin bana relativt nyligen. Erfarenheten spelar en otroligt stor roll i hur man agerar. Har du hållit på länge så har du alltså två viktiga faktorer ERFARENHET och TID. Jag skulle inte vilja byta ut min erfarenhet mot någonting, speciellt inte pengar. 

Man kan säga att tid skapar erfarenhet. Under Brexit 2016 gjorde jag kanonaffärer. Jag tog till mig erfarenhet från de som varit på börsen betydligt längre än mig och dessa råd gjorde jag en liten faktakoll på och konstaterade bla genom investeringsböcker att de med stor sanolikhet hade rätt. Jag minns bla att jag köpte Swedish Match för 197kr och Investor för ännu mindre. Storbritterna röstade sig ut ur EU och korrektionen var ett faktum. Några hade försyntheten eller turen att sälja av innan den ödesmättade söndagen då det röstades för måndagen blev rätt svart! Två veckor senare hade börsen i stort sett återhämtat sig. Både Investor och Swedish Match passerade några år senare 600kr st. Den utvecklingen såg jag inte komma. Jag var ett blåbär!

Efter detta så skrev jag ett vackert brev till mig själv som fortfarande finns uppspikat på väggen bredvid datorn. Jag slänger ett öga på den ibland men det är vid kriser som jag verkligen läser vad som står där. Min regler för investeringar och speciellt om jag ska sälja något! Jag ogillar volatilitet precis som alla andra som är långsiktiga men det är stor skillnad om det är ett av mina enskilda bolag som går dåligt eller det är hela börsen som korrigerar. 

Mars 2020 Corvid raset och minus 32% i portföljen! Jag strutsade, stoppade huvudet i sanden och sket i nedgången. loggade inte in på Mina nätbanker. Jo förresten, en av dem där jag bara har "stach the cach" och så pangade jag in dubbelt så mycket i slutet av mars och i början av april. Ingen, jag lovar, ingen hade kunnat förutse en sådan sjukt snabb återhämtning och uppgång vi sedan fick. Jag fick även denna gång bra avkastning på det jag kunde satsa mitt i krachen. 



Februari 2022. Nu är vi där igen pga krig (mestadels). En dipp är vi i, en korrektion verkar det bli, men kommer det att sluta med 30-50% nedgång? Ingen vet och ingen kan säga. Det här blir troligen ett långvarigt krig. Ukrainierna ger sig inte så lätt och jag tror detta kommar spåra ut i gerillakrig till slut om inte Putti plötsligt nöjer sig med att inta Kiev? De ekonomiska följderna för oss i övriga Europa vet vi lite om. Man ska dock inte i onödan måla allt svart.

Jag har fortsatt, senast i dagens 4/3 nedgång, att handla aktier. Av många betraktad som en idiot men jag själv tror på framtiden och på börsens stabila bolag. Det är ju de facto dem jag har investerat i. Jag tror att alla bolag jag har i mina portföljer kommer att fortsätta med sina verksamheter. Jag tror att de även i framtiden kommer att tjäna pengar och att de kan dela ut överskott till oss aktieägare. 

Få nu inte intrycket att jag har hållit på med aktier i hundra år, så är verkligen inte fallet. Min fd svärfar började köpa akter redan på 1960 talet och äger fortfarande X-antal miljoner i dessa. Där kan vi snacka erfarenhet! Själv är jag bara ett blåbär..


Mvh // PP


 

4 kommentarer:

  1. God kväll, jaa, håller med dig om att erfarenhet är en bra egenskap att ha. Bra skrivet om äldre kriser som varit och nuvarande som är högaktuell.

    Själv tänker jag som du verkar göra, investera i stabila företag och med tiden på vår sida blir det bra investeringar på sikt!

    Önskar självklart att Ukraina-kriget och allt lidande upphör omedelbart!

    Mvh Tobbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobbe!
      War is hell!
      Ja jag tänker på dem som varit med i 30,40,50 år och fortfarande håller på och blir mer erfarna. Hade man inte lagt av om det inte vore lönsamt?

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Min erfarenhet av nedgångar då jag varit exponerad är inte alltför stor. Däremot är jag ju en teoretiker som tror på teorin. Så studerar man lite historiska kurvor bakåt i tiden i ett teoretiserande perspektiv så inser man att det är bra att investera under dessa tider.

    Har åtminstone varit så tidigare.

    SvaraRadera
  3. Hej NLI.
    Japp, rent historiskt så har börsen alltid återhämtat sig och det är ju detta vi får förlita oss på att det gör i framtiden också.

    Mvh // PP

    SvaraRadera