måndag 28 mars 2022

Min lilla hemlighet.

I dag beställde jag ett signerat exemplar av Christofer Andersson & Erik Sprinchorns bok: Livet, börsen och allting. Jag kunde helt enkelt inte låta bli. Det ska bli så roligt att tugg i sig en ny investeringsbok. Det brukar alltid vara någonting nytt att lära sig och att det är ett signerat exemplar gör ju inte saken sämre.

Jag tog en fika med en vän. Det är ju inte helt orimligt att samtalsämnet efter ett tag gled över på en av våra favorithobbysar, aktier och investeringar. Min vän har över 50års erfarenhet på börsen och har varit med om alla crasher sedan oljekrisen 1976. Nu snackar vi!  -Har du agerat på något annorlunda vis nu när börsen rasar och alla skriker SÄLJ! Kris med stort K och ett förmodat tredje världskrig i antågande? Min kompis lutar sig tillbaka i soffan och tittar på mig. -Nej, varför skulle jag göra det?  Jo men jag har flera i min bekantskapskrets som faktiskt helt sålt av alla sina tillgångar och matat in kontanter på banken och för den delen även tagit ut en stor bunt med pengar för att försäkra sig om att ha tillgångar fria OM det nu blir ett världskrig. Dessutom går det rykten om att "The great reset" är det vi ser början på nu. Min vän tittade på mig och log. -Blir det ett tredje världkrig och det smäller rejält så spelar inte våra pengar någon större roll. De blir andra saker som blir värdefulla. Ta ex. din egen stuga, den är värd mer än alla pengar du lyckas gneta ihop under ett helt liv grabben! Du har odlad mark och lite skog. du har kunskap om odling, du vet hur man tar tillvara på grödorna över en vinter. Du har fröer som du själv har odlat fram och sparat för nästkommande år. Du har fått ett kretslopp som aldrig tar slut. I stora drag självförsörjande oavsett vad som händer i världen. -Det min vän är värde som varar! 

Jag kunde naturligtvis argumenterat emot men i sak hade han rätt så jag lät bli. Ämnet är oändligt för tyckande och troende, olika åsikter i ämnet finns det gott om... 

Mars månad är snart till ända och hur har jag agerat? Jag sålde av 50% av mina aktier i den lilla portföljen. Skojar bara, vad tror du om mig egentligen? Jag har när jag tittar i mitt excelark köpt följande:

Tele 2 i olika omgångar runt 125:-

Castellum också i omgångar runt 220:-

SEB vid två tillfällen runt 105-110:-

Swedbank  köpte de sista på ett bra ta nu för att få jämna 800st  runt 145:-/st.



OCH så till min lilla hemlighet. För trogna läsare,( ja det finns en vet jag) så kan jag nu avslöja att jag tänker åka luftballong. Nej verkligen ingen big deal men jag har länge velat göra det och nu har jag alltså bestämt mig. Biljetter är bokade och likaså startdag. Jag har fixat följebil och duktig fotograf. Alltså, det ska bli hur kul som helst! Det finns bara ett förbehåll och det är att vädret kan sätta käppar i hjulet. För blåsigt eller regn så blir det inställt. Ja alltså, det blir inställ just den dagen men du har din biljett kvar och den bokas bara om till ny dag när det förhoppningsvis blir bättre väder. Flygturen är tänkt till mitten av maj och jag kommer naturligtvis att redogöra mer i detalj efteråt.

Ett gott slut på mars önskar jag er och så ser vi fram emot utdelningsapril, då är det fest!


Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Hej PP och tack för inlägg!

    Kul att du köpt boken. Hoppas du finner den givande! Skriv gärna en recension när du har läst ut den (såklart ingen press).

    Din vän är klok och säger det jag sagt i flera poddar. Om det blir WW3/liknande är det enda som räknas antalet konserver, vapen och ammunition. Vem som HADE mest pengar innan är lika viktigt som att influenser X hade ett one night stand med influenser Y...

    All styrka och allt gott till dig!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Jo jag kommer nog att skriva några rader när jag väl har läst boken.
      Ja jag är glad över alla kloka vänner jag har runt mig :-)
      Ja det där med överlevnad kan diskuteras i oändlighet. Det finns många olika senarios men ska vi dra det till sin spets med total utslagning av samhällsfunktioner och el så är det under långre tid, år och framåt, inte varken vapen eller konserver som gör att du överlever. Det är att du har ett nätverk av människor som hjälper varandra, byteshandel om du så vill, vi byter ett flak ägg mot en bit fläsk. Du hjälper mig att bygga redskapsbod så hjälper jag dig med att gräva ett nytt odlingsland osv. Alla preppers som bara bunkar konserver och skaffar vapen klarar sig högst ett år eller så sedan måste maten fram på annat vis. Folk som tror att det bara är att gå ut i skogen o skjuta en älg eller ett rådjur har inte fattat någonting om överlevnad över riktigt lång tid. Kan du inte konsten att odla och konservera mat är du ändå körd. Ni som tror annat kan ju alltid googla Kaninsvält.
      Som sagt, det finns mycket olika åsikter i denna debatt och överlevnad har många olika nivåer.

      Mvh // PP

      Radera