onsdag 6 april 2022

Sparande föder framgång..

En av fördelarna med att ha en egen blogg är att man kan skriv om i stort sett vad som helst. Tankar och funderingar som ploppar upp kan utvecklas och till slut omvandlas till ord på en blogg. Alla inlägg blir inte kanon men det är inte heller meningen. Jag skriver ju i första hand för min egen skull och nöjet jag finner i detta. I andra hand så är det en form av loggbok över min resa och min utveckling som investerare. Kanske något pretantiöst att kalla sig själv för investerare men det är ju det jag sysslar med och småsparare låter fel. Smått i förhållande till miljardärer, ja kanske det men jag kan ju inte jämföra mig med dem. Jag har liksom inte lika mycket i tillgångar att panga in på börsen. Men om jag skulle gnola fram en sparkvot och det visar sig att Procentpanik investerar 35-50% av sin lön varje månad då är det ta mig tusan inte så smått. Vilken miljardär tror du investerar lika mycket i procent räknat?

I tredje hand är bloggen tänkt som information/inspirationskälla för andra som vill påbörja eller som påbörjat sin resa. Då kan man ju ställa sig frågan vilken ungdom som skulle vilja ta del av en gammal gubbes mossig ord och visdom? Troligen inte många. De kanske ramlar in av en ren slump men stannar knappast kvar som trogna läsare. Ungdom vill ha flashiga sidor där det varje dag kommer något nytt. I all ärlighet så hade jag nog varit lika dan själv i den ålderna. För långa inlägg = tråkiga, för få inlägg = händelselöst. Jag önskar själv att jag varit mer lyhörd i den ålderna men i stället så var jag världsmästare på allt annat!

Den röda tråden i detta inlägg var egentligen tänkt till funderingar om hur svårt det egentligen är att påbörja sina investeringar och vad krävs av mig för att lyckas? Ok. Börja månadsspara i en indexfond med låg avgift. Klart. Svårare än så är det inte. Men vi är inga enkla varelser utan vill gärna göra det lite mer komplicerat än det behöver vara. Och gräver vi lite djupare ser vi snart att det finns lika många sätt att tjäna pengar på som det finns ilskna kärringar i norra Finland. Men börjar man med fonder så har man i alla fall den bästa basen man över huvud taget kan skaffa dig! Bättre än så blir det inte.

Ska man sedan växla över till att börja med enskilda aktieplaceringar blir det lite klurigare. Om man inte vet o kan så mycket så brukar man gå på vad andra, helst framgångsrika, aktieplacerare köpt/köper. Den första varningen man hör är att inte ta rygg på andra placerare. Detta blir ju en aning motsägelsefullt. Det finns svinduktiga bloggare där ute som jag gärna kopierar både ett och två innehav av. Hand upp den som aldrig sneglat på någon annans portfölj och norpat en ide om aktie där ifrån? Det kan till och med handla om strategier eller delar av strategier som man snor rakt av. Själv har jag inga som helst problem med detta. En gång i tiden snodde jag iden om att min portfölj UTDELNINGSSTUGAN (numera heter den PREF O D- STUGAN) Jag tror det var av bloggaren Sparaklokt. Ide´n om att en portfölj skulle kunna betala av månadsavgiften på ett studielån? I mitt fall pynta elräkningen i min stuga. Ide´n var så lysande att jag inte kunde låta bli den så jag norpade den och satte upp en egen portfölj baserad på den fakta jag tillskansat mig. Idag många år senare så betalar den portföljen rent tekninskt stuglån, all el och allt annat jag behöver där (jag plockar fortfarande inte ut några pengar, de återinvesteras i vanliga aktier).

Det man troligen menar när man säger gör din egen analys och kopiera inte andra är att: 1. Du vet inte vilken strategi denna personen har. Han/hon kanske är en köp och sälare och därmed var det aldrig tänkt att innehavet skulle stanna någon längre tid i portföljen, Lite tokigt om du nu tänker vara långsiktig. 2.Vad är det som säger att personens analys är korrekt? Kan du inget så vet du inget och det är bara en ren chansning du gör. Det finns risker överallt men vi ska inte överdriva dem. När du vet vilken typ av investerare du är eller vill bli så fokusera på det och naturligtvis så ska du skaffa dig kunskaper. Vissa kunskaper tar det många år att skaffa sig och erfarenhet tar sin tid att få.

När jag ganska tidigt insåg att jag definitivt inte var en köp o sälj snubbe så fördjupade jag mig i stället på långsiktig investering. Idag finns det hur mycket lättillgänglig information som helst i ämnet. Det finns väldigt många riktigt bra bloggare runt hela världen som gör ungefär lika dant och det är fritt fram att sno ideer av dem alla. När du väl sniffat upp något intressant bolag så är mitt råd att åtminstone gå in på företagets hemsida, ta reda på vad de gör? Är det en legitim verksamhet? Vad/hur tjänar de sina pengar? Hur mycket tjänar de? Är det troligt att detta företaget finns kvar om 5,10,20 år? Lite historik helt enkelt. Du behöver inte vara någon proffessor kalkyl, lite sunt förnuft räcker oftast långt. När du kommit så här långt kan du spana in om andra vettiga bloggare äger detta företag och då kan man få en hint, varför äger de bolaget?  Jag har själv snott åtskilliga innehavsideer från andra. Jag har lagt dem på en lista över intressanta bolag och oftast försökt att ta reda på mer innan jag bestämmt mig för att trycka på köpknappen. Jag kan också tillgodogöra mig andras analyser av bolag och se om det ligger någon rimlighet i det som sägs/skrivs. Via detta förfarandet så har jag klarat mig bra utan smärre missöden. Jag är ingen guru på att värdera ett bolag men det behöver jag inte vara. Jag drar nytta av andra som är superduktiga på sådant och sedan drar jag mina egna slutsatser. Passar bolaget in i portföljen så kan det bli en liten possition för att följa företaget en tid, sniffa lite i någon Q rapp och försöka lära mig mer.

Det är naturligtvis Mycket enklare att gå redan upptrampad stig men varför i all världen ska man uppfinna hjulet igen? Stora stabila bolag som funnits länge och som ändå verkar ha en framtid är de bästa korten när man är ny eller osäker. Att köpa drömmar om snabba pengar kan stå dig dyrt.

Men en sak är säker. Mitt sparande och investerande har gjort mig mer självsäker. Jag kan ta ekonomiska smällar utan att det gör mig ett skit. Resurserna finns där och det ger mig ett lugn i vardagen som jag inte hade innan. Sparandet födde framgång kan man säga. Jag har råd att köpa men jag har framför allt råd att avstå saker jag inte vill. Lite ego kan tyckas men det är ju mitt liv och det vill jag forma som jag vill ha det och göra de saker jag verkligen vill. Ödmjukhet är väl det som står näst på tur att lära sig.......


Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Amen to that! Kloka reflektioner.

    "Vissa kunskaper tar det många år att skaffa sig och erfarenhet tar sin tid att få."

    Här finns det nog bara en väg att gå. Man måste börja och man måste våga. Efter 5 år har man skaffat sig en viss erfarenhet, efter 10 år vet man troligtvis VEM man är som investerare och HUR man ska investera för att sova bra om natten.

    Bra inlägg PP!

    // Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Atlas.
      Jo jag tror nog att det är så det fungerar med oss människor vi lär oss inte allt på en kafferast. Investerare är otåliga speciellt i början de första åren sen lägger det sig förhoppningsvis. När man har fått ihop en bra hög så är det inte lika ängsligt längre och man behöver inte heller jaga varje tiondel extra man tror man kan vinna. Ett månadssparande är vägen till framgång....

      Mvh // PP

      Radera