torsdag 30 december 2021

Tack 2021 välkommen 2022

Japp! Dags att lägga ännu ett märkligt år till handlingarna. Rent sammhällsmässigt så blev det ju trots allt något bättre med corvidrestrektioner som lättades. Fast så kom ju nästa variant som vi kunnat vara utan! Det infinner sig ändå en konstig känsla när man träffar vänner. Man undviker kramar och annan närkontakt med närstående och det har nästan satt sig i skallen vilket för min del är fullständigt onormalt. I min släkt är vi kramisar så fort vi träffas och nu när alla är vaxade så börjar saker ändå återgå till det normala. Vi får hoppas att 2022 blir ett bättre år även om man får ta både 3:e o 4: sprutan.



Rent ekonomiskt har det varit kanon och jag hade inte en enda dags bortavaro från jobbet för utom den obligatoriska semester, jag kan bara hoppas att jag får vara lika frisk under det kommande året. Ingen frånvaro från jobbet betyder i sin tur fulla löningar och mer pengar att investera. Börsen gick bra totalt och det blev något av ett rekordår i flera bemärkelser. Jag har haft tur.

Medelvärdet på månadsinsättningarna ökade jämfört med förra året. Jag steppade upp ett halv hack och fick till ett i mina egna ögon sjukt resultat 13800:-/månad i genomsnitt! Mars och april toppade jag upp ordentligt när börsen dök och tömde reserver tills jag började skönja botten på skattkistan, 37300:- pangade jag in på dessa två månaderna. Men jag så väl som alla andra dödliga har svackor. Juli noterade jag bara 4000:- men då är det är ju semestertider och jag vill inte snåla då, pengarna ska gå till andra nöjen. På helåret har jag alltså fört över 165 570:- till Avanza. Nu tror ni kanske att jag är välbetald, det är jag inte. En högst ordinär arbetarlön är vad jag har. Men till saken hör är att vi fick en liten bonus från företaget och det bättrar på statistiken en aning. Litet hus, inga hemmavarande barn och fokus på aktieköp gör väl sitt till. Jag är rätt nöjd på denna nivån. Jag pendlar mellan 35-51% som jag kan spara av lönen varje månad. Jag pallar inte att vara mer hardcore än så.

* Courtagekostnader för helåret landade på 754:-

* Jag har erhållit 57 044:- i totala utdelningar för 2021.

* Bästa utdelningsmånad blev April med 12 023:-

* Min utdelningsportfölj gick + 33.76 % börsen OMX30GI gick +29% (när detta skrivs 21-12-30)

* Total utveckling på alla portföljer inklusive fonderna blev +31.90% jämfört med OMX30GI

Som sagt, jag har haft tur i år och vindarna har blåst åt rätt håll för mina företag, nästa år kanske det är en helt annan utveckling. Vi kan inte styra det stora marknadsskeppet utan bara fortsätta gissa. Hålla hårt i relingen och hoppas på att de bolag man investerat i fortsätter att gå bra. Jag har inga spelbolag i min lilla portfölj. Jag har inga betänkligheter vad det gäller sådant jag har bara inget förtroende för de bolagen även om de drar in massor med pengar. Jag får väl ta den smällen av att stå utanför.

Skärmdump från Avanza 21-12-30:



Utveckling av utdelningsportföljen:

Mest nöjd över att jag faktiskt inte backade 2020 jämfört med 2019 då många utdelningar ställdes in, jag klarade mig med endast tre bolag som satte P för utddelningar.



Sommarstugan, Mitt lilla "sidoprojekt" är en portfölj med bara preferens och D aktier: 


Bloggkollegan Sofokles skrev ett bra inlägg. Årsredovisningar är att liknas vid kukmätning! Vem lyckades bäst, här är jag, se på mig så lyckad jag är! Så en uppmaning till eventuella läsare, jämför er inte med mig. Det är för övrigt inte mycket att jämföra sig med. Jämför dig med dig själv, det är det bästa!

Är man ny på börsen så kan alla fina siffror vara lockande och man tror kanske att det är lätt att bli rik. Det är det också, bara man inte har bråttom (PH börjesson) Att lyckas snabbt är få förunnat. De flesta av oss som håller på och tragglar med långsiktig investering inser att det fungerar utmärkt men det tar sin tid att få igång maskineriet. Låter man det bara gå några år med ständiga insättningar av kapital så blir det plötsligt ett jäkla drag och utdelningarna ger dig en livslång glädje.

Så med detta vill jag önska alla läsare ett gott nytt år!

 

   

Mvh // PP










10 kommentarer:

  1. Ett mycket bra år av dig och all eloge till att di klarar av att ha det fokus du har!

    Med hopp om att få följa dig även 2022!

    Gott Nytt!

    /Cristofer

    SvaraRadera
  2. Tack Cristofer, Ja det har varit ett bra år och det är jag oerhört tacksam för. Om jag ödmjukt blickar tillbaka så har du nog rätt i att jag är fokuserad, det är nog en del av hemligheten till att lyckas.

    Ja jag följer ju gärna din egen resa och läser dina inlägg men knepigt att kommentera på din sida bara. Vi håller tummarna för att 2022 blir ett åtminstone hyggligt investeringsår.

    // PP

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett mycket bra år!

    Alla vi som är med på ditt marknadsskepp har nog haft ett exceptionellt år i år. Och nästa år vet vi inget om. Men vi får vara glada att vi är med på skeppet - många jag känner står kvar på kajen (hyresrätt och inget kapital).

    57.000 kr i utdelningar är mycket nära de 5.000 kr/mån du skriver om som mål. Nu vet jag inte om 2021 års utdelningar är lite Coronadopade och det blir mindre nästa år, men du har väl lite fler aktier nästa år också?

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.
      Ja går börsen + nästan 30% så är det definitivt ett bra år och lyckas man hålla sig runt index är det ok även om det egentligen inte är min egen måttstock. Jag är full av tillförsikt inför det kommande året och har naturligtvis insett att det är stor chans att jag når mitt uppsatta mål på 60 000kr/år i utdelningar. Även om det blev coronadopat så skulle ju de utdelningarna varit investerade redan året innan så jag tror det går på ett ut i längden. Jag visst har antalet aktier svällt och det kommer nog att visa sig i slutet av nästa år.

      Gott nytt på dig också!

      Mvh // PP

      Radera
  4. Bra jobbat och riktigt rejäla insättningar under året!

    Gott nytt år! Hoppas 2022 blir minst lika bra. Både de mjuka och hårda värdena!

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB.
      Ja jag har varit extremt fokuserad på investeringar detta året och jag har ju en livsstil som möjliggör detta. det känns ibland som att jag får tillbaka med råge de åren när jag inte hade några pengar alls och allt gick till barnen och huset.
      Mjuka värden är klart underskatta :-)

      Gott nytt på dig också!

      Mvh // PP

      Radera
  5. Grattis till ett bra år, roligt när det börjar röra på sig!
    Bra jobbat!

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  6. Tack fumlan.
    Ja den där ränta på räntaeffekten börjar verkligen märkas av. Man kan ju undra hur det hade sett ut om man hade hållit på i 30-40 år? Men det är bara en sporre för att fortsätta den fina resan, det ska bli askul att se hur 2022 kommer att bli?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  7. Grattis till ett bra utdelningsår och härlig utveckling på portföljen!

    Vi har förresten nästan samma portföljutveckling på Avanza, både i kronor och procent!
    Du får se själv när min årsrapport kommer senare i helgen :)

    Gott Nytt År!
    /TP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TP.
      Tack! Ja det har varit ett fantastiskt år för min lilla portfölj.
      Ja jag ser fram emot din redovisning.

      Mvh // PP

      Radera