torsdag 9 december 2021

Lycka och framgång

Det sägs att lycka är svårt att definiera men det borde vara ett tillstånd där man som människa känner sig övermåttligt nöjd antingen på kort eller på lång sikt. Jag har ofta upplevt korta stunder av total lycka. Ex. förälskelse, fångat en riktigt stor fisk som man kanske kämpat länge för att få. Att skjuta en stor troffe´av ex älg eller rådjur eller vara med när ens barn föds. Att uppe på ett berg i härlig gemenskap (eller ensam) se en vacker solnedgång. Jag skulle nog kunna räkna upp minst hundra saker till som gett mig lycka. Med lycka är det också så finurligt att om jag minns tillbaka på dessa fina upplevelser så kan jag åter igen känna glädje. Jag minns ögonblicket igen, även om minnet ibland grumlar till vissa detaljer men i stort så finns ändå glädjen där och kan återanvändas. Den vanliga lyckan vi upplever är ofta kortvarig och det kanske är tur för vad skulle annars kunna toppa det? Att leva i ständig lycka torde i längde även det bli tråkigt. Saker vi inte upplever så ofta har en tendens att maximera lyckan vi känner. Tänk dig du gör någonting för första gången och att det blir en nästan överväldigande känsla av lycka. Nu upprepar vi samma sak om och om igen. 100:e eller 1000:e gången vi gör samma sak så har toppen på lyckan definitivt kapats. En person som hoppar fallskärm kan omöjligt känna samma adrenalinpåslag vid första som vid det 965:e hoppet även om man fortfarande kan tycka att det är vansinnigt kul! Första gången är första gången och kan inte upplevas igen. Fast det kanske finns undantag? 

Har lycka med pengar att göra? Det gamla talessättet att pengar gör dig inte lycklig anser jag personligen vara helt fel. Nej det kanske inte är pengarna i sig som gör dig lycklig men däremot saker du kan göra eller köpa. Det är klart att det är en fattig person som har kommit på detta talessättet (får jag känslan av). Jag säger inte att fattiga personer inte är lyckliga men som välbeställd har man fasen så många fler valmöjligheter! Frihet pratas det mycket om och jag tror att frihet att göra vad du vill, inom lagens ramar, starkt kan kopplas till lycka. Att göra det man verkligen vill är en form av lycka i sig själv. Att kunna välja bort saker man inte vill är också ett alternativ man har (i högre utsträckning) som ofattig. Det behöver inte betyda att man är egoistisk och elak mot andra men man sitter helt enkelt på fler valmöjligheter. Om jag nu för en gångs skull går in i en butik är jag inte begränsad att hela tiden tänka på vad varan kostar, tilltalar den mig och jag har ett behov så köper jag det jag gillar bäst utan att titta på prislappen. Valmöjlighet. Gör det mig lyckligare? Jag behöver i alla fall inte känna begränsningar hela tiden och detta gör mig i alla fall mer sorgfri.

Långvarig lycka då hur är det med det? Den är inte lika euforisk som den kortvariga men i mitt eget liv är den stabilare. Jag har riktigt bra vänner runt mig, jag har en fantastisk familj och mina barnbarn är toppen på lyckans isberg! Bara vetskapen om detta gör mig glad och lycklig. Jag har hittils fått vara frisk och det är nog inte enbart genbetingat. Jag motionerar någorlunda regelbundet och om inte annat så ger det mig ett välbefinnande jag inte kan få på annat sätt. Men jag hoppas naturligvis att jag får fortsätta att vara frisk annars är det nog svårt att värdera andra saker i livet, har man inte hälsan har man ingenting. Vem som helst skulle nog byta bort sina miljoner mot att få vara frisk. 

Att jag försöker fylla mitt liv med saker jag verkligen vill göra är nog en bidragande orsak till att jag oftast mår väldigt bra rent psykiskt. Lyssna på musik, läser böcker, ser filmer och serier, umgås med vänner, planerar projekt för stugan och så har jag naturligtvis ett jobb jag trivs väldigt bra med. Hade det inte varit för att jag planerade min FIRE så hade jog nog jobbat till 65 års ålder. Men jag insåg att det finns så många saker jag vill göra och hinna med innan jag når den åldern och då kan jag ju inte hålla på att jobba bort mitt liv! Nej att jag fick upp ögonen för sparande och investeringar är nog en av de bästa sakerna som hänt mig. Nu har jag fullt sjå med att noggrant planlägga min utloggning från det normala arbetslivet. MEN så kommer det saker i mellan. Just nu har jag fått en ide´som fanns bland mina saker att göra, på min sk bucketlist. Eftersom alla pusselbitarna inte riktigt är på plats vill jag inte riktigt än avslöja vad det är men jag kommer att göra denna saken till våren/sommaren 2022. Maj eller juni kommer det att ske men jag låter som sagt detta vara en liten cliffhanger tills allt är klart.

Jag tänkte fortsätta med att skriva om framgång men inser att det för mig är ett rätt ointressant ämne. Personlig framgång att jag lär mig något nytt eller blir lite bättre på någonting är mer viktigt än att kunna skryta med annan framgång. Det är väl andra som får tycka att deras utbildningar och yrkesval gör/gjort dem framgångsrika. Jag har min "karriär" bakom mig och den är inget att skryta med. Man kan naturligtvis ha framgång i så många olika genrer och bedömningen om vad som kan räknas som framgångsrikt är väl upp till dig själv. Du får olyckligtvis alltid jämföra dig med andra men det är inte speciellt rättvist egentligen. Dels så har vi olika förutsättningar och börjar oftast inte på samma nivå. Familj, uppväxt, miljö, stimulans och inte minst tur eller slump spelar roll för hur ditt liv kommer att gestaltas. Jag kunde varit född på vischan i Uganda och då hade mina förutsättningar för att göra en FIRE extremt små.

När det gäller framgångsrika investerare så finns det otaliga bevis på personer som börjat med två tomma händer men slutar som multimiljonärer. Men jag kan inte hålla på att jämföra mig med andra människor och deras pengar. Om jag skulle skriva något så skulle det vara att med de förutsättningar jag har haft och så som mitt liv varit hittils så anser jag mig själv gjort en hygglig resa de sista sex åren. Jag insåg nog inte effekten av ränta på ränta och utdelningar så mina första uppsatta mål som jag då ansåg näst intill omöjliga att nå (men man ska ju sikta högt) fullständigt krossades och även nästa mål nåddes. Då var jag ändå fullt medveten om att vi har haft en sjukt uppåtgående börs samt effekten av RPR. Det som är coolt är att jag VET att jag kommer att nå mitt från början utstakade slutmål. Om detta kan ni läsa under fliken Milstolpar. Jag trodde att det skulle ta mig 10 år men det tog mig lite mer än 6 år! Det sjukaste av allt är att jag ändå, helt enligt plan, har 2-3 år kvar att jobba både i yrkeslivet och att jobba vidare med mina investeringar. 

Detta mina vänner betyder att jag inte längre behöver "mata odjuret" dvs skyffla in alla sparade pengar i portföljen längre utan jag kan faktiskt låta den sköta sig själv. Alltså utdelningarna återinvesteras men sparade pengar kan jag göra annat för som som gör mig lycklig. Är inte det en form av framgång så säg.....



Mvh // PP


6 kommentarer:

  1. Underbart positivt inlägg! Det behövdes när det är som det är här på Djurparken.

    På sistone (inte minst i år) har verkligen nysparandet inte varit stor del av portföljutvecklingen och och det är som du skriver att man kommer till punkt när det nästan kvittar om man puttar in nya pengar eller ej. Och väl är väl det då det lutar åt mindre löneinkomst för mig framöver så sparandet kommer gå ner kraftigt.

    Håller med om att det varit väldigt svårt att prognosticera när olika mål kommer nås, men oftast har det nog gått fortare än jag tänkt mig.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja det är lätt att vara positiv när det gått bra :-)
    Ja inte kunde jag in min vildaste fantasi tro att målen skulle nås så snabbt och att utväxlingen skulle vara så stor men det lönar sig att streta på som en arbetsmyra.
    Ja jag håller alla mina tummar för att det ändå kommer att lösa sig på ett bra vis för dig. Jag förstår att det kanske inte är så lockande att byta jobb men å andra sidan kanske det öppnar nya dörrar och ger dig en fantastisk nystart!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra skrivet och väl talat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Trevligt med positiva kommentarer :-)

      Mvh // PP

      Radera
  4. Trevligt inlägg! Jag tror nog ändå att det som gör en lycklig oftast inte behöver kosta så mycket. Det pengar gör är att frisätta tid till att utföra lyckosakerna. På det sättet är pengar nyckeln till lycka i många fall.

    Och apropå det där med att vara 100% lycklig hela tiden...jag tror inte ens att vi hade orkat även om det hade gått. Lyckohormonerna kanske ger en viss energi, men den tar också en annan sorts energi. Skönt att vara uttråkad ibland ändå! :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Fumlan.
    Nej ingen människa hade orkat vara lycklig hela tiden men att förbättra sitt liv så man i vart fall inte går runt och är olyckligt (trivs ej på jobbet, inga pengar osv..) hela tiden är väl ändå ett mål att nå. som jag skrev, pengar i sig gör mig inte lycklig men jag har ganska många fler valmöjligheter om jag åtminstone har en bra buffert. Byta jobb med en tankepaus i mellan eller utbilda sig till exempel. Nej du har helt rätt om att kostnade för att göra någonting och lyckan det ger inte har något sammband. Å andra sidan drömmer väldigt många människor om att göra saker men de kostar rätt mycket pengar de där drömmarna. Min drömkåk ex som jag vill bygga går loss på 8-10 miljoner.. Jag fortsätter att drömma :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera