måndag 29 november 2021

Najsa november

Novembers är över och en liten sammanfattning är på sin plats. Som jag har skrivit förut så är det inte lika många resor och aktiviteter under vintermånaderna och därför blir det alltid lite extra över varje månad som jag istället kan investera samt att det alltid finns lite över från förra månaden som jag för över så det är egentligen lite akumulerat därav kan jag knappt fatta att det blev 22 463 kr i November. Lite av ett rekord för min del. Nå ja, december lär det ju inte kunna bli lika fett.

Utdelningarna skämms inte heller för sig. 10 765 kr men innestående utbetalningar i från bankväsendet i form av Swedbank och SEB gjorde utdelningen i november en aning dopad. Men jag gråter inte blod, de pengarna skulle ju betalats ut för länge sedan och redan varit investerade. Övriga som gav utdelning denna månaden var Telia, NP3, Volati och Cibus. 

Alla utdelningarna och överförda pengar från bankkonto till Avanza har jag investerat i Tele2. Jag hade gett mig den på att jag skulle nå 1500st innan årsslutet och det har jag nu lyckats med. För säkerhets skull var jag inne och dubbelkollade Q3 rapporten och estimaten för Q4 och helåret 2022 och 2023. Solid verksamhet och kul med nyheten att Tele2 ska samarbeta med laddinfrastrukturbolaget Elonroad och förse dem med 5G lösningar. Ja naturligtvis blev det inte bara Tele2 utan jag ökade på lite i Essity och Boliden. Och tro det om du vill men jag tog en lite position i Fastpartner. Ha ha, precis som om jag inte redan har några fastighetsbolag i mina portföljer. Men jag gillar ju fastighetsbolag. Jag tycker det är en stabil företagsform som sällan (i välskötta bolag) råkar ut för några dramatiska oförutsedda händelser. Jag köper hellre fastighet än verkstad men fattar att jag ändå måste ha båda. Men sanningen är att jag numera enbart kör verkstad via fonder och företrädelsevis spiltan investmentbolag som jag ägt i många år nu. Redan 2017 läste jag PH Börjessons bok: Så här kan alla svenskar bli miljonärer (insåg samtidigt att jag faktiskt inte har lagt upp den boken i mitt bibliotek här på sidan under "bokfliken", ännu en anledning till att blogga, man kommer på saker under tiden man skriver sina inlägg) Jag såg också ett youtube klipp med Börjesson och jag gillade både honom och hans ide med billig indexfond så jag började direkt månadsspara i spiltan investmentbolag 2017. Jag kör faktiskt den som enda svenska fond även till barnbarnssparandet.



Jo men en helt ok månad när jag sammanfattar den. Plus 5,17% jämfört med OMX30GI som jag jämför mig med som backade minus 2,96% (28:e nov). För helåret så ligger utdelningsportföljen på plus 30,75% vilket får anses som ok. Inte för att jag bryr mig nämnvärt men jag vet att det finns folk som gillar siffror och statistik. Min utdelningsportfölj är jag i stort sett ointresserad av hur den går mot index. Jag är bara intresserad av utdelningarna och så länge den inte grovt underpresterar spelar det mig mindre roll. Men jag är inte så värst orolig. Vissa år går den portföljen bättre än index och något år är den något under men bolagen som finns där är alla representerade på OMX Large cap. Min utdelningsportfölj är ju rätt smal dvs jag har få bolag. De flesta har nog dubbelt så många som jag har men det gör också att de går mer mot index och jag är ändå tillräckligt diversifierad med mina 14 bolag. Nu har jag visserligen en preferens portfölj med några bolag till men fortfarande ligger jag nog en bra bit ifrån de flesta andra investeringsbloggare.

Ja nu ser vi fram emot december månad och nya investeringar och nya insikter.


Mvh // PP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar