fredag 12 mars 2021

Som en liten pansarbil..

Finns det verkligen någon mening eller existensberättigande för preferensaktier och D aktier i en vettig portfölj för en investerare? Jag tror jag har sett de flesta argumenten både för och emot. Vissa mer eller mindre hatar dem och andra tycker väldigt bra om dem. När man tagit reda på allt som finns att veta om preferensaktier så inser man att om det är kursutveckling man vill ha så ska man nog titta på annat. De flesta preffarna rör sig inte mycket och detta brukar man beteckna som stabilt. Preferensaktier har en stark koppling mot hur räntorna ser ut. Är räntorna höga (dvs du kan få hög ränta på insatta pengar någon annan stan ex. ett bankkonto) så sjunker både priset på aktien men också intresset av att köpa den. Varför skulle jag ta risk med en aktie när jag kan få riskfria vinster på bankkonto?

Som ränteläget sett ut de senaste åren så har det varit totalt bortkastat att ha pengar på ett bankkonto och preferensaktier med en utdelning runt 6% har varit ett av de säkraste sätten att få avkastning på dina pengar. För några år sedan gjorde jag en jämförelse med vilken avkastning tre vanliga aktier (tror det var Investor, Axfood och Castellum) hade haft under en 10 års period och ställde detta mot en vanlig preferensaktie med 6%. Nu pratar jag i ren direktavkastning och inte totalakastningen och det var ingen som kom i närheten av att dela ut lika mycket som preffen. Alla tre bolagen hade haft stigande utdelningar men preffen den stod still. Det skulle ta någonstans i spannet 12-15 år innan något av bolagen ens kom i närheten. En vanlig aktie fluktuerar mer i pris mellan högsta och lägsta medans en preferensaktie har ett mindre spann. De kommer aldrig att bli några raketer men är sällan nere i källaren. Man skulle kunna uttrycka det som att man får betala för en viss stabilitet. Beroende på vilken mage du har och hur riskbenägen du är så skulle faktiskt en preff kunna fungera i en portfölj. Lika så får man ta i beaktande vilken typ av investerare man är. Är du köp och säljare så är nog preffarna inget för dig. 

Däremot så kan jag se en poäng med att ha dem i en medellång eller långsiktig portfölj. Kassaflödet som mina egna preffar och D-aktier skapar vill jag inte vara utan. Jag har också haft turen att kunna köpa mina preffar under sämre tider när de var billiga och har därför ett lågt GAV på samtliga. Inte ens under coronaraset var någon av dem nere i det låga pris som jag en gång gav för dem. Denna stabiliteten ger mig en trygghet som jag uppskattar. Ända sedan jag var nöjd och ansåg mig fullinvesterad i preferensaktier så har dessa utdelningar gått till att köpa mera vanliga aktier. Ärligt talat så tror jag inte att jag hade kunna bygga upp min portfölj så snabbt om jag inte haft detta, vad jag brukar kalla, raketbränsle i portföljen. 

Eftersom jag aldrig har tänkt att sälja några aktier från mina portföljer utan är mer inriktad på utdelningar så är inte totalavkastningen (aktiepriset + utdelning) så viktig för mig. Det spelar mig egentligen ingen roll om Investor kosta 300kr eller 600kr, jag är bara intresserad av att äga ett bra bolag som har stabil utdelning. Det är väl snarare svårare rent mentalt att köpa ett knippe aktier när varje aktie kostar 600kr än när den kostar 300 även om jag vet att det egentligen inte spelar så stor roll.

Att äga preferensaktier är lite som att köpa en Volvobil. Man vet med stor säkerhet vad man får. Eftersom en preferensaktie inte får sänka sin utdelning (däremot har vi sett att de kan skjuta upp den) så vet jag ju vad jag får varje gång det är utdelning. De är som små pansarvagnar som plöjer fram under utdelningsåret. På en 10 års period som jag skrev om innan så kan det mycket väl hända att en vanlig aktie, även i fina bolag, inte ökar eller i kristider inte delar ut någon utdelning alls. Jag tänker lite H&M här. Den var en gång en superaktie att äga, nu känns det som man inte vet åt vilket håll det ska gå varken med aktiepris eller utdelning?

Men man ska ha klart för sig att preferensaktier inte vara för evigt. När som helst så kan bolaget bestämma sig för att lösa in dem. Detta har hänt mig flera gånger men jag har haft tur och gjort fina vinster vid inlösen. Det började med att Balder löste in sina preffar och därmed försvann en av mina favoriter. Akelius var något år senare på tur med att lösa in en fantastiskt stabil preferensaktie. supertråkigt! Visserligen inte en ren preferensaktie men med samma förutsättningar var Hemfosas D-aktie. Stabil och med väldigt fin kursuppgång. De blev uppköpta av SBB och försvann som bolag. Jo visst vet man att Preferensaktier kan dras in av sina bolag men ändå, när det sker, så ska en ny process dra igång. Var ska du placera pengarna du får vid en inlösen? Du ska hitta en ny stabil spelare och det är inte alltid så enkelt. 

En annan sak som retar mig var att Avanza tog bort belåningsmöjligheter för Preferensaktier. Ett fuldrag som jag ännu inte förlåtit Avanza för. Dessutom så har de aldrig kunnat presentera en vettig förklaring på varför de gjorde det. Någon som vet?

Men för mig personligen och med min strategi så finns det plats och tanke med att ha en liten del av min portfölj i preferensaktier. Om ytterligare några år så har innehaven betalt sig själv i utdelningar och resten av tiden är utdelningarna ren vinst. Det är väl då uranstavarna är utbrunna och det är dags för att ta ett tankevarv om det är dags att sälja dem?








Mvh // PP

17 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressanta tankar kring preffar och d-aktier.
    Jag tror också att det finns en poäng i att ha en mindre del av dem i en portfölj, fint kassaflöde.

    Eftersom det gick att få amorteringsfritt på bolånet under Corona så har jag lagt mina 5 000kr som jag i vanliga fall amorterar, på just preffar och d-aktier.

    I skrivande stund ligger denna portfölj på 84 000kr och ger strax över 6% i direktavkastning. Vilket då årligen kan bekosta en månads amortering om jag skulle vilja det. I dagsläget så återinvesterar jag dock utdelningarna eftersom jag fortfarande har amorteringsfritt.
    Saknar som du möjligheten att belåna denna portfölj på Avanza men har köpt in två utdelande ETF'er och två fonder som gör att jag har möjlighet att låna lite till Superräntan. Dock inte börjat belåna portföljen än. Men det lockar att belåna portföljen till låg ränta när den ger utdelningar på över 6%.

    Vilka preffar och d-aktier äger du idag?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa B.
      Jag hade som mål när jag byggde upp min preffportfölj att den ensam skulle bekosta min sommarstuga. Jag tänkte först att den bara skulle betala typ elen men det var så roligt att ha det stabila kassaflödet varje månad så jag fortsatte och det slutade med att den portföljen (rent tekniskt eftersom jag ännu inte plockar ut några pengar) betalar lån och alla omkostnade samt att det blir över till annat.

      Jag har strax över tvåhundra i preffar och D-aktier. Innehaven finns under fliken preferens-stugan här på min sida samt att alla mina innehav finns längst till höger i marginalen, också här på sidan.
      Ja jag förstår att det är lockande att kunna köpa för räntefria pengar. Bara man är medveten om riskerna och kan lösa det om det skulle uppstå problem så är det nog lugnt.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Ja det är kul att tänka sig att en portfölj betar något åt oss. Jag tror inte heller att jag kommer använda utdelningarna i bolåneportföljen till att amortera en månad per år. Men det är en kul tanke att den kan göra det. Det kan bli aktuellt i framtiden eller så säljer jag alla preffar och amorterar en klumpsumma på bolånet. Dock lockar det just nu mer att låta bolåneportföljen leva sitt egna liv.

      Jag förstår det som att du ägt dessa ett tag, vad ligger din YOC på?

      Ja visst, det ökar risken men känner att vi kan ta den i dagsläget.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Trot jag läste ett inlägg från AVL för många år sedan (om jag minns rätt) att han hade köpt preffar för ett studielån som betalade sig själv ja så visst finns det möjligheter så länge räntorna är låga.
      YOC på preffarna (D-aktierna har jag inte ägt lika länge, Hemfosa som var äldst och bäst gick ju tyvärr i graven)
      K2A =6,99%
      Klövern = 6,70%
      Volati = 6,51%

      Ja du verkar vara en vettig person som vet vad du gör så du gör säkert ett bra beslut angående belåning.

      Mvh // PP

      Radera
    4. Ja precis!
      Fint med nästan 7% i K2A.

      Tack så mycket :) Jag försöker åtminstone :)

      Mvh PB?

      Radera
    5. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. I samband med Hemfosas ägarbyte SBB så missade jag att jag var tvungen att sälja av mitt innehav I Hemfosa. Nu har jag aktier för drygt 13000:- i Hemfosa som jag inte kan sälja; tills de omvandlas hos nya ägaren. Dessa är alltså låsta, visste inte att detta ens kunde ske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Livskvalite´.
      Aj då, det lät ju inte så kul. Jo jag tror att det stod någonting om detta i utskicken som gjordes i samband med buden som kom. Lite knepigt att SBB fortfarande inte löst in dem, det måste ju vara över ett år sedan det hände?

      Mvh // PP

      Radera
  3. Bra skrivet. Jag har själv en tanke på att eventuellt återgå till utdelningsaktier vid FIRE (om 3-5 år) och då kommer en stor del av portföljen att vara just D-aktier eller preffar för att trissa upp kassaflödet. Jag ser hellre att man som ung och i början av sin investeringskarriär kör med vanliga aktier och satsar mer på totalavkastning istället för att tidigt gå in i D-aktier, preffar eller för den delen utdelningsaktier.
    Har en färdig excel där jag har just nu 25% D-aktier, preffar men lite osäker om det är för mycket? Hur stor del har du?

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen.
      Intressant att du ska växla över. Jag kommer nog att göra en "double-revers" när det är dags att kliva av om 4-5 år. Jag började ju med fonder men växlade över 95% av kapitalet till aktier men kommer i slutet, så fort jag nått mitt uppsatta utdelningsmål, fortsatt enbart att investera i fonder. Jag ser en fördel i att ha bägge tillgångsslagen parallellt. Jag kommer att ha mitt kassaflöde oavsett men jag kan lägga lite mindre tid på börsen och bara på mina trevliga hobbisar, barnbarn o stugan.
      Ja tror inte att det finns någon exakt vetenskap om vilket som är bäst men jag kan nog tycka att många ungdomar spelar med allt för hög risk. Att ha en liten del med pengagenererande preffar/ D-aktier kan nog vara en god ide även för dem.

      Ja jar nog en lite för stor del med preffar/D-aktier men det ligger runt 25-30% av min portfölj, fonder ej inräknade. Men jag har å andra sidan nått den ålderna när jag inte kan ta för mycket risk. Skulle jag göra bort mig med felplaceringar finns det ingen tid att reparera den skadan så jag kör lite "safe".
      Tack för ditt inlägg, det uppskattas.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Min portfölj innehåller 6% preffar och D-aktier. Väntar på att Sdip, Volati och Heimstaden preffarna kommer ner i pris. När dessa är inköpta hamnar jag på ca:10%, det räcker för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tim.
      Jag tycker det låter som en sund trategi. Det är helt ok preferensaktier du nämner, jag har en gång ägt både Heimstaden och Sdip. Heimstaden kursrusade och det var på den tiden ett mindre innehav så jag sålde och köpte billigare preffar. Sdip hade jag på Nordnet men jag tröttnade på nordnets krångliga grafik och sålde alla innehaven och flyttade till Avanza istället. Volati har jag några och det är inte helt omöjligt att jag köper några till, vi får se..

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  5. Klokt och, givet DIN livssituation och DIN placeringsstrategi tillika horisont, rationellt agerat! Tänkvärt inlägg som fler borde läsa.

    Keep it up!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.
      Jag väntar fortfarande på min autograf!!! Ha ha, jag kanske ska ta och skicka upp boken till dig med returporto givetvis, så det blir av..
      Ja men exakt så. Varje människa måste hitta den (investerar)stil och det sätt som passar bäst. Jag är verkligen en lite räddhare och eftersom jag har så få år kvar innan jag ska hoppa så vill jag inte ta några större chanser med aktier som skulle kunna gå bra. Jag trivs bra med tråkiga preferensaktier och D-aktier som en del i portfölj och strategi.

      Tack för din kommentar. Det värmer i hjärtat varje gång du besöker min lilla blogg!

      Mvh // PP

      Radera
  6. Hejsan!

    Det var längesedan jag skrev här, men nu ville jag plita ner en rad.

    Har börjat bygga upp en preferensportfölj igen under 2020 (hade en liknande portfölj 2017, men lade ner den efter ett tag), och har idag liknande preffar och D-aktier som du.

    Tanken är att utdelningarna ska återinvesteras i nya preffar tills jag nått en vettig utdelningsnivå/månad, och sedan får jag se hur jag gör.

    Ps: ska göra ett inlägg om den snart.

    Mvh
    TP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var alldeles för länge sedan men jag är glad att du plitar ner några rader :-)
      Ja men det låter trevligt tycker jag. Uppskattar man ett konstant kassaflöde in i portföljen så är det ett bra tillgångsslag att äga. Lite småtråkigt men hyggligt stabilt och det är väl så man får tänka om man ska bevara kapitalet snarare än att få raketer som tiofaldigas. Jag kan ibland känna att jag inte gläds över de aktier som stigit över 100%. Vad har jag för nytta av det, jag ska ju ändå inte sälja dem.

      Mvh // PP

      Radera
  7. Bekins Feldman
    Hej tittare, jag heter Bekins och jag delar mitt eget vittnesbörd i verkligheten, min mamma presenterade mig för denna häxdoktor när hon upptäckte att jag inte kunde impregnera min fru efter tre års äktenskap. Jag måste erkänna att detta ledde till så många kaos i vårt äktenskap och ledde till en skilsmässa. Min mamma, han är väldigt andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och lättnad impotensen så att vi kan få våra egna barn tillsammans. Jag avvisade helt och hållet för att det var väldigt olikt mig men det kom till en ponit när jag var tvungen att kontakta honom för att veta vad det innebär och sedan kastade doktorn några kraftfulla trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha varit borta i ungefär sex månader . Jag utförde de nämnda ritningarna noggrant att det som frågades av mig. Nu är vi helt nöjda och denna fantastiska union är välsignad med två vackra munchkin. Efter detta stora mirakel hände och löste helt mina problem. Jag gav ett starkt löfte om att så länge jag lever, kommer jag att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för dem där ute som står inför relationer och äktenskapliga svårigheter bör snabbt kontakta honom utan att tveka och bli ett lyckligt vittne som mig Han botade mig från en impotent man till en riktig man. Här är hans kontakt WhatsApp-nummer: +2348122948392
    Mail: dregwalispellbinder@gmail.com.

    SvaraRadera