torsdag 25 mars 2021

Back to nature!

Dagligen överallt ifrån så strömmar det rubriker, uttalande och kommentarer mot mig som jag blir så trött på. Man misshandlar det svenska språket och brukar/missbrukar ord så det till slut inte är värt något. Det råder inflation! Jag ska ge några vanliga exempel. Ordet chockad används ofta och till synes helt utan verklighetsförankrad användning. Har du sett en chockad person någon gång eller själv verkligen varit chockad så förstår du var jag menar. Synonymer (ord som betyder samma sak) till chockad  kan vara ex: Våldsamt överraskad, uppskakad, skärrad och sinnesförvirrad. Bevittnar du ett överfall så kan du bli chockad men inte om kompisen köper en rosa tröja istället för en blå som hon/han sagt att hon/han skulle göra. Det finns visserligen grader av chock men i mitt tycke så används detta ord för ofta och i fel sammanhang.

Nästa ord som det gått inflation i är magiskt. Det var helt magiskt! I min värld ska det ordet bara användas vid en händelse eller upplevelse som är på gränsen till vad en människa kan ta in. Man kanske bara får några få sådana händelser i ett helt liv. Inte när när man går ner och köper en halv special på stadens korvmoj och uttrycker att en grillad med bröd och lite mos ovanpå smakade magiskt. Jämför med när du vandrat med en stam massajer och sitter en natt kring en lägereld, hör hur ett lejon vrålar i fjärran och en helt fantastisk stjärnhimmel omger dig. En sådan upplevelse kan jag klassa som magisk! Synonymer för magisk är bla: Övernaturlig, mystisk, oförklarlig, förtrollande, fängslande. 

Är det konstigt att jag mer och mer undviker att hänga på diverse forum och titta på tv förutom reklamfri film och nyheterna. Det känns som att simma motströms i en flod av skit! Nä, tacka vet jag när man får gå ut i naturen och slippa alla digitala intryck. Nollställa hjärnan och inse att man klarar sig jävligt bra utan telefon och dator. Jag är aldrig mer levande än när jag är i naturen.

Den totala motsatsen till natur är storstaden och där ligger börsen. Lyckligtvis så behöver jag inte besöka börsen rent fysiskt utan kan fortsätta handla aktier och fonder vid datorn. Paradoxalt nog så måste jag trots allt använda denna teknik för att nå målet som ju är ett friare liv i skog o mark. 

Under mars månad har jag handlat på mig Cibus och Korsnäs. Påfyllning i redan befintliga innehav med andra ord. MEN, jag har faktiskt tagit in ett bolag till. Ett nytt bolag till portföljen hör inte till vanligheterna men jag tyckte det var dags. SBB. Wow! vilken överraskning, ett defensivt innehav till :-) Ja säga vad man vill om Procentpanik men några överraskningar det bjuder han inte på. Jag skulle kunna vara Sveriges fegaste investerare? Men jag har en förkärlek för stabila verksamheter och pålitliga utdelare vilket gör att jag sover en särdeles god nattsömn. Åter igen har jag investerat i något som jag från början vet inte kommer att bli någon bergsget som skuttar upp för branta klippor och blir en tiofaldigare. Jag tänker så här: -Någon gång i framtiden när jag har min stabila portfölj på plats, alltså jag känner mig fullinvesterad och jag nått mitt uppsatta mål, Då men först då ska jag investera i lite mer, tja man skulle väl kunna säga, mer riskabla bolag. Alltså de får gärna ha bevisat sig med någon utdelning eller två men kanske lite mer okända bolag som har framtiden för sig. Då vet jag ju att jag är i hamn och kan våga ta ut svängarna lite mer. Min korta investeringshorisont gör att jag har en viss begränsning där det gäller att undvika pengaförluster. Jag har varken tid eller råd att förlora, det finns ingen tid att ta igen om detta skulle hända. Alltså undviker jag stora risker och stora vinster. Den dagen jag känner att det inte spelar någon roll om jag förlorar några tusenlappar på en felsatsning då kommer jag också att investera därefter.

April vet jag redan nu kommer att bli en riktigt bra utdelningsmånad och jag har klart för mig vad jag kommer att investera i men det kommer jag att redovisa då.....


                       



    När livet är som bäst! 





Mvh // PP

10 kommentarer:

  1. Hej PP och tack för ditt inlägg.

    SEB... shocker. Nävars - varför inte, så länge du vet vad du köper och hur din totala portföljs- tillika sektorallokering ser ut.

    Inflation gällande ord är något även jag kan "störa" mig på. Favoritordet är kränkt. Så många som tycks se detta som det bäst passande begreppet att använda så fort någon säger emot dem.

    Önskar dig allt gott och passar på att fråga om du fått hem min nya bok? ;)

    Allt gott!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ha ha, ja ordet kränkt eller lättkränkt är också ett av de mest missbrukade orden i modern tid. Jag hade säkert kunnat plocka ut ett antal ord till men då hade inlägget blivit en kilometer långt :-)

      Nej ingen 2:a bok ännu, jag vill fortfarande ha ett signerat exemplar och det kan vi säkert lösa på något bra vis?

      Mvh // PP

      Radera
    2. Haha. Du kommer åt en signerad i förlagets shop ("så länge laget räcker"). Står fast vid att när det blir releasefest (förhoppningsvis i sommar!) kommer jag med glädje att signera ditt/dina ex!

      Må väl!

      /Cristofer

      Radera
    3. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Tummen upp för inlägget. Jag har oxå samma problem som du när det gäller vissa ord. Hör och läser alldeles för ofta att -Den aktien älskar jag eller jag älskar... Det man älskar är sina barn, fru, man och föräldrar. Sen på senare så säger många -Tack snälla! Vadå snälla!
    Btw fina innehav!

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jo älska är nog ytterligare ett av alla misshandlade ord. Jag håller med dig till hundra procent. För mig är älska ett starkt ord (lika väl som ordet hata som jag extremt sällan använder) och jag använder det precis som du nästan bara till någon i närmsta familjen.
      Tack, ja jag är rätt nöjd med mina innehav. Jag fick frågan för bara någon vecka sedan om jag var tvungen att plocka väck ett bolag vilket jag skulle välja. Frågan blev obesvarad, jag vill inte ta väck/sälja något av dem och det har ju senaste krisen bevisat.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Ojojoj, ja språket alltså! En outsinlig källa till frustration, men jag har faktiskt börjat zooma ut. Det blir väldigt jobbigt om man ska störa sig på allt, bättre att acceptera att alla är olika. Sedan kanske du var lite mer inne på alla kraftord i och för sig, MEN rubriker finns till av en enda anledning och det är att locka och/ eller beröra. Jag tittar bort...och missar säkert en hel del också! :-)

    Härlig video!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.

      Nej det är inte så att jag stör mig på alla rubriker, felskrivningar, särskrivningar osv men just denna gången blev jag bara så trött på att folk använder orden så flitigt att de tappar sin egentliga innebörd. Gillar man särskrivningar är ju blocket en skön källa till skratt. Jag har säkert läst tusentals annonser där det förekommer just felskrivning i rubrikerna. Eller vad tycks om:
      Student litteratur (den hittade jag idag, verkar som om personen sov sig igenom sin studietid) Skin soffa eller skinn fåtölj, man säljer skinnet för sig och soffan för sig vad det verkar. Nå ja, det finns hur mycket som helst. som du skriver, det gäller att inte reta upp sig för mycket då går det väl en säkring på övervåningen.
      Tack för din kommentar!

      Mvh // PP

      Radera
  4. Bekins Feldman
    Hej tittare, jag heter Bekins och jag delar mitt eget vittnesbörd i verkligheten, min mamma presenterade mig för denna häxdoktor när hon upptäckte att jag inte kunde impregnera min fru efter tre års äktenskap. Jag måste erkänna att detta ledde till så många kaos i vårt äktenskap och ledde till en skilsmässa. Min mamma, han är väldigt andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och lättnad impotensen så att vi kan få våra egna barn tillsammans. Jag avvisade helt och hållet för att det var väldigt olikt mig men det kom till en ponit när jag var tvungen att kontakta honom för att veta vad det innebär och sedan kastade doktorn några kraftfulla trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha varit borta i ungefär sex månader . Jag utförde de nämnda ritningarna noggrant att det som frågades av mig. Nu är vi helt nöjda och denna fantastiska union är välsignad med två vackra munchkin. Efter detta stora mirakel hände och löste helt mina problem. Jag gav ett starkt löfte om att så länge jag lever, kommer jag att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för dem där ute som står inför relationer och äktenskapliga svårigheter bör snabbt kontakta honom utan att tveka och bli ett lyckligt vittne som mig Han botade mig från en impotent man till en riktig man. Här är hans kontakt WhatsApp-nummer: +2348122948392
    Mail: dregwalispellbinder@gmail.com.

    SvaraRadera
  5. Ett stort tack från Maya till DR AJAYI för att du hjälpte mig att återställa mitt trasiga hem. Inkonsekvens har varit ordningen för dagen i mitt hem och äktenskap. Min man har haft ett jäkla problem och slitit i mitt kött ända sedan vi började ha för många missförstånd. Vissa dagar gick han bara och kom aldrig tillbaka förrän de senaste veckorna. Jag var förkrossad och försökte allt jag kunde för att åtgärda problemen men lyckades inte. Jag var tvungen att söka efter hjälp och jag blev hänvisad av en vän att kontakta DR AJAYI vilket jag gjorde. Jag visste aldrig att det skulle vara möjligt eftersom problemen hade dröjt sig kvar i två hela år. DR AJAYI försäkrade mig och sa bara till mig att lita på honom och tro på att få mina önskningar uppfyllda. Han fixade mitt äktenskap med sitt kraftfulla kärleksåterföreningsband och mitt hem är fantastiskt igen och min man är med mig för att aldrig lämna längre. Kontakta honom också och tro att han kan hjälpa dig eftersom han inte har några dåliga uppgifter. Sms:a honom bara via WhatsApp +2347084887094 eller maila honom via: drajayi1990@gmail.com

    SvaraRadera