fredag 16 augusti 2019

Om känslorna får styra..

Dagens tanke ägnar jag åt Swedbank. Det går inte att komma runt denna aktien hur gärna jag än vill. Äger du den så sitter vi i samma jolle på det stormiga volatila investeringshavet. Det finns som sagt inte en chans att man inte tänker tankar kring detta innehav. Som bekant så sjönk aktiepriset som en blyförsänkt strömlinjeformad oljad gråsten. Från kurser runt 215 kr i januari månad till att idag ligga under 125kr i dagsläget. Det är nästan 100kr i tap/aktie.
Nyheterna avlöser varandra och minsta lilla nys får aktien att sjunka ytterligare. Det spelar mig mindre roll egentligen eftersom jag inte tänker sälja. Ännu. Jag konstaterar bara faktum att priset har gått ner rejält. MEN, den stora frågan är ju om man gör en bra affär om man idag går in och köper fler? Personligen tror jag att det på längre sikt kommer att löna sig. Jag citterar GW Person.."jag har haft fel förr" och det kan mycket väl bli så i detta fallet också. Mycket är nog marknadsöverdrift eller överreaktion. Kan ett bolags dagliga intjäningsförmåga så till den grad gå ner så pass mycket så det står i relation till aktiepriset. I Swedbanks fall skulle jag vilja säga nej. Om hälften av 2,3 miljoner svenska bolånekunder plötsligt slutade att betala av sina räntor/lån till banken så kanske men så är inte fallet. Är framtida intjäningsförmåga skadad? Ja kanske. Vi vet inte hur denna affären kommer att sluta. Om amerikansk domstol kommer fram till (så har jag fattat det) att Swedbank medvetet bedrivit pengatvätt för att själva sko sig så kan det beslutas att Swedbank inte får handla med amerikanska dollar. Detta skulle vara ett rejält dråpslag mot banken och kraftigt försämra intjäningsvilkoren. Men jag tror, oberera tror, att det kanske kan lösas på diplomatisk väg? Svenska staten vill inte ha en storbank i Sverige som haltar sig fram. Det är säkert flera konsekvenser jag inte tänkt på eller ens vet om så jag får ju utgå från det jag kan läsa mig till från trovärdiga källor.
Det troliga senariot är att Swedbank åker på rejäla böter i form av miljardbelopp. Säg 50 miljarder och det är detta som man redan nu tar höjd för.
Göran Persson som numera sitter i bankens styrelse fick igenom en utdelningsandelssänkning. Alltså till nästa år kommer bara 50% istället för 75% av bankens vinst att komma aktieägarna tillgodo. De andra 25% kommer troligen att gå till krigskassan för att kunna betala det ev.skadeståndsbeloppet.


Dagens DA (direktavkastning) på över 11% kan vara lockande för många men det kanske blir en värdefälla. Vad är det som säger att SWB inte sänker sin utdelning lite till och aktiepriset kan falla en bra bit till. Det värsta är att det smyger sig på känslor som säger att aktien är köpvärd till dagens pris men som alla vet så ska man ju inte koppla ihop känslor med investering. Vi får hoppas att banken på åtminstone på längre sikt kommer tillbaka till den kassako den varit.
Så frågan är kommer Swedbank att åtehämta sig?

4 kommentarer:

  1. Jag vill köpa mer! Men så har jag gjort det hela vägen ner från 170, och det var ju ingen bra affär... Nu fullinvesterad. Eller?! Ska en satsa större när aktien är så nedtryckt. Har ångrat mig att sen 2009 att jag inte köpte mer när jag väl fick in i Swedbank, då 30kr styck!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym.

    Tja man kan och kommer säkert alltid att vara efterklok. Gläds istället att du faktiskt vågade köpa SWEDB för 30 kr när de var utbombade förra gången.
    Jag köper lite då och då även fortsättningsvis och tanker att aktien kan säkert falla en bit till men som jag skrev på längre sikt borde den återhämta sig.
    Tack för ditt inlägg.
    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Jag handlade ett gäng Swedbank till kusen 137 kr för ett antal veckor sedan, och fyllde sedan på vid 126 kronor. Men i samma veva har jag också köpt SHB, och banksektorn i min portfölj väger lite för tungt nu, så jag tror jag avvaktar med fler Swedbank. OM det droppar mycket till så kanske jag ändå slår till dock :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Louise.
    Ja visst är det lockande med dagens låga pris och jag agerar nog lika dant att jag tankar på lite till om det skulle sjunka ytterligare. Fast jag köper bara mindre poster då och då men även jag har redan har en stor del Swedbank i portföljen.

    Tack för din kommentar

    Mvh // PP

    SvaraRadera