torsdag 15 november 2018

Mellan Sverige och Danmark del 2



Jag är inte känd som de snabba beslutens man. I börsvärlden är det ofta något positivt, i vart fall om man är långsiktig. Man begår färre misstag när man grunnar på köp mer än de som impulshandlar. Man har under funderandets gång chans att ändra sig också vilket man som impulsköpare inte har. Fast någon gång måste man ju komma fram till ett beslut. Frågan är ändå om jag inte denna gången har slagit mitt tidigare rekord med hastängder, förlåt, hästlängder.


Den 12 april i år skrev jag ett inlägg: http://procentpanik.blogspot.com/2018/04/mellan-sverige-och-danmark.html
Som talade om att jag nu hade hittat ett bolag som jag gillade och tänkte investera i. (Outgrundliga äro Procentpaniks tankar, känt ordspråk på min balkong) Men det dröjde ända fram till idag innan jag gjorde slag i saken. Det handlar alltså om att jag nu tagit en position i Öresund.
 Tidigare idag gick jag igenom lite siffror som bolaget, till skillnad från Better Globe, presenterar helt öppet. Och jag hittar ingenting ur min lekmanna-analys som ändrar min inställning om att det är ett bra bolag att äga. Finanserna ser bra ut, kortfristiga lån hyggligt låga i förhållande till bolagets totala värde. Man har ett vettigt långsiktigt ägande i sin portfölj av bolag, stark ledare i form av MQ (Mats Qviberg) Framtiden ser bra ut ur mitt sätt att se det och jag tror de kommer att fortsätta att prestera bra. Spännande bolag i portföljen. Senast var det Catena media som man plockade in och slår det väl ut med dem så adderar det gott mos till bolaget. Vi får väl se hur amerikainvesteringen utvecklar sig men marknaden och pengaflödet verkar ju vara enormt over there.




Just nu är det ingen substansrabatt på aktien utan den handlas till substanspremie. Enkelt förklarat, aktien är lite högre värderad än vad bolaget egentligen är värt. Kan man köpa på rabatt så är det naturligtvis det bästa men vad är det som säger att aktien inte kostar 160-170kr om två tre år? Som med alla andra bolag kan man aldrig tvärsäkert uttala sig om dess framtid bara dess förflutna och historiskt sett ha det ju gått bra så varfö skulle det inte fortsätta att göra det? Hygglig direktavkastning på 3,5% och det gör ju att det finns marginal för framtida höjningar.


Så, ytterligare ett investmentbolag in i portföljen och det blev varken Investor eller Latour som nästan alla andra köper (säger han som själv redan äger Investor). Jag går min egen väg. Men vem vet jag kanske också slår till på Latour någon gång men ska det ta nästan 8 månader från tanke till beslut så lär ni ju få vänta mina kära vänner......

2 kommentarer:

  1. Hej Procentpanik!

    Har du sett Hemfosa? Skriv några rader till mig, känner att jag behöver vägledning efter det enorma tappet. Jag har inte ens sett över Nyfosa, hade du koll på detta?

    Mvh VÄL

    SvaraRadera