fredag 15 december 2017

Furios fredag..

Turbulent börsfredag och knappt man hänger med i svängarna! Det är i sådana lägen det är viktigt att hålla sig till sin plan och inte varken paniksälja eller för den delen köpa på sig något onödigt. H&M rasade rejält, igen, får man väl säga. Rapport om att man troligen stänger ner ett antal butiker och att man sålt mindre än väntat gjorde att aktien störtdök. Själv har jag en relativt liten post i H&M så jag tyckte det kändes som ett köpläge på 169 spänn. Nu plockade jag inte upp mer än 10st eftersom jag egentligen inte har någon kassa. Man kan alltid spekulera om H&M:s framtid, det gör även jag och att man de facto tvingas att slå igen butiker är inget bra tecken.
Swedbank backade under 200 kr och även de ligger på min inköpslista så jag ökade på med 10st för 199 kr/st. Inget kap men ändå ett vettigt pris till ett bra DA. Jag var fett sugen på Skanska som backade men väljer ändå att inte ta in nytt företag i portföljen utan fortsätter min satsning på befintliga innehav.

Preferensportföljen sköter ju sig själv med utdelning varje månad och dessa utdelningar har jag valt att återinvestera i portföljen för att få ännu mera fart på brasan. Klövern och K2A har jag ökat i och även en pytteliten del i Sagax. Jag kan inte hjälpa det men faktum är att preferensportföljen är den jag gillar bäst! Det händer saker varje månad och jag kan aktivt återinvestera utdelningar. Den andra portföljen med vanliga aktier är ärligt talat lite småseg över ett år sett. Även om både H&M och Castellum numera har utdelningar två gånger om året så är det bara på vårkanten när det är utdelningssäsong som det är riktigt roligt. Resten av året är som en haltande snigel i ett sprintlopp, det går otroligt långsamt. Men tålamod är ju en långsiktig investerares bästa vän och jag har lärt mig att vara tålmodig. Men hade jag inte haft Preferens och ETF-portföljerna så hade investerarlivet varit bra mycket tråkigare.

Dom i HQ-bank målet och ingen fällande dom för Qviberg och Co. Enligt min mening helt rätt. Men den uppfattningen grundar jag på läsning av den utmärka boken HQGATE som jag skrev ett inlägg om förra veckan. Jag har ändå en viss aning om att advokat Sandberg som är drivande part inte nöjer sig med ett avslag i tingsrätten utan kommer att överklaga, vi får se om han tar sitt förnuft till fånga och lägger ner eller om hämndlystnaden är för stor?



2 kommentarer:

  1. Hej Procentpanik, vi verkar ha samma investeringsfilosofi för ven jag gillar stadiga utdelningar hellre en guldkanten på våren. Jag har kommit så långt att få nästan veckovis utdelning med efterföljande investering samt veckovis sparande. Sett över hela året är trenden för denna "modell" mycket mindre volatil men en stadig trend uppåt, typ samma som i din preferensstuga. Hälsning Dividend500

    SvaraRadera
  2. Hej på dej div!
    Det var ett tag sedan man hörde av dig men av förklarliga skäl, dock alltid trevligt att höra av dig. Wow, veckovisa utdelningar, ja är det bara stabila bolag så är det en dröm. Om jag inte mins fel så är du välpositionerad och har både fonder och ETF:er samt en o annan aktie. Ja det gäller ju att hitta den nisch man trivs med och jag tycker precis som du att en blandad portfölj passar utmärkt.

    SvaraRadera