onsdag 20 december 2017

Brand i stugan..

I går brann det rejält i ETF-stugan. Så skulle man målande kunna beskriva det öde som min fina portfölj blev utsatt för. Man ska aldrig skriva inlägg i affekt och idag när brandröken har lagt sig och läget är överblickat så kan jag konstatera att grunden till stugan finns kvar. Taket däremot det brann upp! Ok, om vi slutar att snacka i metaforer så var det ju tänkt att min ETF-portfölj som jag kallar ETF-stugan skulle innehålla flera olika fondbolag men nu kommer den satsningen att gå upp i rök. Jag har inte kapital så det räcker till för att köpa in några vettiga poster i varken Pimco eller Global X fram till den 3:e januari som är sista dagen och där med missar jag målet. För att återgå till metaforer så hann jag bygga upp grunden och väggarna men stugan saknar tak. Det känns för tillfället inte så kul.
Men saker och ting kan förändras. Vem vet hur läget ser ut om ett år eller två, kanske kan man åter börja byggandet om fondbolagen rättar sig efter EU:s direktiv. Under tiden så får jag försöka glädjas åt att jag i alla fall har två nordamerikanska ETF:er som grundstomme och även om jag inte kan fortsätta att investera i dem så ger de ju lustfyllda utdelningar så länge jag lever för sälja dem det tänker jag aldrig göra. Nu blir det de svenska XACT som får agera fackverk för mina takstolar i det fortsatta stugbygget.


I morgon är det lön och då passar jag på att öka upp innehavet i både iShares och Vanguards ETF:er innan de stänger ner den möjligheten.
Någon som vet om någon Europeisk ETF som går att handla över Avanza?

2 kommentarer:

  1. Kanske dags att öppna ett konto på Nordnet eller Nordea och handla via Xtra istället då?

    SvaraRadera
  2. Ja om det är enda möjligheten så. Tråkigt bara att man inte kan ha allt på samma ställe.

    SvaraRadera