torsdag 9 november 2017

Utdelning-omfördelning

Igår var det utdelning från Akelius och Volati som skramlade in och det är ju som alla utdelningsinvesterare vet väldigt trevligt. Nu ska ju inte pengarna ligga där o skräpa i ett hörn utan man ska tvinga dem jobba. Frågan var ju bara i vad? Jag tänkte från början att de skulle återinvesteras i portföljen de kom ifrån (preferens-stugan) men så funderade jag på att den ju kommer att ge mig bra utdelning hela 2018 så då kunde jag offra lite och istället bygga vidare på mitt nya projekt EFT-stugan. Planen för byggandet finns redan, det är bara kapitalet som fattas men eftersom det nu fans en chans att omfördela tillgångarna så slog jag till och köpte in mitt andra innehav till den portföljen. Det blev Vanguard Total Stock Market Index Fund ETF (VTI) som jag nu kan hälsa välkommen till portföljen. Men den är inte ensam, sedan tidigare finns ju iShares S&P TSX Composite High Dividend Index ETF Units (XEI) två transatlanter med andra ord. En amerikan och en kanadick, hoppas de ska trivas ihop..
Vanguard är en kvartalsutdelare medan iShares är en månadsutdelare. För att de bägge ska balanseras upp så kommer mitt nästa inköp till ETF-stugan att bli en svensk som bara har en utdelning om året. Vi har ju inte så där vansinnigt mycket att välja på men en XACT-ETF kommer det att bli, troligen redan till nästa vecka då H&M har utdelning. Med andra ord, omfördelning av kapital igen. Då blir de tre stycken ETF:er som ska trängas i stugan. Vi får väl se hur det går.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar