tisdag 4 oktober 2016

Tiden är min vän! (del 1)

Otålighet är svårt att bekämpa. När man känner stark vilja att gå framåt men hindras av en enda liten faktor som heter tid. Långsiktig investering kan verkligen göra mig frustrerad. Jag vet att jag satsat rätt och det är egentligen bara att luta sig tillbaka och vänta. Men det är just väntan som gör mig otålig. Jag misstänker starkt att jag inte är ensam om detta. Innan min fantastiska snöboll kommit runt ett varv och jag kan se att det varje månad trillar in utdelningar så är det en pina rent ut sagt. Jag vill vara i framtiden NU! 
Det är inte det att jag har svårt att leva i nuet men jag skulle ändå vilja speeda på processen lite vilket naturligtvis är omöjligt med min strategi. Tiden är min vän och samtidigt min största fiende och det fetaste hatobjektet just nu, möjligen undantaget idioter som inte använder blinkers i trafiken.

Nu ska vi snacka fonder, och mina placeringar har jag idag varit inne och petat i. Vi är nu inne i oktober månad. Jag började spara i februari 2016 och med andra ord har jag nu hållit på med ekonomiska investeringar i 9 månader. Gröngöling? Ja men jag tycker att jag läst ifatt någonting otroligt och har fått en förståelse för hur börsen, aktier och fonder fungerar.
Man gör val baserade på experters uttalande på Avanza och Nordnet, man funderar lite själv och kommer fram till en vettig strategi. Minst 7 fonder ska man ha enl. alla experter. Man ska satsa i globalfonder, europafonder, sverigefonder helst i någon räntefond och så ska man krydda med en spetsfond i USA, Brasilien, Kina eller Vietnam. Där har du receptet på en framgångsrik placering.

Nu stämmer inte verkligheten med kartan. alltså är någonting fel, troligen har man gått lite vilse eller? Nja, om vi betänker att vi har 3 personer som har fått exakt samma underlag och information så kommer alla tre att välja lite olika fonder. Vi är alla olika benägna att ta risker och med minst 2000st olika fonder att välja på så kommer dessa tre personer att välja olika. Skulle man göra ett tankeexperiment och ta hela Sveriges befolkning och låta dem satsa 5000:- och ha 2000 olika fonder att satsa i så är det inte många som kommer att ha exakt lika dana portföljer. Betänk då att precis som i verkligheten så finns möjlighet att sälja och byta fonder efter utveckling och behag, ja då fattar ni att inte många kommer att sitta med samma portföljinnehåll.

Jag började i februari med räntefond, obligationsfond och aktiefonder, jag hade 7 olika enligt konstens alla regler. Men efter hand som jag tyckte att jag lärde mig mer och mer och utvecklingen i vissa fonder var liten (alla gick plus) så tog jag beslut om att avyttra och omfördela.
Idag känner jag mig väldigt nöjd med mina val och idag kommer jag dessutom att gå in i en helt nystartad fond - spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar