onsdag 26 oktober 2016

Sluta lipa...


Att investera på börsen är som att spela ett långt parti schack mot en värdig motståndare. Man tänker strategiskt och tänker igenom sina beslut mer än en gång innan man flyttar en pjäs. Man tror att man har listat ut sin motståndares svaghet och gör ett drag. Som från ingenstans så på ett par drag senare kan man sedan förlora en av sina egna pjäser trots att man trodde sig förutsett allt. Ibland vinner man, ibland förlorar man och ibland kan ett parti sluta i remi.

Eftersom jag räknar mig som oerfaren på börsen så är det extra viktigt att inte tabba sig för mycket. Förlorar man hårt hopjobbade skattade pengar så svider det säkert rejält och med tillräckligt många misstag kanske man lägga av helt. Nu tror jag ju inte att det ska gå så eftersom jag både lyssnar och lär. Med detta sagt så har jag upplevt första riktiga motgång. Visserligen har jag inte förlorat någonting ännu men det känns konstigt. Det jag pratar om är investeringen i Kopparbergs som jag inte blir riktigt klok på.
Jag handlade den när den sjönk till 260:- och tyckte jag gjorde en bra affär. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi (här kommer min oerfarenhet i dager) trott att den skulle ner till nivå på 228:- som den var idag. Denna aktien har fått ett bly-ankare om foten och troligen har den inte bottnat än. Den kanske kommer ner på nivåer runt 200:- eller kanske ännu lägre innan den vänder upp igen.
Köpläge? Helt klart!
Det är ingen förhoppningsaktie utan ett väl fungerande företag som drar in miljoner i vinst och har utdelning på sina aktier. Jämför med ex. Fingerprint som inte delat ut en spänn till sina aktieägare.

Ändå så infinner sig en smygande obehagskänsla ibland, tänk om.....tänk om den aldrig repar sig och jag gör en bestående förlust. Visst, inga gigantiska belopp, ingenting som kommer att påverka min ekonomi det minsta utan det är nog mer det där att man hatar att förlora.

Det som irriterar mig mest är att jag inte har fattat VARFÖR Kopparbergs dyker? Jag har inte läst någonstans att det gjorts stora förluster eller något drastiskt hänt som påverkar tillverkningen eller försäljning. Jo förresten, jag läste om deras rose´cider där flaskorna gick sönder och man återkallade hela partiet och stoppade försäljningen tillfälligt. Vissa hävdar att det skulle ha med det brittiska pundet att göra. Jag tycker det känns som klena förklaringar (eller vill jag helt enkelt inte lyssna, psykologi ni vet) 

Att marknaden överreagerat på någonting är helt klart men jag har ännu inte riktigt fattat på vad?
Någon som kan komma med en vettig förklaring eller det är helt enkelt så det är på börsen och det är bara att vänja sig..  Sluta lipa!

1 kommentar: