fredag 9 september 2016

Att spara i fonder är som att lyssna på dansmusik,
Aktier däremot är hårdrock!



På dörren in till mitt kontor på jobbet sitter en skylt: HEAVY METAL OFFICE.
I mitt dagliga arbete sysslar jag med att övervaka så plåten från våra leverantörer håller rätt kvalitet.
Jag lyssnar dessutom på en musikstil som jag tycker bättre om än allt annat och det är hårdrock/metal. Därför är skylten lite extra rolig.
Varför man tycker om den musik man gör är svårt att förklara men jag minns tidigt -80tal när jag hörde Metalica för första gången och blev helt betagen. Ränderna går aldrig ur och när jag sitter i hemmets lugna vrå och skriver detta så spelas Sabatons nya platta, The last stand, i högtalarna till datorn.

Jag har precis läst ut min första bok om aktier. Det blev Per H Börjessons: Så här blev Warren Buffet världens rikaste person. Jag gillar Börjesson, han är en skön typ jag gärna träffat över en fika någon gång. Boken är lättläst och lättförståelig och inriktningen är långsiktig placering. Det som slår mig är vilken citat-maskin WB är. Ha ha, jag har sparat flera av hans citat och kommer att använda dem i inlägg framöver.

Det är sin i kassan och inga nya aktieinköp har kunnat göras. Semestern blev åt helskotta för dyr! Påfyllning i fonderna däremot rullar på som vanligt och med automatik. Det ser bra ut, toppade i veckan med över +15% utveckling men nu mot slutet så dippade det ner runt 14%. strategin ligger fast och jag är nöjd med spridningen. Sverige har ju gått som tåget och både Spiltan aktiefond investmentbolag och SPP aktiefond Sverige ligger bäst till av alla 6 fonder jag har andelar i. Men ärligt talat, att spara i fonder är som att lyssna på dansmusik, aktier däremot, det är hårdrock det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar