söndag 25 september 2016

"Alla kan bli rika på aktier bara man inte har bråttom"    Buffet



Nu har jag läst två bra böcker om aktier och långsiktig investering. Jag känner nog att jag valt rätt väg när det gäller risktagande kontra vinst. Det är helt enkelt för många faktorer som spelar in som en vanlig småsparare inte kan påverka och varför ska man addera mer nervositet och ängslan än nödvändigt? Det är spännande nog på börsen.

Bok 1. Den enkla vägen att lyckas med aktier. Marcus Hernhag tar upp långsiktig investering och fördelarna med detta. Jag ger mig inte på att recensera boken utan konstaterar bara att den är väl läsvärd för nybörjare men det finns säkert en del små tips eller pusselbitar även för den som anser sig vara erfaren.

Bok 2. Slå börsproffsen (Tio steg till bättre aktieaffärer). Skriven av Jan Öberg. Denna boken kompletterade och förklarade väldigt tydligt en del pusselbitar som jag själv saknade. Exempelvis REA-metoden som enkel och logisk metod för att göra enklare analyser av företag.
Bägge böckerna är väl värda att läsa, ibland behöver nog även erfarna investerare friska upp sina lärdomar och verktyg och självkritiskt titta på vad/hur man gör och om det kan göras bättre.



Enligt psykologin så söker vi ständigt bekräftelse på att vårt sätt att investera är det rätta. Man vill ju inte göra fel. Man söker sig till personer och internetsidor och bloggar för att få det man redan vet bekräftat. Det stärker ens självförtroende. Men i ärlighetens namn, jag har inte hittat en enda rad någonstans som skriver något negativt om långsiktig investering. Däremot har jag hittat mängder med exempel på folk som förlorat stora summor på spekulation. Värsta exemplet hit tills var en som förlorade 80 000:- på några minuter.... Huuuvva! Jag är säker på att det finns folk som förlorat mångmiljonbelopp på samma sätt, detta var bara ett exempel på folk jag känner.
Så där har jag i alla fall inte tänkt slösa bort mina surt förvärvade sekiner.

I fredags dök NOVO NORDISK aktien ner till 296.10.  Det kändes som ett köpläge! Den aktien har varit uppe på 406.70 som bäst så det borde finnas potensial. Har verkligen företaget blivit så mycket sämre på så kort tid? Troligen har marknaden överreagerat negativt.

KOPPARBERGS kändes också helt plötsligt köpvärd när den var nere och vände på 263.00 nu i veckan.
Vad det var som hände där vet jag inte men den är nu åter uppe på "normala" nivåer på 280 kr.

Tålamod och att behärska sig är svårt. Tiden är min vän impulsen är min fiende..och cider är gott.
Helst den från Kopparbergs!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar