onsdag 1 februari 2023

Ny start med ny portfölj.

Tanken slog mig när jag satt och tittade igenom lilla portföljen på Avanza. Jag var inte direkt missnöjd men ändå så poppade en tanke upp i skallen. Jag har ju ägt många av mina bolag i den portföljen sedan dag 1 då jag började investera i aktier och sällan eller aldrig sålt någonting. De tankar jag hade när jag en gång började har ju format portföljen. Men man lär sig ju nya grejer hela tiden och man skaffar sig erfarenhet och förståelse. Jag visste inte när jag började investera vad exempelvis en bonus/extrautdelning var för något. När den första nyemissionen eller värdepappersutdelning istället för pengar kom. Inte bara det. Mitt eget agerande och planerande har förändrats och det känns på något vis som att jag har mognat lite och fått väldigt många bitar av det där "börspusslet" att gå ihop. Ändå vet jag att jag inte vet. Entusiasmen har bytts till insikter och eftertänksamhet.

I vilket fall som helst så föddes tanken att OM jag hade börjat med investeringar idag med all den extra kunskapen som jag lagt på mig, hur skulle jag agera då? Mmm. intressant eller hur! Hur skulle jag byggt upp en helt ny portfölj? Risken är att jag tror mig veta men sanningen kanske visar att jag ändå inte vet allt och därmed gör mindre tabbar. Jag tar med mig att allting faktiskt kan hända även med kanonbolag. Det kan bli uppköp, inställda utdelningar, nyemissioner, kursras likt en lavin osv. Detta gäller ALLA bolag. Det spelar ingen roll vad det heter och hur bra det går/gått och hur mycket pengar de har i kassakistan. Alla bolag kan under perioder gå mer eller mindre bra.

Jag tänker att min gamla portfölj får stå där den står och tugga på med fina utdelningar som ska hjälpa till att bygga upp den nya portföljen. Nå väl, denna handling skulle kunna vara en form av självbedrägeri om jag på något vis tror att jag ska lyckas bättre med den nya portföljen jag tänker starta upp. Att jag har blivit så mycket börssmartare och det är ju fortfarande mina egna pengar som ska investeras. Jag tror mest att det handlar om att jag har blivit mätt och slö och behöver en form av nytändning. Då kan jag lika väl leka på min egen bakgård där jag känner mig trygg. Det kommer INTE att investeras i några förhoppningsbolag eller så, jag håller mig till Large cap. Jag tänker att jag inte får ta genvägen och investera i bra bolag jag redan äger utan får börja från noll och screena bolaget för att se om det är värt en satsning. Lite kul är det allt, det finns ju så många bolag som är intressanta och som jag skulle vilja äga men aldrig gjort. Jag tänker inte presentera någon lista eftersom jag helt enkelt inte har någon. Iden är ju nyfödd och kommer att ta lite tid att bearbeta. Jag tänker att fram mot vårkanten när det kommit in cash i form av utdelningar så ska jag ha åtminstone några bolag färdiga på listan sedan beror det ju på hur de står i kurs om det blir köp. 

Så nu har jag faktiskt ytterligare en sak att se fram emot denna våren.


Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Hej PP! Trevligt med nystart. Din blogg är en av de jag brukar följa i det tysta och jag gillar den eftersom vi båda tycker om utdelningar. Har själv påbörjat en ny portfölj för året och prova en ny strategi vid sidan av övriga placeringar, tänkt månadsköpa löpande av samma papper för samma belopp under året och se vad det blir av det. I Vissa av placeringarna där har jag sedan tidigare och vissa hade jag nog inte satsat på själv i normala fall. Men ja, det blir spännande. Kolla gärna in waranbuffert.blogspot.com om du vill. Helt ny på det här med bloggande så det finns väl lite att utveckla.

    SvaraRadera
  2. Hej WB.
    Kul o fyndigt bloggnamn :-) Ja jag ska spana din blogg. Det är ett bra sätt att hålla koll på sig själv och sina investeringar. Bloogande har många fördelar och få nackdelar som jag ser det. Mest är det input av andra investerare när man inte riktigt tänkt klart i en frågeställning man har. Lycka till med ditt bloggande!

    Mvh // PP

    SvaraRadera