tisdag 17 januari 2023

Bra början o annat tjaffs

Börsåret har börjat betydligt bättre än jag trodde. Sjutton dagar in på detta nya året och det ser bra ut med nästan 10% i uppgång. Ja nu knackar ju pessimisten mig på axeln och påminner om att det inte betyder ett skit! Nej det har han ju helt rätt i. Hade vi snackat sjutton år så hade vi haft lite mer kött på benen och förhoppningsvis hade uppgången varit minst den tiodubbla. Jag tar det med ro, vi får väl se vart det barkar men jag är fortfarande pessimist, så är det.

I början av januari så kom de första utdelningarna för året och den tionde kom det en slatt till men sedan har det varit lugnt och så förblir det ända till Cibus delar ut i slutet av månaden. Lite stiltje med andra ord. På tal om Cibus, 40 aktier till i det bolaget så når jag jämna 1000 stycken och det kommer att ske redan nästa månad. Jag tänker och känner att då är jag klar där och har uppnått det antalsmålet jag haft i sikte. Det kan ju vara trevligt att börja koncentrera sig på andra innehav och bygga upp vettiga positioner och antal.  

Sedan tidigare är jag klar med Telia, Castellum, Tele2, Swedbank och SEB plus alla preferens och D-aktier som jag inte har för avsikt att öka i. Så när jag tittar igenom min lista så har jag inte så många bolag kvar som jag vill fylla på i. Axfood och PEAB är de som står närmast att fortsätta med och så blir det XACT för resten av året. Jag har en liten skvätt SBB-B (500st) som jag velar fram och tillbaka med. Jag gjorde något litet inköp då de var nere runt 12kr mest för att runda av till jämna 500 talet men jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra där? Jag låter dem stå kvar ett bra tag till och så får vi se hur bolaget utvecklas. Går det åt rätt håll är jag inte främmande för att öka på den posten i framtiden men just nu är det inte intressant. Time will tell....

Fysisk aktivitet håller jag på en bra nivå och har inte missat en enda dag hittills i år. Förra året missade jag egentligen bara träningen när jag var inlagd på sjukhus och efterföljande konvalescens. Nu snackar vi visserligen bara Powerwalk i 4, 6 eller 8 eller 9,5km om dagen. Det är olika långa rundor med lite olika banprofil. Jag väljer de kortaste rundorna om jag går innan jobbet och de längre om jag går efter jobbet och de längsta kör jag fredag, lördag och söndag. Jag har nu börjat lägga till lite sit ups och armhävningar för att hålla lite trim på andra muskler än benen.

En vitamininjektion i form av en ny medarbetare på jobbet gör att man blir mycket gladare. Det är kul och inspirerande att lära ut det man kan och det är ju onekligen en del man snappat upp under en lång "karriär" hos samma arbetsgivare men i olika tjänster. Framtiden är här, Någon som ska föra jobbet vidare och det känns ändå bra att veta då denna personen jobbar kvar när jag slutar om ett par år. Ja så är det tänkt och planerat i varje fall, vi får väl se om jag kan uppfylla min dröm att gå tidigare men det ser onekligen ljust ut på den punkten.

Idag var jag på biblioteket igen. Inga nya investeringböcker men jag har påbörjat en serie om fem feta, vi snackar 7cm tjocka böcker som handlar om vikingatiden. Första boken avklarad och jag kan väl konstatera att det inte är något skönlitterärt mästerverk men det duger att fördriva vintermånaderna med. Sedan har det blivit en del pussel. Ja tro det eller ej men pussel är f*n som ett svart hål i tiden när man väl kommit igång. Go musik och bra belysning så flyger timmarna iväg. Farligt farligt! Men är inte pussel en pensionärssport? Kan så tyckas men jag måste ju börja öva på det oundvikliga :-)

Min stuga har legat i träda och jag har inte haft någon anledning eller lust att åka dit. Jag tänkte jag skulle färda mitt stockavindskydd jag påbörjade förra vintern men det har ju mest regnat så lusten har liksom inte infunnit sig. Annars är det bra kroppsarbete och jag gillar det. Ser redan fram emot vårbruket och planeringen för årets sådd och utbyggnad. En femte och sista "raised bed" ska jag bygga och i samma utförande som de andra jag byggt. En ytterligare positiv effekt av att mina bäddar är 100cm höga är att få sniglar tar sig dit. 2022 hittade jag en enda mördarsnigel (spanska skogssnigel) i en av bäddarna. Däremot så tog jag manuellt livet at hundratals och lika många i ölfällorna. Ja inga andra sniglar heller för den delen tog sig dit, in i odlingsbäddarna alltså. Jag gillar höst och vinter men nog tusan längtar man lite till våren.......

Så här kan det se ut på sommaren när man börjat skörda....


För några veckor sedan såg det ut så här...  

                                                                                           

Mvh // PP

2 kommentarer:

  1. Nog längtar man efter våren. Fåglarna sjunger vårsång här i Malmö. Snödropparna uppe och krokusen tittar upp. Vintergäck har börjat blomma på soliga ställen. Imorgon ska det bli soligt och lite kallt. Funderar på att beskära äppelträden. Mys! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja ni ligger oftast 3 veckor före oss i väderhänseende,här är det mesta stendött än så länge. Ja du får ha en bra helg du också.

    Mvh // PP

    SvaraRadera