lördag 29 januari 2022

Händelserik månad

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett inlägg och det har sina både rutiga och randiga skäl. Att Januari varit en händelserik månad är en lätt underdrift. Fick min tredje spruta mot corvid, blev lite kass ett par dagar, men som tur var tog jag den en fredag så jag slapp vara hemma från jobbet. Testade en ny resturang i hemstaden tillsammans med goda vänner och det var riktigt god mat. Ibland händer det ju att en matupplevelse inte är bättre än vad jag själv kan prestera och då faller ju hela iden tycker jag. Kanske tillhör jag kategorin som vet hur det ska smaka, jag började min karriär som kocklärling på ett hotell och fick lära mig allt från grunden. Mina barn har aldrig klagat på maten om man säger så. Mer hotell med övernattning och resturang i större stad. Omdömet blev väl åt det svalare hållet, inget jag någonsin kommer att besöka igen och maten var fin och vacker att titta på men totalt smaklös! Och så hände det sig att jag någon vecka senare fick åka ambulans till sjukhus för första gången i mitt liv. Ja man måste ju passa på att utnyttja alla miljoner jag har betalat in i skatt. Till min förvånging så fungerade den svenska sjukvården mer än väl. Tre pers som tar emot och direkt sätter igång med undersökningar och kontroll. Som tur är så avlöper allt väl och PP kan lämna hotell...förlåt sjukhuset medelst skattebetald taxi 7 timmar senare. Passade naturligtvis på att fylla år mitt i denna soppan men det är inget jag firar. Tur man har barn som påminner en om hur mycket jag fyller.               

                                   Ambulansåkande mitt i natten, en ovanlig upplevelse


Här i mellan har jag naturligtvis inte frångått mina principer att köpa lite aktier. I dippen som kom tyckte jag att Castellum fick en nedgång som var en aning omotiverad. Jag tror det mesta beror på att Arnhult betett sig som ett svin med sina chefer och jag har full förståelse för att andra på företaget lämnade i protest. Detta återspeglar kanske eller har inte helt ologiskt en påverkan på aktiekursen Men, det jag tittar på är intjäningsförmågan och den har ju knappast förändrats, Castellum rullar vidare....

I början av Januari så tankade jag Tele 2 som en besatt (åtminstone i förhållande till mig själv). Jag har ägt tele2 sedan 2016 och varje år har jag fyllt på innehavet. Jag gillar detta bolaget som också har en stabil intäktsström och hyggligt fet utdelning. Att de en o annan gång toppar upp med extrautdelning gör ju inte saken sämre. Jag tror T2 finns kvar i många år till och Telia verkar ju snaras vara en kristaliserad dinosaurie i jämförelse, där händer det inte mycket förutom att man nu kränger 49% av sina master i norden. Bra eller anus? Ja det får väl tiden utvisa.

Köpt: 

100st T2 , började redan i december att köpa in mig på 123,50kr och i jan upp till 126kr/st

70st Castellum. köpte för 209, 212, 215 och 220kr/st, tyckte det var överkomligt.

Jag vill köpa Axfood men tycker att det är något högt pris för tillfället. Jag vill gärna köpa den aktien runt 200 kr eller billigare. 

Utdelningar under januari: 3123kr

På tisdag går vi in i februari, hoppas att den blir lite mindre händelserikt privat.


Mvh // PP






12 kommentarer:

  1. Har åkt ambulans en gång i min ungdom då jag var med om en cykelolycka. Slog mig i huvudet, men har inte märkt några allvarligare konsekvenser (ännu). Nog verkar det väl vara OK i mitt huvud, eller vad tycker du ? ;)

    Hoppas du slipper fler ambulansresor.

    CAST har jag tillräckligt av imho just nu. TEL2 är mitt största innehav i dagsläget med ca 2,75% av de individuella innehaven.

    SvaraRadera
  2. Hej NLI.
    Jo du verkar helt klar i knoppen och har nog inte fått några bestående med av cykelolyckan.
    Ja jag hoppas att du också slipper fler plingplong-taxiresor i framtiden.
    T2 är bra och jag har haft mycket glädje av dem hittils och hoppas att det blir så i framtiden också. Japp T2 är även mitt största individuella innehav och så lär det vara ett tag till innan de andra når ifatt.

    Hoppas att du får en stormfri helg, här blåser det trädknäckare på boufortscalan!

    // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte mycket vind här uppe längs min del av norrlandskusten (typ Luleå) men har kommit en hel del snö. Så blev en timma skottning tidigare idag. Men det är inte så farligt, i grunden tycker jag om att röra på mig och få lite frisk luft.

      Radera
    2. Här i de södra delarna har vi haft snöfritt sedan någon vecka eller två efter jul. Jag kan inte säga att jag saknar snön fast jag gillar också snöskottning. Bra motion och ofta brukar det vara någon annan granne ute samtidigt som man kan babbla lite med.

      // PP

      Radera
  3. Oj, det där låter lite väl spännande. Glad att det inte var något kritiskt.

    Jag har själv lite svårt att veta hur jag ska ställa mig till Arnhult. Han har idéer vilket kan vara positivt, men bara om det är bra idéer. Och hans sätt att hantera Pehrson och hennes team ser inte snyggt ut. Betyder det att hela företagsledningen i längden kommer bli dysfunktionell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel.
      Tack för din omtanke.
      Nej det är ingen fara med mig, det var bara en liten släng av mjältbrand :-)

      Nu har ju Arnhult satt ihop ett team av ja-sägare från Corem så det blir säkert precis som han tänkt sig. Om detta är bra för Castellum i längden kan nog ingen svara på. Vi får helt enkelt vänta och se...

      Mvh // PP

      Radera
  4. Ujuj, hoppas att det inte var nå allvarligt. Skönt att ambulans finns!
    ...och grattis i efterskott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Tack, jo fylla år måste man ju även om man inte vill. Jag hade helst stannat i 35år såldern rent kroppligt sett.
      Jo alvarligt men inga bestående men av händelsen som tur är.

      Radera
  5. Man är inte supertuff i dessa situationer. Fick själv ringa 112 för första gången under mitt 40 åriga liv när min axel gick ur led i december. Nu fixade de den på plats men man är tacksam mot dessa trygga människor som arbetar inom sjukvården. Skönt att det är ok nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IGMR.
      Nej man är inte mycket värd när man inte vet vad det är och knappt klarar att ta hand om sig själv. Ja jag är enormt tacksam för de lugna, snabba och högst proffsiga omhändertagandet jag fick både av ambulanspersonal och på sjukhuset.
      Ja då har vi ju liknande erfarenheter av akutsjukvården och det känns ju ändå bra att det fungerar när vi behöver det som mest.

      Mvh // PP

      Radera
  6. Ajdå!
    Skönt att det inte var något allvarligt, och att du frisknar till snabbt!

    Så du är januaribarn precis som jag :)

    Har också tankat mer Tele2, och mer blir det nu när jag fått pengarna från Nobina.
    Extrautdelningar är ju alltid kul :)

    TryggPension

    SvaraRadera
  7. Hej TP.
    Ja vi som är födda tidigt på året har väl haft en o annan fördel jämfört med kompisar.
    Tidigare körkort, systembolaget osv...
    Jo skönt att det löste sig på ett bra vis men lite omskakande var det allt.
    Extrautdelningar är skitkul skulle jag säga :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera