torsdag 6 december 2018

En stilla fundering

Idag när börsen föll nästan 3% så började mina små grå att arbeta som vanligt. Vad som slog mig var en undran. Vilka är det som säljer sina aktier? Ja naturligvis är det större investerare, banker, fondbolag och andra storspelare på aktiemarknaden. Småsparare har troligen för lite samlat kapital för att det ska ha någon större inverkan på börsen. Från ena dagen till den andra så kan ju knappast fundamenta i bolagen ha förändrats möjligen framtida utsikter. I det här fallet verkar det som om Kina och USA börjat stöka igen.



När jag kikar in i min egen portfölj så kan jag se att vissa bolag påverkats negativt mer än andra men även motsatsen hände, vissa bolag gick upp.
Jag får en fundering om volatilitet. Vilka bolag i portföljen klarar en rejäl nergång på börsen utan att tappa rejält. Dagen iblick gav att bolag som Swedish Match, Axfood, Akelius och i viss mån Telia och Sagax påverkades väldigt lite medan Korsnäs och Swedbank backade rejält. Betyder detta att i ett skarp läge där vi får en rejäl nedgång på börsen så kommer dessa "bra" bolag troligen att röra sig neråt men kanske inte så mycket som de mer lättpåverkade? 

Vi som sparar långsiktigt kan ju skita i vilket men det är ändå en intressant notering. En hemlighet som verkligen inte är en hemlighet är ju att försöka bevara värdet på sina investeringar. Fett rika personer tror jag för det mesta, åtminstone vad jag läst mig till, spekulerar ju sällan med sina förmögenheter, de vill bara ha en stabil avkastning på sitt kapital och ett av de bättre sätten att uppnå detta är ju att ta liten risk med sina pengar. Jag gjorde ju ett experiment tidigt i våras och i sommras med att köpa in fyra framtidsbolag till portföljen och äga dem långsiktigt. Det var verkligen inga skitbolag, fortnox, Catena media, Hansa och Leo men redan i slutet av sommaren insåg jag att jag inte kunde behålla något av dem, mina nerver pallade helt enkelt inte volatiliteten i dessa bolag. Jag sålde alla på en gång, visserligen med vinst men grejen var att jag lärde känna mig själv som en icke-trader och det var en betydligt större vinst än den rent ekonomiska jag gjorde.
Jag kommer att fortsätta vara en försiktig general eftersom jag har för kort tid på mig med investeringar och därmed också tid att reparera större misstag som jag skulle kunna göra. Jag tar rygg på kloka investerares råd och vänder girigheten ryggen. Mina investeringar ska vara stabila och ge mig ekonomisk trygghet och god nattsömn. Mitt system med bra utdelande bolag, lite fonder och ETF:er har fungerat hittils och kommer nog att göra så i många fina investeringsår framåt.

4 kommentarer:

  1. Intressanta funderingar, de ska jag ta med mig och fortsätta fundera på!

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frilans.
      Jag tror alla som investerar funderar över hur man ska göra och jag tror en av de viktigaste sakerna är att man hittar en plan och ett sätt som fungerar för just dig själv. Det finns många sätta att "göra rätt"på.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Jag hör dig och delar dina tankar PP. Och jag är övertygad om att du har en plan som kommer ta dig dit du önskar. No doubt about it!

    SvaraRadera
  3. Hej Atlas!
    Japp, jag är säker på att jag har jittat hem. Alltså jag har hittat den investerarstil som passar mig bäst. Nu behövs det bara tid och fortsatt investerande, skönt att slippa fundera så mycket :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera