onsdag 12 juli 2017

Semestertider

Semestertider och därmed blir det inga eller väldigt få inlägg här på bloggen. Men innan dess så hinner jag med ett kort inlägg om den obra början jag fick på det hela. Tisdag morgon och det var dags för besiktning av bilen. Det är väl för de flesta människor lika kul som den årliga undersökningen hos tandläkaren. Men faktum är att jag har en relativt ny bil årsmodell 2012 så jag kan inte påstå att jag var orolig. Bilen går som en klocka och servas regelbundet på verkstad.
Jag kände mig rätt säker på att bilen skulle gå igenom utan problem. Nu tog det ungefär 20 sekunder innan besiktningsmannen frågade efter varningstriangeln. Till saken hör att det är första gången jag besiktigar denna bilen och jag hade glömt att kolla upp detta innan. (korkat, jag vet jag har ju bara besiktigat mina bilar i sådär 34år) Till saken  hör också att det är en gas/bensinbil och därför har jag inga vanliga luckor i bagageutrymmet där varningstriangeln brukar husera. Nopp! Ingen triangel. Nästa punkt var att han ville ha nycklarna till den infällbara dragkroken. Såååå intresserad är jag av bilar, jag hade ingen aning om att det fanns nyckel till dragkroken och att man dessutom ska undersöka detta på besiktningen. Nästa punkt och det enda egentliga felet han hittade på bilen var att bromsklossarna bak var slitna, det var originalklossarna som satt kvar och det är väl ett gott betyg åt Volvo tyckte jag lite ironiskt leende. 
Nä väl, varningstriangel fixad, nycklarna till dragkroken hittade och snart ska bromsbackarna bytas. Som alla förstår så fick jag alltså ombesiktning. Det hade jag inte räknat med.

Direkt efter besöket på bilbesiktningen så åker jag och en kompis iväg på fotoutflykt. vi ska ner i Skåne för att fota lite fågel. Framme vid en känd fågelsjö parkerar vi bilen och tar alla fotogrejor med oss. Det enda som blir kvar i bilen är en liten ryggsäck med ett par extra byxor och en underställströja i. Efter 40 minuter går vi tillbaka till bilen eftersom det var extremt lite aktivitet vid sjön. När jag rundar bilen för att låsa upp ser jag att sidobakrutan är krossad! Det har varit inbrott i bilen. Bilen är låst men vi har inte hört något larm trots att fågeltornet bara ligger 50-70 meter från parkeringsplatsen. Ringer polisen som tar anmälan och så kör vi vidare. Dagen blev inte bättre av att Aftonfalken vi tänkt fota behagade hålla sig på avstånd så det blev bara distansbilder.

Man kan inte ha flyt alla dagar på året men man kan ju tycka att semestern hade kunnat börja på ett bättre vis. Lite oförutsedda utgifter men det är därför man ska ha en bra buffert!

Utdelning på två av mina preferensaktier i morgon och naturligvis så återinvesterar jag utdelningen.

Ha en bra semester på er, vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Bilbesiktningar samt inbrott i bilen är aldrig roligt. Önskar dig en bättre semester nu framöver och välkommen tillbaka till bloggen när du är redo :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Hej Slimis, nej speciellt inte inbrott i bilen. Semestern är nu slut och jag kan konstatera att den var bra men sjutton vad fyra veckor går fort!

    SvaraRadera