måndag 12 juni 2017

Framtidsspaning

På tv såg jag igår ett väldigt intressant program. En av kanelerna, utan reklam, eftersom jag fullständigt hatar reklamavbrott när jag väl tittar. Evigt tacksam att Sverige har två kanaler utan denna förpestande och irriterande företeelse. Nå väl, programet handlade i stort om olika energikällor som används och en jämförelse med förnybara energikällor som solenergi och vindenergi. Jag blev glatt överraskad när reporter visade på att ex. USA minskar sin export av kol. Om jag fattade saken rätt så är det även interna strider i landet om vad man ska satsa på. De soliga staterna har redan byggt stora anläggningar där man utnyttjar soljuset och flera stora vindkraftsparker går för fullt. Jag gillar tanken att gratis kunna använda solens och vindens energier som inte förpestar vår jord.



Det visade sig att Kina storsatsar på solenergi, Indien storsatsar och har byggt världes största solanläggning. Saudiarabien storsatsar på solenergi och bygger feta stora anläggningar. Jag gissar att de insett att oljan förr eller senare kommer att sina. De har redan märkt av att bilar dricker mindre bränsle och att den totala oljeexporten minskar. Dax att hitta på något nytt och rent räknemässigt så skulle Saudi kunna försörja resten av världen med el. Helt sjukt egentligen. Deras ökanar, men nu tippar jag bara, har säg 300 soldygn om året, kanske ännu mer, skulle komma till mer nytta än man föreställt sig.

Det enda problemet jag ser i solspaningen är att delvis odlingsbar yta upptas av dessa gigantiska parker. Inte så bra eftersom vi blir fler och fler på denna planet. Var ska maten komma ifrån? Vi kommer så klart att börja bygga mer och mer på höjden, i vart fall i de större städerna.
70% av jordens yta består av vatten. Största delen är saltvatten. Stora delar av jordens befolkning lider av att inte ha rent vatten eller vatten över huvud taget.
Grundvattennivåerna i Sverige har slagit rekord i lågt vattenstånd 2017. Jag bara nämner det sådär i förbifarten.

Elon Musk bygger elbilar och elbilar är framtiden. Till och med lilla Volvo storsatsar på elbilar och inom 20-30år tror jag ärligt att det inte finns så många nytillverkade bilar som bara går på bensin/disel. Troligen på kortare tid än så.
Batteri och lagring av el blir bättre och bättre. Några år in i framtiden är batterierna troligvis mycket effektivare och lite mindre. 40mil på en laddning med dagens teknik lovar gott inför vad som ska komma. Elon bygger just nu på världens största batterianläggning för att kunna lagra el.
 
Nanoteknik och grafen är spännande och där kan man tydligen utnyttja smått och tunnt till att ev göra målarfärg som är uppsamlare av energy som går att ta tillvara. Coolt att måla sitt garage i denna färg och ladda upp sin elbil med. Tillämningarna är oändliga och framtiden är spännande!

Hur ska man som investerare tänka? Ja det kanske inte är helt fel att skaffa sig en framtidsportfölj. Om inte till sig själv så till barn eller barnbarn kanske?
Ett eller flera bra solfångare/solpanel-bolag bör väl ingå. Ett spännande bolag som omvandlar saltvatten till sötvatten är inte helt fel. Ett bolag som sysslar med vindkraft. Det kanske redan idag finns fonder som har snappat upp detta så man kan få hela buketten om man har tur, men för allt i världen, betala inte för mycket i fondavgift, de är ju tänkta att vara riktigt långsiktiga.

Många spännande saker på gång och utvecklingen stoppar inte. Jag önskar bara att min kristallkula var lite klarare så skulle jag gärna dela med mig av vad ni ska satsa på men nu är det så illa att det är beslut ni får ta själva :-)







2 kommentarer:

  1. Well, jag är för sen på bollen beträffande Tesla, hade varit roligt om man köpt för tre år sedan :)
    Men jag skulle akta mig för just Tesla nu, detta för att bolaget är konkurrenssutsatt av: Mercedes, Porsche, m,fl. som släpper sina topmodeller på el-sidan inom de närmaste två åren. Tesla är inte herre på täppan länge till.

    SvaraRadera
  2. Nej Tesla är bara en aktör på en stor marknad som kommer att bli tuff. Tesla är inget för mig heller men det är bra att någon vågar sticka ut och det gör de verkligen.

    SvaraRadera