fredag 17 mars 2017

Tre nya...

Under det senaste året har jag plöjt igenom ett antal böcker om ekonomi och börs. Ärligt talat så vet jag inte hur många men jag vet att det kommer att bli ännu fler innan jag loggar ut för gott. Jag älskar att läsa och har ständigt minst två böcker oftast tre som jag läser samtidigt. Låter det konstigt? Det är inte så att jag har två eller tre böcker uppslagna och läser simultant, riktigt så effektiv är inte min hjärna. Nej jag växelläser och väljer för tillfället det jag känner mig mest inspirerad av. Just nu på nattygsbordet ligger det nyaste boken av Leif GW Persson. En annan helt sjuk bok jag läser heter "tänk om" och så naturligvis en bok om fonder, aktier och börs..
De tre sista böckerna som ni ser i bilden nedanför är de sista börs/fond/aktieböcker jag läst. Jag vill inte ge mig in på någon recention av dem utan jag kan bara rekommendera dem alla tre. Alla tre böckerna har gett mig någon liten nyhet jag inte visste innan eller idé och framförallt inspiration att fortsätta investera. Jag kan också gör en bock i protokollet av att jag följer en sund långsiktig investering.




Halvvägs in i mars månad och jag kan konstatera att jag lyckats lugna ner mig lite och inte vara så förbannat otålig när det gäller mina investeringar. Allting har sin tid och för att jag inte ska påverkas och bli helt galen så tar jag en liten paus från börsen ibland. Någon dag när jag inte går in och tittar till mina innehav. Allting finns kvar och bara små rörelser i portföljerna. Det finns andra värden i livet. Just nu är jag inne i en fas av spara/spendera. Låter nästan lika kluvet som mitt växelläsande av böcker. Förklaringen är egentligen enkel. Inbokade resor nu i mars gör att jag oundvikligen kommer att spendera mer pengar än normalt. Snart åker vi utomlands och det kostar en del men å andra sidan är det någonting jag verkligen vill göra så jag lider inte.
Jag har också bestämt mig för att spara till en liten kassa bredvid mitt normala Buffertkontot jag har. Denna nya kassa ska jag ha när det blir bra lägen för investeringar. Mitt normala investerande om 5000:-/mån på Avanza kommer att fortsätta som vanligt men jag ville ha någonting utöver detta. Många kallar det krigskassa, kul ord, men riktigt så drastisk vill jag inte vara. Det är ju inte så att jag ska föra krig mot börsen. Tvärtom ska jag försöka bli kompis med börsen så gott jag kan. Kompiskassa låter däremot allt för mesigt.
Det får bli någonting mitt i mellan, men just nu kommer jag inte på något bra.

Slutet av månaden ser annars rätt ljus ut. Det kommer in utdelningar från flera av mina innehav som ska återinvesteras. Hittils har K2A haft utdelning men det kommer mera...Castellum, Axfood och Nordea står på tur. Något som känns extra roligt är att jag ägt Axfood i snart ett år men det är första gången som jag får utdelningen. Tittar jag i min aktiedagbok så köpte jag Axfood första gången 22:e april 2016. Följde upp med fler inköp under året men som sagt nu är det första gången jag får ta del av utdelningen vilket känns extra roligt!

På tal om aktiedagbok. Om du inte för någon sådan så skulle jag rekommendera dig att göra det. Ett enkelt införande i ett excel-ark för att få en överblick av aktieköpen du gör. Då får du också en överblick i hur mycket courtage du betalar på ett år. Du kan utforma listan som du vill, jag visar bara hur jag själv har gjort. Det är lätt att lägga till likadana rader och kolumner för sälj. Jag tycker denna utformning ger betydligt bättre överblick än den man får på Avanzas hemsida. Lätt att jämföra mellan olika år hur mycket du köpt aktier för och hur mycket du betalat i courtage. Rekommenderas verkligen.

Ex. Aktiedagbok
inköp dat.BolagAnt. Pris/stTot. PrisCourtage
2017-02-25Axfood10135:-1350:-7:-
2017-01-12Skanska5214:-1070:-3:-


För du aktiedagbok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar