söndag 29 januari 2017

Jag drar till Asien del II



Det känns skönt när man har förmågan att se in i sitt eget psyke och se sina brister som investerare. Erkänna för sig själv att man är på väg att göra en tabbe. Istället för att tuffa på och hoppas på det bästa så bromsar man i tid och omvärderar sina beslut. Likt Karl-Oskar i boken utvandrarna flera gånger fick säga till sin hetsiga hustru att "stilla sig" så har ja stillat mig och omvärderat ett beslut om satsning på en dyr fond som kanske, eventuellt, hade givit en bra avkastning. I stället har jag valt en betydligt billigare fond men ändå tror jag den kommer att gå bra. Jag slipper betala en väl tilltagen fondavgift. Sanningen är att jag blev förblindad av girighet. Jag trodde den dyrare fonden skulle avkasta mera men insåg till slut att det var ett rent lotteri. Risken i förhållande till förväntad avkastning var allt för stor. Nu hittade jag vad jag tror kan vara en bra ersättare. Låt mig presentera nyförvärvet: Swedbank Robur Access Asien.

Detta blir min 7:e fond och kvalificerar mig där med som den perfekta fondspararen enligt Avanza. Jag kan helt ärligt säga att det inte är något jag strävat efter, det finns inget insitamen för mig att uppfylla någon annans önskan utan det har helt enkelt bara blivit så. Tittar ni på min fondportfäölj så inser ni också att det snarare är en sträva efter att få en så bred och samtidigt bra avkastande portfölj som möjligt. Något annat hade väl varit konstigt, eller hur?

Ordern är redan lagd och i morgon när börsen öppnar så handlas den automatiskt. Just nu känner jag mig otroligt nöjd över mina val och jag kommer inte att försöka hitta fler fonder. Jag känner att jag har den spridning jag behöver. Nu ska jag i metaforiska ordalag "sitta framför ungsluckan och kika på när min deg jäser upp till en färdigbakade stor fin brödlimpa" lagom till min pension om si så där 10-12 år....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar