torsdag 30 juni 2016

Många ord och krångliga termer..



I bankvärlden...
En engelsktalande äldre dam kom in på en svensk bank för att skaffa sig ett bankfack.
– It is ok, sa tjänstemannen, would you please fill in this blanket, and show me your leg. Förundrad över vilken filt han menade, och varför han ville se hennes ben – hon var ju ändå över 70 år, stod den engelsktalande damen bara där. Banktjänstemannen såg sig ändå föranled att föra samtalet vidare:
– Would you like a big fack or a small fack?…



Det finns i aktie och fondvärden väldigt många ord och betekningar samt förkortningar att lära sig.
Måste man verkligen lära sig alla dessa? Mitt svar är nej. Det räcker med att du har en grundförståelse och fattar vad det är du gör. Kopiera en framgångsrik aktieinvesterare och vips så har du satsat på den vinnande hästen. Skojar jag eller skriver jag bara skit?

Som jag var inne på i det förra bloginlägget så har jag själv kopierat duktiga investerare. Jag har INTE lagt någon vikt vid att läsa P/e tal, årsrapporter, index osv. Varför inte då? Nej jag är lat av naturen och låter mer kompetenta personer (andra framgångsrika investerare) göra jobbet åt mig.
Jag behöver faktiskt inte förstå allt, för det hjälper mig inte att göra säkrare investeringar. Det finns så mycket som INGEN kan förutse och därför anser jag det vara onödigt. Åtminstone med den strategin jag har lagt upp.
Det finns något som heter börspsykologi och det är kort förklarat att folk köper när de ser att en aktie stiger och säljer när den går ner. Jag var själv ytterst nära att dras med i detta då en aktie jag haft span på plötsligt på en vecka steg fantastiskt mycke. Jag var väldigt nära att trycka på KÖP knappen men valde att låta bli. Nu är jag glad att jag lät bli och höll kvar vid min plan att investera långsiktigt.

Om någon skriver att Företag XXXX är en bra aktie att äga långsiktigt så är det naturligvis bra att efter eget huvud kontollera att vedebörandes uppgifter stämmer. Kan jag se att företaget växer och kan jag se att företaget har bra utdelning (direktavkasning) under lång tid så kan det vara indikationer på ett bra köp. Hittar jag sedan flera pålitliga långsiktiga investerare som säger samma sak är detta ytterligare underlag för ett köp.

Därmed (väldigt förenklat) så behöver jag inte själv analysera in i minsta molekyl och jag behöver inte lära mig alla krångliga ord utan förstår att det är ett välbalanserat och bra företag att äga på sikt.

Jag säger inte att du INTE ska lära dig krångliga ord. Ju mer man förstår desto bättre är det naturligvis. En dålig jämförelse kan vara att jag inte läser innehållsförteckningen på receptet/medicinen som läkaren ordinerar, jag litar på att han vet bättre än jag och nöjer mig med att gå till apoteket och tar den rekomenderade medicinen för att bli frisk.

Ja vi får se om några år om jag har rätt eller fel....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar