onsdag 14 augusti 2024

Tack för tipset!

 Jag fick ett otroligt bra tips hos bloggaren Koll på kontot. Det är mycket möjligt att andra också har skrivit om samma sak men det var i vart fall när jag checkade in på hans blogg som det knäppte till i skallen på mig. Detta var precis det jag sökte efter. Svenska fonder som delar ut! Jo jag vet och känner till Aktiespararnas fond men den har inte lockat mig av olika anledningar.

I mitt investerarsortiment (om man nu kan uttrycka sig så?) så finns det ju redan vanliga fonder och ETF:er men jag har inga utdelande fonder så detta måste jag undersöka lite närmare. Fonderna som Koll på kontot skev om var bla SEB Sverige Indexnära B utdelning och  Handelsbanken USA index criteria B1. Jag blev riktigt glad och detta måste ju undersökas lite närmare så jag surfade in på respektive banks hemsida och letade rätt på fonderna och läste om dem där. Det fanns faktiskt en hel del info om dessa fonder.

Jag kunde inte direkt hitta några svagheter om jag gjorde en jämförelse med det jag redan äger utan det skulle bara komplettera min redan starka uppställning. Vettig avkastning till ett lågt pris. Ingen valutaväxlingsavgift till skillnad mot utländska ETF:er var ett stort plus. Att de delar ut gör ju också att jag slipper sälja fondandelar och jag vill ju helst ha så lite underhåll som möjligt på mina investeringar.

Jag har faktiskt hunnit med att göra både en och två insättningar i dessa fonderna och utdelningar från aktier/ ETF:er som kommer till mig under hösten och vintern ser jag till att åtminstone delvis investera här. För mer detaljerad info så besök gärna Koll på kontots blogg och/eller gå in på bankernas hemsidor och sök på ovanstående fonder.

Semestern är förbi och det var extremt lite aktivitet när det gäller börsen. Det gick säkert två veckor av semestern innan jag ens hade tankar på börsen, det är väl ett sundhetstecken antar jag. Andra gången var när någon vän hörde av sig och undrade hur jag skulle agera nu när börserna störtdök!?  Jag kände att folk i allmänhet oroar sig för mycket. De som varit med ett tag vet att börsen går upp och den springer ner. Inga åtgärder vidtogs, jo jag köpte lite mer XACT :-)

Utveckling i år på min totala portfölj är i skrivande stund 16,32% men jag bryr mig väldigt lite om detta. Likaså är portföljen, helt naturligt eftersom jag månadssparar, på ATH. Visst kul att bryta ny mark och spränga gränser men det är ändå i slutändan vad jag får ut i riktiga pengar från portföljen varje år som är det viktigaste för mig. Jag ska ju snart leva på dem resten av livet.

Fördelningen i Avanzaportföljen är:

61% aktier, 34% ETF:er och 5% fonder enligt Avanza. Detta kommer att jämnas ut efter hand. Sedan 2022 har jag försökt att fokusera på ETF:er och nu blir det fokus på de två utdelande fonderna jag skrivit om längre upp. Bilden är ändå lite skev, dvs de exakta procentsiffrorna stämmer inte. Jag har på ett annat konto tre fonder till som är mina basinnehav. Dessa är inte inräknade i totalen så egentligen så är fördelningen något lägre på aktier och ETF:er och lite högre på fonder men jag är för lat just nu för att räkna fram den exakta siffran. Oavsett så är fördelningen ganska sann med något 10-tal procent hit eller dit. Det viktiga för läsaren är att förstå att jag har spridit riskerna.

På torpet fortsätter mitt ytterst trevliga fritidsliv och odlingen jag har där har gett bra resultat i år. Jag har lärt mig ytterligare nya saker och redan skördat Hallon, Vinbär, Thybär, Rödbetor, Gurka, Morötter, Potatis. Pyttelite jordgubbar då detta året har de fått vila i igenväxt bädd. Men tagit sticklingar så nästa år och året därpå ska det ge god skörd igen. Hasselnötsodlingen ser inte ut att bli enastående i år. Trots regn så tappar buskarna nötterna tidigt och är deformerad troligen pga vattenbrist. Det är ett rätt kargt och näringsfattigt landskap där de står. Inga Valnötter och ingen Persika i år heller. Frost och minusgrader tar hårt på dessa i friland. Jag ser fram emot att kunna vara där på heltid nästa år. Jo, en sak till, jag satte upp två uggleholkar. En dag när det var planerat utejobb så regnade det så in i... var tvungen att gå in i stugan. gjorde upp en brasa i kakelugnen och fikade lite. Regnet upphörde inte men ville inte åka hem så jag kom på den braiga ide´n att bygga ett par Kattuggleholkar då jag har mängder med sork på torpet. snabb titt på naturskyddsföreningens rekomendationer på mått osv. Så nu sitter det två holkar uppe och jag hoppas att åtminstone en så småningom ska bli bebodd. Gratis sork o mössdödare tackar jag inte nej till!


Mvh // PP






3 kommentarer:

  1. Låter som en bra sommar. Jag hade också tänkt detoxa från börsen, men det gick sådär. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja det har varit en helt ok sommar. Jag känner att det mesta i mitt investerande går pär automatik så jag har egentligen inget behov att gå in o titta till investeringarna mer än nödvändigt. För 10 år sedan var jag inne varje dag men nu behöver jag inte ha sådan koll längre, det känns rätt bra faktiskt.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Jag upplever helt enkelt underverken av Dr GIDEONs örter. Gud kommer att fortsätta att välsigna dig Dr GIDEON rikligt för det goda arbete du gör i människors liv genom att bota dem från olika typer av sjukdomar. Jag kommer att fortsätta att vittna om ditt goda arbete. Jag levde med typ 1-diabetes för 6 månader sedan och läkaren sa till mig att det inte finns någon . Jag trodde inte på honom och behöll min tro i hopp om att jag en dag skulle bli botad från denna hemska sjukdom. För bara två månader sedan såg jag ett inlägg på diabetesforumet om en örtläkare vid namn Dr GIDEON om hur han botar människor från sjukdomar med sin rot och örter och jag kontaktade snabbt Dr GIDEON på WhatsApp och jag förklarade mitt problem för honom och han berättade för mig . oroa dig inte, han skulle bota mig och han förberedde verkligen örtmedicinen och skickade den till mig via UPS och gav mig sedan instruktioner om hur jag skulle ta den. Efter tre veckors intag av örtmedicinen gick jag till min läkare för kontroll och mitt diabetesresultat visade negativt och läkaren sa till mig att det inte finns några spår av diabetes i min kropp och diabetesen är helt borta. Du kan också bli botad från alla slags sjukdomar genom att kontakta Dr. GIDEON på WhatsApp +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera