tisdag 9 juli 2024

Sista semestern...

Precis som rubriken antyder så går jag snart på min sista semester. Det känns skönt att realiseringen av (FI) RE markeras med ännu ett avslut. Det är ju flera sådana saker som man gör som blir sista gången man gör när man slutar ett arbetsliv. Jag bestämde mig för att glida lite det sista året på jobbet. Som senior advisor (som det så fint låter) är det faktiskt extra kul att jobba. Chefen ringer/mejlar ofta och vill ha råd i olika situationer och lika så alla kollegerna. Jag är med bred marginal den som varit längst på avdelningen. Jag har mer än 20års längre erfarenhet än den kollega som varit där näst längs. 31år på samma avdelning och 40år på samma företag. Jag har haft tur och träffat rätt med ett jobb som utvecklats över tid. Det kommer nya saker man får lära och jag har ett brett arbetsområde och ett stort socialt nätverk. Jag brukar skoja och säga att jag gillar mitt jobb och det känns som om jobbet gillar mig.

Men, jag har en skarp gräns mellan mitt jobb och min fritid. Jag identifierar mig inte som mitt jobb och jag har inga problem med att lämna företaget även om jag alltid varit lojal mot min arbetsgivare.

Ekonomin och investeringarna flyter på bra och tack vare det så infinner sig också ett, ska vi kalla det, ekonomiskt lugn. Jag vet att jag klarar mig oavsett vad som händer. Ja i stort sett alltså, jag skulle ju inte klara av att betala Sveriges statsskuld men de flesta andra normal oförutsedda händelser ska jag kunna fixa utan att springa till banken och på mina bara knä be om ett lån.

2024 ser ut att bli ett bra utdelningsår och 2025 ser ut att bli ännu bättre. Men det är väl så det ska vara när all utdelning återinvesteras. Jag tog upp frågan om fortsatt investering efter att jag slutat jobba redan i mitt förra inlägg och tanken är fortfarande inte färdigtänkt. 2024 ligger planen fast om återinvesterade utdelningar men för 2025 har jag inte bestämt mig ännu. Tanken just nu är i alla fall att första halvåret ska jag fortsätta att återinvestera men efter juni månads utgång ta en paus. För sanningen är ju att jag faktiskt inte vet vad jag kostar i månaden?

Ok, jag har naturligtvis hygglig koll på vad en normal månad kostar men frågan är om det blir mycket annorlunda när jag har hela dagarna ledigt istället för att jobba? Mina fasta kostnader är de samma men med så mycket ledig tid vet jag ju faktiskt inte i detalj vad jag kommer att göra om dagarna och framför allt vad det kommer att kosta mig? Jag har en buffert och jag är inte orolig att jag ska bli helt galen och bränna allt på 6 månader men ändå, man vet inte förrän man varit ledig en tid hur saker o ting landar för en. Spännande på många sätt men en spänning jag ser fram emot.

Det troliga scenariot är väl att under vissa perioder som vinterhalvåret så bränner jag inte lika mycket pengar som under vår och sommar. Blir det då överskott så kommer det säker att klia lite i fingrarna för att göra några mindre investeringar. Jag tror det blir svårt att helt låta bli, det sitter lite i ryggmärgen så att säga.

Bloggandet kan under semestern bli både oregelbundet och förvirrat, ingen större förändring mot hur det brukar se ut.


Jag önskar er alla läsare en trevlig semester!


Mvh // PP





15 kommentarer:

  1. Trevlig semester på dig!

    Jag är redan inne på 3e veckan semester av 4 och känner att det blir alldeles för lite - men det är min sista semester också...

    Har suttit och jobbat med en utgiftsbudget för FIRE och det som kan kosta väldigt mycket när vi har så mkt tid över är speciellt resor - jag räknar med 1500 kr/dag totalt och ska man vara iväg minst en månad totalt blir det mycket pengar. Det andra som kan bli väldigt dyrt är om man skulle börja "överrenovera" på boendet. Menar då dels att renovera även om det nuvarande fungerar (kök?) eller att tillföra nya funktioner i för stor utsträckning (pool?). Vi måste hitta aktiviteter som är billiga eller t o m gratis och det finns det gott om: fiske, föreningsliv, trädgård, svamp- och bärplockning, motion, låna böcker, matlagning är de jag kom att tänka på för egen del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      En fantastisk sak med att blogga är alla fina svar man får från bloggvänner! Input på saker man inte själv tänkt på eller resonerat runt.
      Jag hoppas att du hunnit njuta lite av de tre veckorna du redan haft och, ja, en semester går alltid för snabbt om man har tre eller sex veckor så bara rusar de förbi. Som du skriver, många aktiviteter är gratis och i alla fall i början av min pensionskarriär ska jag mest utvärdera saker o ting, hitta sin plats i det nya livet och kanske inte spendera så mycket förrän jag har koll på läget.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag delar din känsla av "osäkerhet" som kryper på när man närmar sig slutet. Det här är även min sista semester, inne på andra veckan nu, å sedan bara några månader kvar på jobbet. Intressant att vi är några som går nu samtidigt...du, jag å Småland här uppe. Får se om våra erfarenheter efteråt blir unika eller delade å om vi bekymrade oss helt i onödan.

    Ha en bra Sommar och Semester !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja det ska verkligen bli spännande att återkomma om säg ett år och dela våra erfarenheter av pensionärslivet. Jag tror att vi kommer att ha många saker/upplevelser gemensamt men säkert flera helt divergerande.
      Så passa på och njut av din sista tid i arbetslivet, det gör i alla fall jag :-)

      Mvh // PP

      Radera
  3. Det blir ju inte din sista semester utan du börjar din ständiga semester. Det är så härligt att kunna göra det man vill, när man vill, utan att behöva tänka på hur ledighet ska tas ut. Så passa på nu att njuta och ha det gott. Hälsar Sweainvest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar.
      Krasst räknat så är det ju min sista semester inom arbetslivet men det jag verkligen ser fram emot är det totala friheten i en ständig semester!
      Ja du får hänga på i bloggen så får vi fortsätta utbyta erfarenheter :-)

      Mvh // PP

      Radera
  4. Härligt. Visst är det något speciellt med sådana här avslut. Ungefär som att ta studenten, fast ändå inte. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE 2025.
      Ja du är en i "gänget" som inom en snar framtid också ansluter till väldigt långt sommarlov" :-)
      Jo men visst är det lite speciellt med lite fjäril i magen och en outstakad framtid man går tillmötes.

      Mvh // PP

      Radera
  5. Jag och min fru hade ett missförstånd som ledde till ett stort slagsmål och hon lämnade hemmet och återvände till sin fars hus. Jag lät mina känslor få det bästa av mig och höll mig permanent borta från henne. Saker och ting blev värre när hon började träffa en annan man och jag visste aldrig om det. Jag försökte åtgärda problemet och få henne att återvända hem och hon kom aldrig tillbaka. Jag fick senare reda på allt som har hänt och bestämde mig för att söka hjälp för att fixa mitt äktenskap med henne, vilket fick mig att kontakta Dr Isikolo. Precis som förväntat arbetade han för mig och problemet löstes och jag återförenas med min fru. Hon återvände hem strax efter 48 timmar som utlovat av Dr Isikolo. Jag är honom evigt tacksam för att han löste problemet jag hade i mitt äktenskap. vänligen kontakta honom för snabb och brådskande hjälp, maila honom: isikolosolutionhome@gmail.com eller WhatsApp honom på: +23481333261196

    SvaraRadera
  6. Min man hade för vana att alltid sms:a och fixa datum med sina gamla vänner inklusive sina ex. Jag trodde aldrig att det var något problem med sådant förrän han blev känslomässigt tillbakadragen från mig och började bete sig onormalt mot mig och min dotter. Vid det här laget visste jag att jag behövde hjälp akut eftersom jag aldrig ville förlora honom. Dr Isikolo kom till min räddning och problemet var åtgärdat. En av min mans ex lovade att se till att hon skulle ta honom ifrån honom och började manipulera honom att överge mig och min dotter, vilket så småningom skulle ha hänt om Dr Isikolo inte grep in för att hjälpa mig. Strax efter 48 timmar efter att ha åtgärdat problemet blev allt fantastiskt mellan mig och min man och nu har han bett om ursäkt för allt och vi är bra igen. Kontakta Dr Isikolo och tro att han säkert kommer att fixa det problemet åt dig.Maila honom isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  7. Det gläder mitt hjärta att vara här ute för att säga ett tack till Dr Isikolo.
    Jag trodde aldrig att jag skulle kunna se mitt äktenskap fungera igen trots att allt redan hade fungerat mot mig, kom Dr Isikolo till min räddning. Jag hade ett problem i mitt hem som gjorde att min man lämnade och jag var redan gravid och det blev svårt för mig att klara mig utan honom i mitt liv. Hans familj stöttade mig hela tiden men ingen kunde hjälpa till att återförena oss utom Dr Isikolo som svarade när jag behövde hjälp som mest. Han fixade problemet och min man återvände hem till mig strax efter 48 timmar eftersom han fortfarande bodde i samma stad som mig. Det är helt fantastiskt när man hittar hjälp där man minst trodde att man kunde få hjälp. Än en gång tack Dr Isikolo för allt du gör för att hjälpa människor i akut behov av hjälp.Maila honom isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  8. Jag förlorade nästan mitt äktenskap när jag såg min fru förvandlas till en total främling och lämnade barnen och jag. Jag var så rasande att veta att jag hade gjort allt möjligt för att säkerställa att jag upprätthöll mitt äktenskap som far och make. De fruktansvärda slagsmålen vi hade traumatiserade mig och jag kunde inte fungera ordentligt som man. Jag fortsatte att försöka ta reda på vad som fick henne att göra det hon gjorde, vilket fick mig att kontakta doktor Isikolo. Jag blev förvånad över att ha fått reda på att hon var under en enorm manipulation från en man som ville förstöra mitt äktenskap med henne och ta henne ifrån mig. Dr Isikolo var tvungen att ingripa och åtgärda problemet och därigenom säkerställa att hon räddades från klorna på den mörka magiska charmen som de använde på henne. Att veta att jag kunde få ihop min familj igen med hjälp av Dr Isikolo ger mig glädje och jag är honom evigt tacksam. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  9. Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu.Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Jag rekommenderar starkt denna tjänst för dem som har svårt att försöka återställa sin relation/äktenskap. Han är den verkliga affären. Du kan nå Dr Gideon på WhatsApp: +2347042191323 av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta vittnesbörd känt. Jag har varit på andra spell spins utan resultat. Jag ville bara komma till dig tidigare, jag fick det bästa av dig. Min exman har varit borta i åratal och jag har åkt överallt och besvärat hjälp men till ingen nytta förrän min vän presenterade mig för Dr Gideon. Efter att kärleksförtrollningen var klar fick jag äntligen ett samtal från honom. Hans besvärjelser gjorde underverk och min man är full av kärlek igen. Det var som ett mirakel! Han kom plötsligt tillbaka med blommor som sa att jag skulle förlåta honom, jag blev verkligen förskräckt och chockad när min man knäböjde och bad om förlåtelse och att jag skulle acceptera honom tillbaka. Jag har väldigt ont om ord och är glad, du är en Gud sänd till mig och hela min familj. Och nu är jag en glad kvinna igen. Tack så mycket Dr Gideon Alla som letar efter riktiga trollformler kontakta Dr Gideon på WhatsApp/Viber: +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera