torsdag 15 augusti 2024

Bra nyheter!

Ibland blir saker till det bättre. Regeringen har lagt förslag som klubbats igenom och kommer att träda i kraft 1 januari 2025.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/06/flexiblare-regler-for-utbetalning-av-tjanstepension/


Så här står det i korthet:

" Det ska bli möjligt att under de första fem utbetalningsåren av tjänstepensionen pausa utbetalningar och att förlänga utbetalningstiden."

Det här är bra och glada nyheter för många. Man kanske har haft en plan men inser efter ett tag att det var onödigt att ta sin tjp på så kort tid och då finns alltså möjligheten att ändra sig. Det kan vara det motsatta också att man lagt utbetalningstiden på 10-15år men märker att det ger för lite pengar och vill korta ner det till 5-8 år istället. Inte ofta men ibland händer det att regeringar gör bra beslut.

För människor som tänker eller redan är i FIRE ökar det ju flexibiliteten i hur man planerar. Det är alltså inte som idag, ett livsavgörande beslut utan man får plötsligt lite spelrum och valmöjlighet. Jag ser i vart fall positivt på sådana här nyheter.



Mvh // PP

7 kommentarer:

  1. Kanonbra att det klubbades igenom till slut, nu håller jag tummarna för att det snart ska bli möjligt att ta ut pengarna på kortare tid än 5 år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja för de allra flesta av oss så var det en bra nyhet.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Men förmynderi-Sverige fortsätter även med Tidöregeringen. Jag trodde mig ha några år kvar tills jag kunde plocka ut min tjänstepension vid 55. Men hux-flux ändrar de dj-a idioterna på villkoren för när jag kan plocka ut MINA pengar. Självklart utan att fråga oss som äger slantarna. Så numera kan offentliganställda inte få tillgång till sina pengar i tjänstepensionen förrän vid 60 års ålder.
    Så vänligen bespara mig positiva omdömen om de sossar och kommunister som helt självständigt anser sig ha rätt att besluta om villkoren för mina pengar. Utan att fråga mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snåljåp

      Att de höjer från 55 till 60 för tidigast uttag utgår jag från inte har något med lagen att göra? Den kommer väl att fortsatt stipulera 55år som tidigast uttag? Jag utgår att höjningen från 55 till 60 år är en villkorsändring förhandlad mellan fack och arbetsgivare? Eller har jag missat något? (Jag ska snarast lusläsa senaste lagförslaget då jag planerar att starta utttag från ITP efter nyår och då endast är 59år.Annars måste jag starta i december innan lagförslaget börjar gälla)

      Radera
  3. Hej.
    Ja nu är det lite för sent att inte bespara dig mitt omdöme om förslaget som klubbades igenom. Själv är jag varken sosse eller kommunist och du har naturligtvis rätt att tycka som du gör. Det hade nog jag med gjort om jag var i din sits. Men jag gläds ändå åt att många många andra nu kan vara mer flexibla med sina tjänstepensionsuttag.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade inget illa mot dig. Alla förslag som ökar den enskildes makt och inflytande över inbetalda pensionsmedel, är bra förslag. Dvs det förslag du fokuserar på. Min ilska är riktat mot förmynderimentaliteten inom svensk politik och förvaltning.

      Radera
  4. Jag heter Lydia Andrea. När min man lämnade mig var jag traumatiserad och krossad och kunde inte ta mig samman på flera månader. Jag gjorde allt jag kunde för att få tillbaka den, men utan resultat. Jag åkte till en annan stad i hopp om att börja om. Jag kom i kontakt med en annan man som jag försökte vara med men jag kunde inte eftersom jag inte kunde älska honom. Jag visste att jag fortfarande älskade och ville ha tillbaka min man. Så jag började söka hjälp och det var då jag hittade DR GIDEON ur olika synvinklar, jag läste om honom. Jag pratade och fick honom att förstå allt jag behövde veta och jag trodde på honom och följde procedurerna. Han arbetade för mig och återställde kärleken och kopplingen mellan mig och min man och efter 48 timmar som han lovade letade min man efter mig och vi pratade och han kom ner för att se mig var jag var och jag hittade på saker och jag blev glad nya tillsammans. DR GIDEON är pålitlig och kan hjälpa dig också om du kontaktar honom för något. WhatsApp dem på +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera